Bukefalos 28 år!

Julmat i Syrien?

Mitten

Trådstartare
Nu får jag blotta lite okunskap och kanske oförmåga att googla :). Vi skall ha lite jul med några personer med syriskt ursprung, och jag undrar vad som är typiskt julmat i Syrien (de kristna delarna). Jag skulle vilja ha lite blandat julbord. Någon som har lite koll...?
 
Hade jag inte bara suttit med mobilen utan haft datorn hade jag kunnat skicka till en kompis från Syrien och fråga men tror att denne skulle svara som jag att det är en smaksak vad man gillar av maten :)
 
Av diverse skäl kan jag inte fråga dem . Vi kommer inte att prata förrän de kommer hit.
Jag har en liten förvirring om syrianer/syrier också, och om maten skiljer sig mellan dem? Just den här familjen är från Homs.
 
Enda jag kommer på såhär på rak arm är (förutom nötter, apelsiner och diverse bakat "slisk") maqluba, lamm, kyckling, kalkon och vindolmar.

De jag "känner" (dvs via yrket) från Syrien har velat ha svensk julmat (minus allt som har gris i sig) men rent generellt används mycket korn, grönsaker, frukt, yoghurt, ost, gurka, aubergine, kikärtor, nötter, tomater och bulgur i matlagningen i olika kombinationer, gärna och mycket. Likaså persilja, mynta, lök, citron, vitlök och olivolja i (med våra mått mätt) rikliga mängder.
 
Det funderar jag också på - skinka och annat från gris. Kan det vara ett problem (de är ju inte muslimer). Anses gris vara lite "smutsig mat" även bland de kristna i Syrien? Borde jag undvika det?
Tack för alla tips, maqluba är typ det enda jag hittat med google .
 
Av diverse skäl kan jag inte fråga dem . Vi kommer inte att prata förrän de kommer hit.
Jag har en liten förvirring om syrianer/syrier också, och om maten skiljer sig mellan dem? Just den här familjen är från Homs.

Syrier: Människor som bor i/kommer från Syrien.
Syrianer: Kristen folkgrupp med rötter i flera olika länder i Mellanöstern.

Dvs du kan vara syrier utan att vara syrian, och syrian utan att vara syrier.
 
Jag hittade just den väldigt informativa tråden från november om syrier/syrian/assyrier. Syrier är alltså alla från Syrien - jag trodde inte det var så. Men nu är jag informerad, tack! Borde kristna från Homs vara syrianer då också?

Det viktigaste är ju att inte servera något som kan anses stötande tänker jag. Annars tänkte jag köra svenskt men med lite syriska inslag bara, något de känner igen som "juligt"
 
När jag gick i skolan var nästan alla de invandrade familjer som hade barn assyrier/syrianer (kristna).
Den specialkost som de hade var under fastan dvs. före påsk, då de fick massa böngrytor för att de inte skulle äta något kött alls. Men annars samma mat som vi andra, så aldrig något undantag för gris/fläsk.
 
Kan ju vara ett förträffligt tillfälle att göra en vegansk "julskinka". Långkokad kålrot eller rotselleri som sen ugnsbakas(?) och grillieras verkar vara en höjdare om man inte vill ha djur i sig. Vegan folk jag snackat med säger att det är gott i alla fall. Men de är kanske jäviga :p
 
jag skulle säga att det beror helt på vilken folkgrupp personerna kommer ifrån.
Jag har umgåtts med kristna armenier från Syrien, syrianer, assyrier och även kurder och muslimer som bott i Syrien och har även varit i Syrien för ett antal år sedan.

Lamm och fågel går hem, skinka kan vara bra att undvika, sedan är det många som inte äter skaldjur. Sedan kan man ju alltid ha med renkött, älg och/eller nötkött. MEN vill man visa upp ett tradionellt svenskt julbord tycker jag skinkan ska vara på plats (men kanske inte vara huvudpersonen så att säga).
 
Väldigt informativt, tack!! Den här "minijulafton" är på torsdag, jag kan rapportera om hur det mottogs :).
Bra att det här med skinkan kom upp, tänkte jag inte på först.
 
Nu får jag blotta lite okunskap och kanske oförmåga att googla :). Vi skall ha lite jul med några personer med syriskt ursprung, och jag undrar vad som är typiskt julmat i Syrien (de kristna delarna). Jag skulle vilja ha lite blandat julbord. Någon som har lite koll...?

Ingen som helst koll.
Men jag är så där tråkigt pragmatisk.
Fråga gästerna!
och det rådet har du redan fått...
 
Nu får jag blotta lite okunskap och kanske oförmåga att googla :). Vi skall ha lite jul med några personer med syriskt ursprung, och jag undrar vad som är typiskt julmat i Syrien (de kristna delarna). Jag skulle vilja ha lite blandat julbord. Någon som har lite koll...?

Jag har läst någonstans nyligen att bland kristna i mellanöstern är det ofta så att det inte finns någon särskild julmat utan det är vanlig festmat som gäller. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste det och inte heller vilken som var festmaten....
 
Väldigt informativt, tack!! Den här "minijulafton" är på torsdag, jag kan rapportera om hur det mottogs :).
Bra att det här med skinkan kom upp, tänkte jag inte på först.

Jag tänker nog att det verkligen skulle uppskattas att det serverades en svenskt julbord (med inslag från hemlandet) och att de då själva får välja om de vill ta av skinkan eller inte.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
384
Senast: Glimra
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
757
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
826
Senast: Squie
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
783
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp