Julmatsfavoriter?

MJLee

Trådstartare
Jag verkar vara den enda på Buke som gillar julmat/julbord, julgodis undantaget. Resten av julen bryr jag mig inte om, men jag älskar julmat. Vilken är era favoriter (om något)? Själv älskar jag den hemlagade, nåja, sillen. Pressylta :d som den enda personen i Sverige. Lite olika patéer, lax! Prinskorv/köttbullar/julskinka är inte lika intressant men 'hör till'. Vörtbröd som jag aldrig äter annars. Eftersom jag är ensam i år så blir det några få skivor av varje och antagligen alldeles för mycket, men jag brukar leva på det i några dagar efteråt :up:

Jag är också en udda person eftersom jag, när jag firade med andra, insisterade på ingen julskinka innan julafton - även om jag fick ge mig. När jag var ansvarig så kokades skinkan dagen innan och griljerades på julafton. :grin:
 
Åhh, julmat :love: Den största orsaken till att jag ifrågasätter mitt val att inte fira med släkten!

Hur som helst, det här innehåller den perfekta jultallriken som jag äter ca 2 ggr/dag mellan jul och nyår:
Pepparlax, vanlig inlagd sill, löksill, dillsill, janssons frestelse, vegobullar, vegokorv (om jag hittar någon god), rödbetssallad, inlagd strömming. Till det självklart julmust!
Och sen självklart abusrda mängder risgrynsgröt och glögg, och så lutfisk till jullunch!
 
På högtider tillåter jag mig själv att "synda". Jag bör inte äta mjölkprodukter eller gluten pga hälsan.
Men till jul skiter jag i det.

Jag älskar vörtbröd med smör och ost till julmaten. Och glögg, pepparkakor(hårda och mjuka), lussebullar, knäck, hemgjord cola etc.
Jag gillar varmrökt lax(gärna med aioli, saffran eller vanlig, inlagd sill(om den görs rätt.. får inte vara vad jag kallar "slemmig"), toast skagen med löjrom, hemgjorda köttbullar, prinskorvar, rödbetssallad, revbensspjäll och sist men inte minst: morotslåda.
Morotslådan brukar typ ingen svensk gilla. Det kommer från min finlandssvenska del av familj..
 
Jag verkar vara den enda på Buke som gillar julmat/julbord, julgodis undantaget. Resten av julen bryr jag mig inte om, men jag älskar julmat. Vilken är era favoriter (om något)? Själv älskar jag den hemlagade, nåja, sillen. Pressylta :d som den enda personen i Sverige. Lite olika patéer, lax! Prinskorv/köttbullar/julskinka är inte lika intressant men 'hör till'. Vörtbröd som jag aldrig äter annars. Eftersom jag är ensam i år så blir det några få skivor av varje och antagligen alldeles för mycket, men jag brukar leva på det i några dagar efteråt :up:

Jag är också en udda person eftersom jag, när jag firade med andra, insisterade på ingen julskinka innan julafton - även om jag fick ge mig. När jag var ansvarig så kokades skinkan dagen innan och griljerades på julafton. :grin:
Janssons frestelse är gott. Rökt och gravad lax. Långkål är mums. Ostkaka... :d och lutfisk är också jättegott :) !
 
Det är möjligt att det här är en dum fråga, jag har aldrig ätit ris a la malta (:eek:)
Men smakar det typ som risifrutti? Det är iallafall vad jag får upp i huvudet när jag läser recept och ser det på bilder :p

Jag tycker det är olikt, eftersom det inte är så sötsliskigt. Risifrutti är oätligt tycker jag.
Egenkokt risgrynsgröt som ihopröres med vispgrädde, vi äter det med klarbärssylt.
 
Jag tycker det är olikt, eftersom det inte är så sötsliskigt. Risifrutti är oätligt tycker jag.
Egenkokt risgrynsgröt som ihopröres med vispgrädde, vi äter det med klarbärssylt.
Men är det inte lätt apelsinsmak på ris a la Malta? Har fått för mig att det är samma sak som arroz con leche nämligen och det är ju urvidrigt i och med apelsinsmaken.
 
Ris a la malta, gotländsk saffranspannkaka, brysselkål, finsk kålrotslåda, min mans vörtbröd, grönkålspaj.. Vi är vego och när jag jämför med hur vårt julbord var när vi åt kött är det mycket färre återkommande rätter nu. Nu är det mer själva råvarorna som kommer tillbaka år efter år. Fast tillagade på olika sätt.
Från köttiden saknar jag min egeninlagda strömming och skinkmackan man åt kvällen innan.
När barnen lagt sig brukade jag och min man äta stilton, fruktkaka och dricka portvin. Nu när jag inte dricker alkohol alls längre saknar jag portvinet.
 
Jag verkar vara den enda på Buke som gillar julmat/julbord, julgodis undantaget. Resten av julen bryr jag mig inte om, men jag älskar julmat. Vilken är era favoriter (om något)? Själv älskar jag den hemlagade, nåja, sillen. Pressylta :d som den enda personen i Sverige. Lite olika patéer, lax! Prinskorv/köttbullar/julskinka är inte lika intressant men 'hör till'. Vörtbröd som jag aldrig äter annars. Eftersom jag är ensam i år så blir det några få skivor av varje och antagligen alldeles för mycket, men jag brukar leva på det i några dagar efteråt :up:

Jag är också en udda person eftersom jag, när jag firade med andra, insisterade på ingen julskinka innan julafton - även om jag fick ge mig. När jag var ansvarig så kokades skinkan dagen innan och griljerades på julafton. :grin:
Här är en till som gillar julmaten :bump:!

Visst finns det en del som inte är speciellt gott men de har jag aldrig heller på julbordet. Tex syltor och grisfötter äter väl ingen längre knappt. (Jag har aldrig ätit det)

Däremot består julen av olika influenser, dels svenska (en hel del från norra regionerna) och finska men även amerikanska och från Trinidad och Tobago eftersom släkten är såpass utspridd så har det blivit att det bästa och godaste av dessa rätter har blivit det som senare kommit att bli julmaten :)
 

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 268
Senast: skogaliten
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 148
Senast: Acto
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 306
Senast: Huggorm
·
Äldre På julaftons morgon brukar jag gå upp tidigt och göra risgrynsgröt, jag älskar det men det är ju inte det nyttigaste så jag brukar göra...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 293
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp