Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är jag ledig i två veckor. Najs. Då blir det tid till att gå med den lilla lurviga hästen. Den här veckan har jag bara gått två gånger och sen blir det en gång till i morgon. Jag funderar på om det är läge att utöka promenaden igen. I dagsläget går vi en halvtimme.

Jag längtar tills det är dags att sitta upp och rida igen, men det får ju vänta ett tag till.

Den vita ponnyn som jag ridit i det andra stallet har blivit piggare och visat att han har lite egen motor också, vilket jag tycker är positivt. Sist red vi ut. Vi var totalt 4 stycken. Jag suckade lite inombords när jag insåg att vi skulle rida ut. Jag tycker inte det är så kul att rida ut i grupp. Det finns liksom ingen möjlighet att rida dressyr när man rider i grupp eftersom man mest får sitta och försöka hänga med hästen framför och sen byta gångart när hästen framför byter gångart. Sen uppskattar jag inte heller att rida ut när det är mörkt. Visst kan jag göra det för jag har en bra pannlampa, men det är inget jag väljer om jag har andra alternativ. Nå väl, ponnyn var ju snäll i alla fall. Han fick gå lite som han ville för det mesta, men lyssnade fint när jag hade en åsikt om något, så på så sätt var det en trevlig tur.

Jag känner mig inte så fri i det här stallet så som jag tidigare har varit med andra medryttarhästar. Med alla andra hästar har jag fått styra rätt mycket själv och det har ju hunnit bli ett antal hästar genom åren. Nu känner jag mig rätt styrd tyvärr. Det är väl tur att jag inte betalar något i alla fall. Om det skulle krävas av mig så skulle jag sluta rida där. Men jag hoppas på att vi rider på banan nästa gång. Nu när det kommit snö så borde det ju t.o.m. vara möjligt att hoppa lite, så jag håller tummarna för det. Eller lite dressyr med den lilla bruna hästen skulle också funka. Den känner jag inte än så hoppningen skulle få vänta med den. Och så tycker jag det är synd att jag är för tjock för den lilla D-ponnyn. Den är jag sugen på att rida men hon behöver mer hull och muskler först och jag behöver helst gå ner lite i vikt.

Men i stort sett så har jag inga planer över ledigheten även om jag önskar att jag kunde rida varje dag. Jag får nöja mig med att gå med herr islandshäst, och borde ju kunna komma upp i 45-50 minuter promenad under de här veckorna.
 

Vad positivt det låter att du har kommit igång så med hästeriet igen! Och att det går framåt med islänningen.

Och jag kan förstå om det inte är så kul att behöva göra en helt annan sak än det man är mest sugen på, men jag tycker att det låter jättemysigt med uteritt också. Är man några stycken som rider ut tillsammans är det ju ett gyllene tillfälle till att bara vara lite allmänt social, utan egentliga krav. Det är ofta det bästa och mysigaste sättet att umgås med andra, tycker jag!

Och det kan jag verkligen sakna, när jag numera bara är på bana när jag rider. Lite variation hade ändå varit kul.
 
Vad positivt det låter att du har kommit igång så med hästeriet igen! Och att det går framåt med islänningen.

Och jag kan förstå om det inte är så kul att behöva göra en helt annan sak än det man är mest sugen på, men jag tycker att det låter jättemysigt med uteritt också. Är man några stycken som rider ut tillsammans är det ju ett gyllene tillfälle till att bara vara lite allmänt social, utan egentliga krav. Det är ofta det bästa och mysigaste sättet att umgås med andra, tycker jag!

Och det kan jag verkligen sakna, när jag numera bara är på bana när jag rider. Lite variation hade ändå varit kul.
Jag uppskattar också variation, men här är det för mycket uteritter. En del kan skyllas på att uteridbanan varit frusen, men nu är det snö på den så det är ridbart där igen.

Uteritter med flera är ingen social aktivitet här. Jag rider sist och har mest fullt sjå att hänga med för att inte bli helt på efterkälken.
 
Jag uppskattar också variation, men här är det för mycket uteritter. En del kan skyllas på att uteridbanan varit frusen, men nu är det snö på den så det är ridbart där igen.

Uteritter med flera är ingen social aktivitet här. Jag rider sist och har mest fullt sjå att hänga med för att inte bli helt på efterkälken.
De gör kanske det som hästarna tycker är roligast?
 
De gör kanske det som hästarna tycker är roligast?
Jag tror inte de tänker så alls.

Jag känner tyvärr att det finns en viss risk för att jag tröttnar om det bara ska ridas ut, eller blir för lite dressyr/hoppning. Det tar mig dessutom en halvtimme att åka till stallet och jag vill känna att det är värt att lägga tid på att åka.
 
Tråkigt att du känner dig styrd. Hoppas att det kan släppa när de lär känna dig lite bättre. Det är ju en stor tillgång att ha någon som vill slipa på dressyren om man själv tycker det är roligast att rida ut tänker jag.
 
Tråkigt att du känner dig styrd. Hoppas att det kan släppa när de lär känna dig lite bättre. Det är ju en stor tillgång att ha någon som vill slipa på dressyren om man själv tycker det är roligast att rida ut tänker jag.
Ja, jag hoppas att det släpper. Allt är ju fortfarande så nytt och vi känner inte varann. Hon har ju pratat om att hon gärna skulle vilja att jag red den lilla D-ponnyn, vilket jag också vill, men som läget är så passar det inte just nu. Sen fick hon en till häst för ett tag sedan. Den är inte ridbar i dagsläget, men lyckas hon få ordning på den så är även den aktuell för mig. Jag vet inget mer om den än att den är skitsnygg.

När jag började rida Senioren för snart tre år sedan, så red vi ut tillsammans i början. Sen när hon ansåg mig "inskolad" så blev det mer ridning på banan också.

Så jag får ge det tid helt enkelt.

Har du sagt till ägarna att du gärna rider ut själv och även på banan ibland?
Nej, inte rakt ut på det sättet. Det enda jag sagt är att jag inte gillar att rida ut i mörker. Och så vet hon att jag vill ha variation. Vi har pratat lite om att hoppa/rida markarbete så småningom.
 
@Magiana ge det lite tid tänker jag också.
För mig är det rätt seriöst och naturligt att man som hästägare inte släpper medryttaren ”lös” direkt. Det betyder ju inte att du kommer vara ”styrd” för all framtid.

Men visst - det är ju givetvis alltid så att man inte helt kommer ifrån viss ”styrning” på lånad häst .

Tycker allt låter positivt och att du är igång med ridningen och att ägaren har flera hästar denne är intresserad av att ha dig hjälpa till med ridningen 😄👍
 
@Magiana ge det lite tid tänker jag också.
För mig är det rätt seriöst och naturligt att man som hästägare inte släpper medryttaren ”lös” direkt. Det betyder ju inte att du kommer vara ”styrd” för all framtid.

Men visst - det är ju givetvis alltid så att man inte helt kommer ifrån viss ”styrning” på lånad häst .

Tycker allt låter positivt och att du är igång med ridningen och att ägaren har flera hästar denne är intresserad av att ha dig hjälpa till med ridningen 😄👍
Visst är det så att viss styrning får man alltid stå ut med som medryttare. Det ligger i sakens natur. Som medryttare kan jag bara framföra önskemål om vad jag vill göra, men inte mer än så om inte ägaren ger mig "lösa tyglar" så jag själv kan bestämma om jag vill rida ut eller på banan. Det är det sistnämnda jag blivit lite bortskämd med under de senaste 6-7 åren sen jag återupptog ridningen. Ägaren har varit med lite i början och sen har jag ridit ganska fritt (men med dialog där jag talat om vad jag gjort och hur det har gått). Här har jag ridit med ägaren varje gång och fått finna mig i vad vi ska göra.

I morgon ska jag rida igen och det var meningen att vi skulle rida mitt på dagen men nu blev det ändrat till kvällen i stället. För mig är det inte idealiskt men jag sa att det går bra, för det gör det ju. Men jag hade hellre ridit mitt på dagen.
 
@Magiana som sagt så tycker jag inte det är konstigt alls att ägaren ”styr” såhär i början. Du har väl inte ridit där många veckor ?

Sen just utifrån att ägaren har flera hästar hon verkar intresserad av att du kan rida framöver så tänker jag att ytterligare utifrån det ägaren kanske vill ”se dig” s.a.s ett tag utifrån sk ”styrda” tidpunkter och ridning för att kunna bedöma vad du passar för och hur allt funkar . Hästägaren utifrån att hon har flera hästar och ev någon ny på ingång (?) osv kanske hellre vill utvärdera dig ”allmänt” istället för att framöver sen lägga massor med tid på att se dig rida varje häst denne har?

För mig som sagt låter allt sunt och normalt och ffa seriöst .

Jämför inte så mycket med hur du hade det med din tidigare läromästarhäst osv. Ge det tid och glädjs åt att du rider igen osv 😄
 
@Magiana som sagt så tycker jag inte det är konstigt alls att ägaren ”styr” såhär i början. Du har väl inte ridit där många veckor ?

Sen just utifrån att ägaren har flera hästar hon verkar intresserad av att du kan rida framöver så tänker jag att ytterligare utifrån det ägaren kanske vill ”se dig” s.a.s ett tag utifrån sk ”styrda” tidpunkter och ridning för att kunna bedöma vad du passar för och hur allt funkar . Hästägaren utifrån att hon har flera hästar och ev någon ny på ingång (?) osv kanske hellre vill utvärdera dig ”allmänt” istället för att framöver sen lägga massor med tid på att se dig rida varje häst denne har?

För mig som sagt låter allt sunt och normalt och ffa seriöst .

Jämför inte så mycket med hur du hade det med din tidigare läromästarhäst osv. Ge det tid och glädjs åt att du rider igen osv 😄
Det är möjligt att det är som du säger. Dessutom har jag viss ringrost att slipa bort då jag innan detta inte red alls på några månader och innan uppehållet inte red så särskilt mycket heller, bara en gång i veckan ungefär. Utöver det har min kropp förfallit, men jag har nu börjat gå hos naprapat för att renovera av den.

Här har jag ridit en månad nu.
 
@Magiana en månad är ju inget - du har väl bara ridit ett par ggr/vecka då ?

Ge det tid känner jag, om du trots allt får glädje av det.

Annars så prata med hästägaren tydligt att du vill något annat redan nu, så slipper ni bägge att det tar tid som inte är värt det om nån av er (du) redan nu inte känner att den är nöjd?
 
God Jul önskar jag dig med.

Jag blev i alla fall mätt idag.
20181224_181306.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 448
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig konstant sysselsatt. Trots att jag bara jobbar 25%. När försäkringsbolaget skulle boka tid för husbesiktning så hade vi...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 465
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp