Julklappstips!

Brassneck

Trådstartare
Tråden för julklappstips! Har så svårt i år eftersom jag helst inte vill gå runt i affärer men tycker det är svårt att browsa saker på nätet.

Så, vad ska ni ge era nära och kära?

Mina mammor får nog något från mitt lokala kulturhus.
Min partner får nog några roliga gitarrpedaler (som jag väljer enbart på hur snygga de är...). Men känns lite fattigt.
Syster, systerdotter och pappa vet jag verkligen inte.
 
Mamma: har fortfarande sin julklapp från förra året innestående (biljett till vin/mat-mässa här i stan som blev inställd pga Covid). Har beställt en adventskalender med te och en novell för varje advent (4st) som hon ska få innan julafton självfallet. Till jul i år vet jag inte riktigt... Antagligen något matrelaterat eller en läsdagbok.

Kusinbarn 1 och 2: Båda tjejer, båda 6 år gamla som gillar... Allt som har med rosa och sånt att göra, men även pyssel. Så det blir massa glittriga pennor, färger, ritböcker och liknande. Exakt vad vet jag inte, men med det temat i alla fall. Ger efter på typiskt "tjejigt", men det blir i alla fall något de kan skapa med.

Kusinbarn 3: gillar allt som har med traktorer och stora maskiner att göra, så det blir väl något i det temat, funderar på något som går att leka med utomhus.

Mormor och morfar är det som är absolut svårast! De har verkligen allt, inget som de behöver... Men jag funderar på att gå ned på stan till en butik som har pryttlar för att underlätta vardagen, tänk en "hjälpmedelscentral" för att se om de har något smart som de skulle kunna använda.
 
Min man ska nog få ett nytt schackspel, det har han önskat sig. Annars brukar vi inte ge till varandra direkt. Dock håller tv:n på att gå sönder så vi kanskd köper en ny till oss själva i julklapp.

Mamma ska få presentkort på blommor, för hon flyttar strax innan jul.

Svörmor flyttar också strax innan jul så även där blir det väl något till lägenheten.

Äldsta sonen (9) ska få en dator, för det behöver han till online-undervisning. Det blir ett hopplock med bildskärm från farmor, dator från farbror, webcam från mormor osv. Det som saknas köper vi föräldrar till nytt. Han önskar sig också ett schack.

Dottern (7) önskar sig böckerna om Narnia, så det är självklart, och färgpennor.

Yngsta (6) har jag ingen aning vad han ska få. Han fick ett schackspel till skolstarten, så det går ju inte...

Själv önskar jag mig en fitnessklocka, en amaryllis och mon cherie-choklad!
 
Mamma kommer få en tomte jag hittat på second hand.
Pappa hade jag tänkt mig ett broderi till men jag lär inte bli färdig. Funderar på en flaska Svensk Vinter till honom, eventuellt ackopanjerat med Mackmyra-pastiller.
Ena syrran får en egenbroderad vepa med Zelda-motiv, den andra får en typ "kruka" för garnnystan, vad de nu kallas... En sån där med hål i sidan där garnet kan löpa genom när man stickar/virkar.
Min mormor är svårast i år, det lutar åt att jag bakar nånting åt henne. Hon har iaf redan fått en adventskalender med doftljus.
 
Jag har redan köpt julklapp till syrran, hon ska få en tröja som hon vill ha men är för snål för att köpa själv :p
Mamma, pappa och mor- och farföräldrarna klurar jag fortfarande på, supersvårt att köpa presenter till de som redan "har allt", känns som att jag har avverkat det mesta tidigare år...
 
Mamma far massa stickat iar - har lart mig gora bade snood och tumvantar, sa det far hon :P
Far ar svarare som vanligt "har allt" och har inte direkt smak for delikatesser och grejer. Brorsan kopte en sjalvgaende dammsugar 2 jular sedan, och det var en jattehit - det ar den nivan vi jobbat med.

Vannerna kommer fa stora pepparkakshjartan med deras namn pa, hopppas jag kunna fixa, och kanske lite luciamus ocksa!
 
Min kära far ska få en Disneyfigur modell större (Han är en disneysamlare ute i fingerspetsarna) samt två TinTin samlarbilar (Serienörd).

Mamma får en bra bok av Karin Brunk Holmqvist, Maja-tvål. Julcd (Tradition att ge en varje jul), Almenacka med Inge Löök-tanterna.

Min bror får spel till sin spel-konsol.
 
Ja det är inte lätt i år, min mammas present från förra julen är nu framflyttad till januari, en konsert. Men jag är tveksam till att den kommer att gå i januari. Vi brukar ge upplevelser till mamma för hon har så extremt mycket saker. Men i år får det kanske bli något annat. Jag funderar faktiskt på en platta av något slag, hon tycker att det är svårt att se på telefonen och tycker att datorn är bökig att plocka fram ibland. En platts skulle hon kunna läsa nyheter osv på lite enklare. Men frågan är om hon kommer att lära sig använda den.

Sonen är den som behöver mest grejer, han behöver en ny telefon, externt minne till x-box, kläder, jaktkläder, jaktradio osv så där kommer vi att hitta på saker.

Dottern som är 18 är svårare, pengar är väl det som går hem bäst, eventuellt en större tv, först fick hon en begagnad stor tv, men den gick sönder efter några veckor. Nu har hon svärmors lilla begagnade tv. Så det skulle kunna vara något. Kläder är hon petig med och köper mycket på second hand.

Maken ska få en egen Chromecast eftersom han har upptäckt att det är bra och lägger beslag på dotterns hela tiden. 😂 Sen blir det lite annat också, en ny kudde tror jag för hans börjar bli dålig. :)
 
Tråden för julklappstips! Har så svårt i år eftersom jag helst inte vill gå runt i affärer men tycker det är svårt att browsa saker på nätet.

Så, vad ska ni ge era nära och kära?

Mina mammor får nog något från mitt lokala kulturhus.
Min partner får nog några roliga gitarrpedaler (som jag väljer enbart på hur snygga de är...). Men känns lite fattigt.
Syster, systerdotter och pappa vet jag verkligen inte.


Ska bland annat göra en del hemlagade och hembakade saker och lägga i fina burkar och kombinera med några goda ostar och gott vin. jag gör t.ex. marmelader, saffranskorpor, tryfflar och småkakor. Kombinerar till en fin korg och ger bort.

Ska ge bort en matlagningskurs på nätet, en sån där man kan logga in och ta del av lektionerna när man själv har tid. Perfekt till en matilagningsintresserad i släkten.

Ett abonnemang på nextory blir det till en äldre släkting som inte har tillräckligt bra syn längre för att läsa själv.
 
Jag funderar lite på julklappar, hur jag ska köpa dem alltså. Vanliga fall går jag i fysiska butiker och får inspiration där men i år ... så blir det nog online tror jag. Får räkna med leveranstiden då. Och så måste jag väl hämta ut paketet om det inte går in i brevlådan... :cautious:🤔

Vad säger ni om att beställa varor men låta dem levereras direkt till mottagaren? Jag är inte säker på hur julen blir i år, om vi kommer att träffas alls.
Lite tråkigt kanske men samtidigt skulle det lösa problemet med överlämningen.
Vad tycker ni?

Tillägg: Man får nog informera dem i förväg så att de inte öppnar paketet i förtid dock :D
Min faster skulle jag kunna skicka blommor till isåfall, det kan vara svårt att komma på julklappar till henne!
 
Jag funderar lite på julklappar, hur jag ska köpa dem alltså. Vanliga fall går jag i fysiska butiker och får inspiration där men i år ... så blir det nog online tror jag. Får räkna med leveranstiden då. Och så måste jag väl hämta ut paketet om det inte går in i brevlådan... :cautious:🤔

Vad säger ni om att beställa varor men låta dem levereras direkt till mottagaren? Jag är inte säker på hur julen blir i år, om vi kommer att träffas alls.
Lite tråkigt kanske men samtidigt skulle det lösa problemet med överlämningen.
Vad tycker ni?

Tillägg: Man får nog informera dem i förväg så att de inte öppnar paketet i förtid dock :D
Min faster skulle jag kunna skicka blommor till isåfall, det kan vara svårt att komma på julklappar till henne!

Det tycker jag absolut att man kan göra! Ibland kan man beställa extra att paketet ska vara inslaget inuti kartongen.
 
Läsa Narnia-böckerna vid sju års ålder?! Wow! Respekt!!
/ En som älskade/vördade böcker när jag var liten, och Nania i synnerhet

Jag måste erkänna att jag inte läst Narnia själv. Vet inte varför faktiskt.

Men det hade en bok som högläsningsbok i skolan, och när ettorna och tvåorna gick varannan vecka i somras, hade tvåorna ett kapitel i läsläxa och det gick i alla fall bra. Måste bara hitta en utgåva som inte har så liten text.

Edit: min dotter går alltså i tredje klass. Här börjar barnen när de är sex och hon började ett år tidigare, så det är inte så att hon läser Narnia i första klass!
 
En kompis får en cava.

En annan kompis skapar konst/modeller av allt möjligt - där går jag och skrotnissar material. Jag hittade några kraschade fjärrstyrda små-helikoptrar som kan få donera skruvar och kretskort etc till robotar. Jag stjäl kaffeomrörare som kan bli plankor i dioramor... Kanske köper jag till lite detaljer

Till en kompis ska hunden få en kampleksak (han stjäl min hunds, fast det blir nog inte lika roligt att få en egen)

Jag ska hitta några klädesplagg och kanske lite godis till Släkting
 
Vad säger ni om att beställa varor men låta dem levereras direkt till mottagaren? Jag är inte säker på hur julen blir i år, om vi kommer att träffas alls.
Lite tråkigt kanske men samtidigt skulle det lösa problemet med överlä
Ja det är nog ingen dum idé, nu har vi bara syrran och hennes familj som vi inte kommer träffa till jul, det hade vi inte gjort oavsett Corona eftersom vi bara firar tillsammans vartannat år. Men eventuellt skickar jag direkt till dem om jag hittar bra presenter. :)
 
Min sambo ska få en wake up light samt en gjutjärnsgryta att baka sina surdegsbröd i. Sen tänkte jag hinta till mina föräldrar om att köpa ett förkläde till honom, för det har han också nämnt att han vill ha.

Mamma ska få ett tyngdtäcke som jag och min bror ska gå ihop och köpa tillsammans. Hon kommer även att få en massageboll/triggerboll av mig samt köksredskap i någon slags plastliknande bambu som vi har hemma och som hon gillade när hon var och hälsade på senast.

Pappa ska få en flaska av ett ganska speciellt mousserande vin som jag vet att han gillar men brukar ha svårt att hitta (jag hittade det i en italiensk online-butik där sambon beställer pizzagrejer). Tänkte också ge honom en ask Mackmyra-pastiller (tack för tipset @gul_zebra, hade ingen aning om att det fanns!) att dela med min bror.

Min storebror är jättesvår att köpa till, men jag tänkte kanske köpa en finare flaska tequila eftersom han är intresserad av drinktrender och tequila tydligen lär vara nästa stora grej inom den världen. Han ska även få en burk tryffelhonung som jag köpte i ovan nämnda italienska butik, han älskar allt som smakar tryffel.

Min bästa vän ska få en presskanna och en påse lite finare kaffe, hon erkände under vårt förra Skypesamtal att hon druckit pulverkaffe de senaste veckorna eftersom hennes kaffebryggare gått sönder. Så kan vi ju inte ha det! Hon hinner kanske köpa en ny bryggare innan jul, men en presskanna är alltid bra att ha tycker jag.

Sen har jag svärmor att köpa till också, där brukar det bli ett gäng bra böcker eftersom vi har samma smak när det kommer till just den saken. Eventuellt köper jag någon stickningsgrej istället eftersom hon börjat sticka mycket på senaste. Jag har dock noll koll på den världen - nån som har nått tips på en kul/användbar pryl till någon som gillar att sticka?
 
Många bra tips, tack! :bow:
Har funderat lite och såhär blir mina till slut. Ska bara köpa dem också, inte helt lätt med Corona + att jag har bruten fot. Min partner får helt enkelt bortse från att det står Thomann med stora bokstäver på paketet han får hjälpa mig att hämta på posten :D

Partner: två gitarrpedaler (en svart och en rosa) och ett besök på Gitarrmuseet.
Mamma; något från kulturhuset där jag bor, de brukar ha en massa fina grejer från lokala konstnärer som hade varit perfekt i hennes sommarstuga.
Mamma 2: privatlektion på min kompis ridskola. Hon har pratat om det länge nu när hon har gått i pension, att hon skulle vilja ta upp sitt ungdomsintresse igen.
Pappa: En bok som handlar om alla låtar Pink Floyd nånsin skrivit.
Pappa 2: En jättehögljudd gammeldags tuta till hans elcykel (vi brukar mest köpa skämtgrejer till varandra)
Syster: också något litet, funderar på att köpa något från tex Tiger. Min syster är fruktansvärt dålig på att köpa presenter (en jul fick jag små reklamflaskor med duschtvål som hon hade fått på sitt jobb) så där lägger jag inte ner mycket tid. Kanske också att hon får en välgörenhetspresent.
Systerdotter; önskade sig presentkort på Nintendo store så då får hon det. Bra med klara önskningar!

Själv önskar jag mig en kamera av polaroidtyp, alltså att bilderna framkallas direkt. Men det får jag förmodligen inte, men får nog lite pengar så jag kan köpa en själv :)
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 596
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 305
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 237
Senast: Gunnar
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
804
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp