Julmat och julgodis

Enya

Trådstartare
Kan vi inte ha en tråd om julmat? Julgodis, julkakor, julefterrätter osv allt vad vi kan komma på som är ät- och drickbart till jul.

Vad äter vi? Vad får man inte missa? Vad är era "urgamla traditioner i matväg sedan mormors farmors farfars mors tid"?

En julgott-tråd helt enkelt!

0461c4908962e5df719a4272b8ac0b04.jpg
 
Kål i mängder!

Rödkålssallad med apelsin
Brysselkål
Grönkålspaj
Surkål
Ugnsrostad svartkål
Saffrans och vitvinsbakad fänkål

Sedan är det ett måste med jansson med rökt tofu i, rödbetssallad med potatis och äpple i, vegokorv, vegobullar och dillpicklad gurka.

Längtar lite till julbordet nu. 😅
 
Kål i mängder!

Rödkålssallad med apelsin
Brysselkål
Grönkålspaj
Surkål
Ugnsrostad svartkål
Saffrans och vitvinsbakad fänkål

Sedan är det ett måste med jansson med rökt tofu i, rödbetssallad med potatis och äpple i, vegokorv, vegobullar och dillpicklad gurka.

Längtar lite till julbordet nu. 😅
Alltså hallå! Saffrans- och vitvinsbakad fänkål!!! :d Var har du varit hela mitt liv? Det låter dödsgott!
 
Brysselkål nått som infördes med mammas ex och här för stanna på julbordet :d , det har tagits med till på julbordet hos svärfamiljen.

Kalvsylta, rullsylta och pressylta måste för mig, det är bara jag och mamma som äter från min familj, hos sambon är jag och hans mormor :rofl: :d
 
och just det ja, hemamgjorde köttbullar ska det vara på julbordet därmed basta enligt mig då 😂 . Så faller nog på mig som vanligt att göra årets julköttbullar igen :D

Var besviken första årets hos sambons släkt, när eldorado köttbullarna kom fram :rofl:😅
 
Tradition inte sedan mormors farmors farfars mors tid, utan sedan julen 2020. Men seglade upp som en ny julbordsfavorit direkt, och nu ska den vara med alla jular framöver så länge jag har något att säga till om.

Kardemummadoftande julsallad med apelsinvinägrett

150 g blandade nötter
1 msk honung
1 tsk stött kardemumma
1 bit grönkål
1 bit rödkål
1 rödlök
1 apelsin
1 äpple
1 granatäpple
några kumquats (utelämnade i den variant jag ätit, men funkar säkert utmärkt med också)
röda vinbär
svartpeppar och flingsalt

Vinägrett
1 pressad apelsin + skal
1 dl olivolja
0, 5 dl äppelcidervinäger
1 msk honung
1 tsk salt

Rör samman vinägretten.
Ringla honung över nötterna och strö över kardemumma, rosta sedan nötterna i ugnen på 175 grader.
Skär grönkålen i mindre bitar och förväll snabbt i kokande vatten, låt rinna av på hushållspapper.
Strimla rödkålen och skiva rödlöken tunt.
Skala och skär upp apelsinen, skiva äpplet tunt.
Dela granatäpplet, gröp ur kärnorna. Skiva kumquats, lägg upp allt på fat och vänd runt vinägretten. Strö över de rostade nötterna. Dekorera med vinbären.

(Kan kombineras med t ex kvarngryn eller fetaost för en matigare sallad.)
 
Jag firar själv, vilket innebär att jag lagar bara den mat jag tycker om. Det blir köttbullar (färdiga) med mammas brunsås (som mest består av grädde och smör) och kokt potatis. Funderar på att lyxa till det med mos i år dock. Vidare prinskorv och skinka med äppelmos (köpt sådan i år då jag inte fick tag på äpplen).

Jag gör alltid mimosasallad från grunden och sen några år gör jag @Görel s (tror jag det var) hemmagjorda rödbetssallad.

Sen ska det vara Nalles marschaller som godis, har precis gjort årets batch. Den svalnar på balkongen nu. Tänk typ smulig chokladgodis.

IMG_4539.jpeg
 
Jag firar själv, vilket innebär att jag lagar bara den mat jag tycker om. Det blir köttbullar (färdiga) med mammas brunsås (som mest består av grädde och smör) och kokt potatis. Funderar på att lyxa till det med mos i år dock. Vidare prinskorv och skinka med äppelmos (köpt sådan i år då jag inte fick tag på äpplen).

Jag gör alltid mimosasallad från grunden och sen några år gör jag @Görel s (tror jag det var) hemmagjorda rödbetssallad.

Sen ska det vara Nalles marschaller som godis, har precis gjort årets batch. Den svalnar på balkongen nu. Tänk typ smulig chokladgodis.

Visa bifogad fil 131705
Jag som tyckte att det liknade memma och trodde att du hade hamnat i fel tråd innan jag läste texten ;-)
 
Halländsk långkål, hemgjord rödbetssallad på kokta rödbetor istället för inlagda och hemgjorda köttbullar. Det är mina absoluta måsten på julbordet, med lite gott bröd behöver jag inte så mycket mer egentligen.

Julmust också, guuu vad gott!
 
Jag gjorde en underbar surkålsvariant av rödkål förra julen: rödkål, apelsinzest, kanelstång, nejlika, kryddpeppar. Den kommer definitivt bli tradition! Och nu är den perfekta tiden att starta den också.

Även hemgjord ugnsbakad leverpastej hör till för mig.

Förra julen gjorde vi också hemgjord wienernougat vilket var helt ljuvligt och jag hoppas verkligen det finns tid och ork att göra det igen för det vore en välkommen tradition.

Pappa brukade alltid grava lax, så den traditionen har jag tagit över efter hans bortgång. Jag tycker egentligen kallrökt är godare men den gravade är så mycket pappa så den har en given plats på julbordet.

En vän gjorde griljerat blomkålshuvud för några år sedan och det var ett underbart tillbehör till precis allt.

Långbakad julskinka som blir färdig sent på kvällen den 23:e är tradition, men mer julskinka än den behöver jag egentligen inte.
 
Haha, så många olika kål-varianter :D Jag gillar inte kål så jag äter nog bara rödkål till steken någon av juldagarna.

Hemgjord leverpastej har jag aldrig hört talas om, är det svårt? Låter ju jättegott, även långbakad julskinka!

Köttbullarna ska vara hemgjorda tycker jag, de är godast då, en sådan speciell smak på julen!

Vad för prinskorvar äter ni? Vilka är godast?

Rödbetsallad är gott också, har aldrig gjort egen, kanske jag borde testa!
Och vörtbröd, jag älskar vörtbröd, med russin. Det är sanslöst gott!
 
Haha, så många olika kål-varianter :D Jag gillar inte kål så jag äter nog bara rödkål till steken någon av juldagarna.

Hemgjord leverpastej har jag aldrig hört talas om, är det svårt? Låter ju jättegott, även långbakad julskinka!

Köttbullarna ska vara hemgjorda tycker jag, de är godast då, en sådan speciell smak på julen!

Vad för prinskorvar äter ni? Vilka är godast?

Rödbetsallad är gott också, har aldrig gjort egen, kanske jag borde testa!
Och vörtbröd, jag älskar vörtbröd, med russin. Det är sanslöst gott!
Väldigt enkelt att göra leverpastej: mixa lever (typ ett kilo) och passera genom sil (då slipper man försöka skära bort hinnorna), mixa i typ fem ägg och ett halvkilo talg, smör eller ghee. Salt och mejram efter smak/höfta. Baka i bakplåtsklädd brödform i 150-175 grader, gärna i vattenbad. Någon timme eller lite till.

Min familj har alltid bakat julskinkan i ugnen, på 125 grader. Blir fantastiskt saftigt.

Vi köper lokal prinskorv på rekoringen. Mums!
 
Kan man få recept på detta? 🙂 Google var inte alls min vän. 😃

Javisst! Du smälter 50 g smör i en stor, gärna tjockbottnad kastrull. Tillsätt 3 dl grädde, 3 dl strösocker och 1 dl sirap (det är här man inser att det måste bli gott). Blanda och koka sen på låg värme (passa så det inte kokar över, det bubblar rätt högt) i ca 50-55 min. Rör om ofta, jag brukar sätta timer på varannan minut. Gör kulprov, det ska gå att rulla ihop till en kula men ha lite spänst kvar. 118 grader ifall du har termometer. Hacka marabous premium choklad, 70 % kakao. Jag brukar ta apelsinsmaken för jag gillar det, annars funkar tex mint eller bara ren choklad. Är man lite planerad av sig är det bra att ha chokladen i kylen tills den ska hacka, så är det mindre risk att man smälter den när man hackar. Ta kastrullen från värmen och lägg i chokladen. Rör om tills allt smält och blandats ihop. Häll i en form ca 20x30 cm klädd med bakplåtspapper. Låt kallna i kylen och skär sen upp i cm-stora bitar.

Gör du den innan jul rekommenderar jag att frysa in den, det är typ hopplöst svårt att inte äta upp den annars. ;)
 
Väldigt enkelt att göra leverpastej: mixa lever (typ ett kilo) och passera genom sil (då slipper man försöka skära bort hinnorna), mixa i typ fem ägg och ett halvkilo talg, smör eller ghee. Salt och mejram efter smak/höfta. Baka i bakplåtsklädd brödform i 150-175 grader, gärna i vattenbad. Någon timme eller lite till.

Min familj har alltid bakat julskinkan i ugnen, på 125 grader. Blir fantastiskt saftigt.

Vi köper lokal prinskorv på rekoringen. Mums!
Det lät krångligt med leverpastejen för en matlagnings-misslyckare som jag :D Men lät gott!

Men julskinkan, har inte alla den i ugnen?
 
Håller med och jag vill ha scan princekorv med zkinn zom är znurrat zå dom är i en rad
Tror jag testat dem men minns inte om det var just de som var goda, var just en sort som var :) Brukade fira jul hos mamma med knytkalas, hon köper alltid billigaste så har testat många olika sorter, men många är faktiskt inte så där goda som jag minns dem. Saknar den där prinskorvssmaken. Vet inte vilken som har den dock, synd det inte finns test i butikerna till jul så man vet vilken man ska välja :D
 
Javisst! Du smälter 50 g smör i en stor, gärna tjockbottnad kastrull. Tillsätt 3 dl grädde, 3 dl strösocker och 1 dl sirap (det är här man inser att det måste bli gott). Blanda och koka sen på låg värme (passa så det inte kokar över, det bubblar rätt högt) i ca 50-55 min. Rör om ofta, jag brukar sätta timer på varannan minut. Gör kulprov, det ska gå att rulla ihop till en kula men ha lite spänst kvar. 118 grader ifall du har termometer. Hacka marabous premium choklad, 70 % kakao. Jag brukar ta apelsinsmaken för jag gillar det, annars funkar tex mint eller bara ren choklad. Är man lite planerad av sig är det bra att ha chokladen i kylen tills den ska hacka, så är det mindre risk att man smälter den när man hackar. Ta kastrullen från värmen och lägg i chokladen. Rör om tills allt smält och blandats ihop. Häll i en form ca 20x30 cm klädd med bakplåtspapper. Låt kallna i kylen och skär sen upp i cm-stora bitar.

Gör du den innan jul rekommenderar jag att frysa in den, det är typ hopplöst svårt att inte äta upp den annars. ;)
Mums mums!

Blir de hårda och knäckiga eller mjuka och sega? Tänkte på mina sköra tänder....

Har inte plats i frysen, hur länge överlever de om man lyckas ge tusan i dem? :D
 

Liknande trådar

F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 170
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 499
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 532
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 978
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp