Mumma

Trådstartare
Vad är ert konstigaste/ roligaste / mest minnesvärda/ dråpligaste julminne?

Tappade tomten bort sig, eller knackade fel tomte på hos fel familj?
Griljerades skinkan i misstag med salt i stället för socker? Hade julgranarna tagit slut och familjen fick snickra en av överblivna kvistar? Gick allt på tok men julen blev ändå superlyckad?

Jag behöver få höra lite roliga historier, min jul ser inte riktigt ut att bli som tänkt, och hade gärna läst några julminnen för att pigga upp mig.

Jag kan börja med en historia om då jag var 13-14 år, och någon vecka innan jul hör jag mamma säga åt min syster att nu har hon hittat den perfekta julklappen till Mumma. Nyfiken som jag är spetsar jag öronen. Ja, vad ska Mumma få. Jo! Hon ska få långalsonger, riktigt varma i den finaste ull!

Min några år yngre syster blev antagligen lika förvånad som jag, och kommenterade inte presentvalet.
Jag blev först ledsen, men efter en stund fattade jag att givetvis skojar mamma, hon visste aldeles säkert om att jag var i rummet bredvid och hörde alltihop. Så jag skrattade för mig själv, och bestämde mig för att inte med ett ord avslöja att jag hört och därmed gått pā hennes skämt.

Vad fick jag i julklapp det året?

Långkalsonger av ull 🤣

Det var visserligen inte det minsta roligt då, inte precis det en tonåring önskar sig, men nu kan jag skratta både åt det märkliga valet av present, och hur övertygad jag var av att det var ett skämt.
 
Griljerades skinkan i misstag med salt i stället för socker?

Nästan! Ni vet hur det säljs rimmad eller färdigkokt skinka i affären? Jag och maken brukar köpa färdigkokt och bara griljera. En jul hade vi bjudit in bägge våra familjer hem till oss, stor grej att bjuda alla på mat för annars brukar det vara min pappa som är experten i köket och står för maten på de flesta bjudningar.

Så, när vi tar ut den griljerade skinkan ur ugnen konstaterar vi nöjt att den blivit jättesnygg, jämt griljerad osv. :up: Ställer nöjt fram den och ska skära upp... när vi inser att den ju är ?! :confused: Vi har alltså inte köpt en färdigkokt som vi trodde :o

Blev helt okej efter en (längre) stund i ugnen ändå :p
 
Jag ( 5 år) och min kusin (9 år) kaxiga på julafton för det är ju morfar som är tomten.

Vi sitter alla samlade och jag och min kusin undrar när morfar egentligen ska smyga iväg. Då tutar en gammal veteranbil ute på gården och ut kliver en tomte.

Vi satt båda i chock och var som små ljus hela tiden. Livrädda att det var den riktiga tomten som kommit för att vi varit så självsäkra på vem som är tomten. Idag 35 år senare vet jag fortfarande inte vem som tomtade hos oss 😬
 
En jul när vi hade skippat tomte (vi kusiner var så pass gamla allihopa) så knackade det på rätt sent, när vi hade kommit kaffet. Det var en tomte som var en aning förfriskad (tomtarna här är sällan nykter :rofl:) och hade nog fjärrstyrt sig hit. Vi hällde i tomten lite kaffe men det hjälpte inte, han somnade lutad mot min moster 😂 Vi förstod att det inte skulle bli bättre än så, så mina ingifta morbröder reste upp tomten och jag följde med och visade var han bodde (grannen nedanför mig). Tomtemor skrattade när vi levererade honom :laugh:
 
Jag ( 5 år) och min kusin (9 år) kaxiga på julafton för det är ju morfar som är tomten.

Vi sitter alla samlade och jag och min kusin undrar när morfar egentligen ska smyga iväg. Då tutar en gammal veteranbil ute på gården och ut kliver en tomte.

Vi satt båda i chock och var som små ljus hela tiden. Livrädda att det var den riktiga tomten som kommit för att vi varit så självsäkra på vem som är tomten. Idag 35 år senare vet jag fortfarande inte vem som tomtade hos oss 😬
Det där är en sådan sak som jag absolut hade varit tvungen att få svar på innan jag dör, annars hade jag nog spökat som en osalig ande, letande efter svaret på den stora gåtan :nailbiting:
 
Fortsätter på tomte-temat. För två år sedan på juldagen hade jag precis kommit hem efter att ha varit två dagar hos mina föräldrar. Går runt kvarteret med hunden och då kommer plötsligt grannen ut till mig. Visar sig att de har barnbarnen på besök och planerad tomte har precis blivit sjuk. Vi har flera lämpliga pensionärer på gatan men ingen var hemma, så hon frågar mig då hon råkade se mig genom fönstret.

Det var ju bara att ställa upp. Hon lämnade en säck med klappar och kläder över staketet och jag bytte om. Var faktiskt jättekul att vara tomte!
 
Fortsätter på tomte-temat. För två år sedan på juldagen hade jag precis kommit hem efter att ha varit två dagar hos mina föräldrar. Går runt kvarteret med hunden och då kommer plötsligt grannen ut till mig. Visar sig att de har barnbarnen på besök och planerad tomte har precis blivit sjuk. Vi har flera lämpliga pensionärer på gatan men ingen var hemma, så hon frågar mig då hon råkade se mig genom fönstret.

Det var ju bara att ställa upp. Hon lämnade en säck med klappar och kläder över staketet och jag bytte om. Var faktiskt jättekul att vara tomte!

Visst är det kul att vara tomte. Jag var på min arbetsplats förra året. Var sjukskriven då. I alla fall alka barn var så snälla en ville bjuda in tomten på gröt för de åt precis tomtegröt till lunch.
 
Inte så mycket min egen julafton men jag var en stor del av den ändå... Jobbade i butik med släktingar ett tag, en kund vi känner gott (även lite privat) kommer in och handlar fina saker till sin fru. Jag, som älskar den delen att packa in klapparna, lägger god tid på att det ska bli ett snofsigt fint paket... Problemet är att jag glömmer lägga i det som är julklappen i asken jag slår in 🙈😱 sånn tur är har dom humor så dom skratta gott åt det tomma paketet men hjälp vad jag skämdes :o :bag: får fortfarande höra det ibland 😅
 
Min brorson skulle få träffa tomten för första gången förra året, ungen var då 3 år gammal. När tomten(hans farfar) knackar på så går min bror och öppnar dörren, varav han ropar in i huset ”nej men hej tomten, välkommen in” och tomten kliver in i huset. Min brorson tittar på tomten, extremt oimponerad, säger ”hej hej” och går förbi tomten ut i köket för att sno åt sig ett par köttbullar och prinskorvar till istället. :D
 
Första julen jag firade i huset hade jag min sambo, mor, syster och syrrans två ungar här, den äldste var fem år och visste att det inte fanns någon tomte för det hade hans kompis sagt. Lillsyrran var tre och trodde väl på vad brorsan sa.

Vi satt alla i vardagsrummet när det plötsligt knackade på dörren och ungarna sprang ut i matrummet och titta och kom sen snabbt tillbaka igen med andan i halsen och stor förvåning, det stod en TOMTE utanför dörren! 😲

Jag släppte in tomten som kom in i vardagsrummet och frågade om det fanns några snälla barn där. En mycket stor tomte med rock, mössa och ett jätteskägg delade ute julklapparna till ett par barn som inte visste vad de skulle tro. Lilltjejen trodde nog att det var den riktiga tomten medan killen vacklade fram och tillbaka, fanns tomtar eller inte?

Jag hade köpt ett stort skägg och lejt min snälle granne som tomte som gick in för uppgiften med hull och hår. Året därpå försökte vi med samma sak men dels var de större då och dels så kände de ju grannen nu, men första julen så tror jag bägge två somnade i förvissningen om att Tomten trots allt fanns. 🤭🤭🤭
 
Min lillasyster var 12 år och hade i skrivit en utförlig önskelista till jul. Vår pappa är inte så bra på det här med presenter, han köper hellre något han själv tycker att man behöver och är inte så lyhörd.

Nåväl, vi firade jul hos pappa någon av juldagarna och lillasyster skulle öppna ett paket. Det visar sig vara en kartong med en bild på en termos, varpå alla skrattar eftersom det absolut inte känns som något lillasyster skulle vilja ha och utgår ifrån att pappa bara har tagit en gammal kartong för att slå in paketet. Lillasyster säger ”hahaha, tänk om det VAR en termos! 😂

Det var såklart en termos.
 
Kommer ihåg när jag som barn bodde i ett villaområde.
På juldagen kom en mycket generad granne och frågade om det var hos oss deras flat coated retriever tjuvat en julskinka på julafton.

Det var det inte. Men tydligen hade nån granne haft en skinka ute på fönsterbrädan på kylning på julafton.
Andra grannens hund hade smitit ut samtidigt som deras gäster kom på besök.
En stund senare kom hunden hem med en skinka i munnen. Hunden var nöjd och ägaren generad — detta betydde ju högst antagligen att nån familj blev utan sin huvudrätt på själva julafton!

(På tidigt 90-tal var det inte så bara att fixa fram en ny på kvällen heller!)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 322
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Jag har alltid förut sett fram emot julen, tyckt att den har varit helmysig med allt vad det innebär. Har älskat att julpynta, handla...
Svar
13
· Visningar
1 702
Senast: muppia
·
Övr. Barn ja den har redan kommit på tal här. Har gemensam vårdnad och varannan veckas boende på den yngsta (dottern M) medan den store (sonen V)...
2
Svar
35
· Visningar
2 451
Senast: pigleton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp