Wille

Trådstartare
Jag kommer som vanligt att fira jul ensam, men vill ju ändå ha någon julmat. Någon ork att fixa julmat finns inte riktigt och jag vill köpa något färdigt. Men vad ska man köpa då? Jag äter inte rött kött. Det som gäller är vegetariskt samt fisk och fågel.

Och om det finns något färdigt att köpa, var köper man det?
 
Jag kommer som vanligt att fira jul ensam, men vill ju ändå ha någon julmat. Någon ork att fixa julmat finns inte riktigt och jag vill köpa något färdigt. Men vad ska man köpa då? Jag äter inte rött kött. Det som gäller är vegetariskt samt fisk och fågel.

Och om det finns något färdigt att köpa, var köper man det?
Kolla någon större livsmedelsbutik, typ Ica maxi eller liknande, om de har färdiga jultallrikar. Eller någon restaurang.

Edit, det brukar oftast finnas vegetariska alternativ.
 
Här brukar det finnas en hel hylla full av "plockmat" man kan värma i ugnen till jul . Allt från jalapeño poppers (som jag har i kylen just nu :o) till olika typer av korvar och ostar och tempuraräkor med dipp och vem vet vad! Det brukar också finnas recept överallt på olika snittar och kul som man enkelt kan göra själv. Jag såg enkla med gurkskivor, typ philadeplhiaost och varmrökt lax som jag blev lite sugen på häromdagen, även om jag nog byter ut laxen mot något annat.
Sådan mat tycker jag är trevlig att ha när jag sitter ensam och vill lyxa till det i godan ro.

Ska det vara traditionell julmat är väl sill en klassiker som dessutom håller länge i kylen om man inte äter upp allt på en gång. :)
 
Egen jultallrik med vegetariska köttbullar, rödbetssallad, kokt potatis, lax och senapssås, ägghalvor, lite räkor, nån sill, en god ost och ett gott bröd, vörtbröd kanske? Och nått trevligt att dricka till ☺️✨🎄 En färdig dessert och choklad efteråt kanske.
 
Har du någon restaurang eller catering-firma i närheten så är det mycket möjligt att de erbjuder färdiga "jultallrikar" eller liknande som man kan köpa. Vissa Ica-affärer har också det. Kanske en idé? Det går säkert att få vegetariskt, iallafall på vissa ställen.
Vet inte om det finns någon restaurang man kan köpa mat hos. Frågade om det i en lokal grupp men ingen kunde tipsa om någon. Men får väl fråga på Ica.
 
Vet inte om det finns någon restaurang man kan köpa mat hos. Frågade om det i en lokal grupp men ingen kunde tipsa om någon. Men får väl fråga på Ica.
Finns det värdshus, hotell med restaurang etc kan de i vissa fall erbjuda take away i julbordstema.
Vi har inte så mkt rena restauranger nära oss. Men vi har hotell/värdshus med ok kök. Alla de erbjuder julmat som take away. Även om det inte står vegetariskt på menyn på alla ställen så kan de ofta ordna det här.
 
Finns det någon REKO ring där du bor? Där närproducenter säljer främst råvaror, men det har även varit de som sålt färdiga produkter när jag tittat där jag bor.
 
Hos oss erbjuder ICA en färdig vegetarisk julmiddag för avhämtning! Den ser jättegod ut, på bild i alla fall.
Jag får ta och kolla Ica.

Finns det någon REKO ring där du bor? Där närproducenter säljer främst råvaror, men det har även varit de som sålt färdiga produkter när jag tittat där jag bor.
Ja, det finns en REKO-ring. Jag har inte sett någon som sålt julmat.
 
Jag kommer som vanligt att fira jul ensam, men vill ju ändå ha någon julmat. Någon ork att fixa julmat finns inte riktigt och jag vill köpa något färdigt. Men vad ska man köpa då? Jag äter inte rött kött. Det som gäller är vegetariskt samt fisk och fågel.

Och om det finns något färdigt att köpa, var köper man det?
Vilka delar på julbordet brukar du äta av?
 
Vilka delar på julbordet brukar du äta av?
Bara sillsallad enligt mammas recept. Sen har jag brukat lägga till varmrökt lax, men ids inte riktigt i år. Minns att den var fruktansvärt salt ett år så jag fick plåga i mig laxen. Så jag har inte riktigt någon julmat jag brukar äta.
 
Bara sillsallad enligt mammas recept. Sen har jag brukat lägga till varmrökt lax, men ids inte riktigt i år. Minns att den var fruktansvärt salt ett år så jag fick plåga i mig laxen. Så jag har inte riktigt någon julmat jag brukar äta.
Vad gillar du för mat annars då?
 
Bara sillsallad enligt mammas recept. Sen har jag brukat lägga till varmrökt lax, men ids inte riktigt i år. Minns att den var fruktansvärt salt ett år så jag fick plåga i mig laxen. Så jag har inte riktigt någon julmat jag brukar äta.
OM du inte gillar julmat så laga nåt du gillar. Inte sällan har jag gjort plankstek på jul. Går ju att göra med lax också.
 
Vad gillar du för mat annars då?
Jag vet inte riktigt. Typ thaimat är väl gott. Tycker inte det passar till jul.
OM du inte gillar julmat så laga nåt du gillar. Inte sällan har jag gjort plankstek på jul. Går ju att göra med lax också.
Jag har inget emot julmat och vill ha det, men av praktiska skäl har jag dragit ner på mängden mat till jul. Orkar helt enkelt inte äta så mycket.
 

Liknande trådar

Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
618
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: Acto
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
337
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 215
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp