Bukefalos 28 år!

TheRedLightning

Trådstartare
När tycker du det är okej att börja julpynta?

Det kliar lite i mina fingrar och jag har "smygpyntat", typ ställt fram adventsljusstaken men inte tänt den, likaså en ljusslinga.
Funderade dock på att ta det sista kanske en vecka eller bara några dagar innan första advent.

Vad har ni för tankar om julpyntet? :)
 
Hemma, brukar jag pynta någon gång i December, vet inte riktigt varför det spritter så att få börja pynta i år. Kanske har det att göra med att jag vill julpynta lastbilen på jobbet, då det är den första lastbilen jag har som egen?
Med den kan jag inte pynta dagen innan julafton, för då jobbar jag inte och sen är jag ledig och sen är julen över. Så den kommer jag troligen att pynta till första advent, så som det känns just nu. :p
 
Julpyntar inte alls. Har inga positiva minnen förknippade med julen så den är bara en ledig helg bland andra. Är därför lite förundrad över det närmast hysteriska pyntandet vissa ägnar sig åt. Speciella gardiner, speciellt porslin, speciella bordsdukar och en massa prydnadssaker överallt.
jag själv har knappt prydnadssaker och blir nästan störd av allt detta hemma hos andra.
Vilket slöseri med naturresurser.

Däremot är jag väldigt glad för att man får tända ljus och lysa upp mörkret. Jag gillar adventsstakar och har i de flesta fönster.

Det lyser välkomnande när jag svänger in på gården och de är vackra. Jag skulle gärna börja redan nu och jag tar inte undan dem förrän det börjar vara ljust när jag kommer hem från jobbet.
 
Nja, så mycket julpynt brukar jag inte ha hemma, i år kommer jag ha en ljusslinga på verandan som styrs med timer, likaså en stjärna och en adventsljusstake. Det är nog det enda jag kommer ha som julpynt här hemma.

I lastbilen dock, blir det en ljusslinga på väggen ovanförsängen, sen två glitterlängder som är tvinnade i framrutan, vilande mot instrumentbrädan. Sen har jag några silverkulor, men vet inte riktigt hur jag ska köra med dom än. Mjukishunden jag har på instrumentbrädan ska få en tomteluva.

Det är nog det enda julpynt jag kommer ägna mig åt, med andra ord mer seriös på jobbet än hemma, hahaha. :p
 
Nja, så mycket julpynt brukar jag inte ha hemma, i år kommer jag ha en ljusslinga på verandan som styrs med timer, likaså en stjärna och en adventsljusstake. Det är nog det enda jag kommer ha som julpynt här hemma.

I lastbilen dock, blir det en ljusslinga på väggen ovanför sängen, sen två glitterlängder som är tvinnade i framrutan, vilande mot instrumentbrädan. Sen har jag några silverkulor, men vet inte riktigt hur jag ska göra med dom än. Mjukishunden jag har på instrumentbrädan ska få en tomteluva.

Det är nog det enda julpynt jag kommer ägna mig åt, med andra ord mer seriös på jobbet än hemma, hahaha. :p
Alltså jag skriver ju som en kratta... va fan. :rofl: :rofl:
:rofl:
 
Första advent åker ljusstakar och adventsstjärnor fram (även om jag många år hade en stjärna uppgraderad till året-om-are bara för att jag älskar stjärnor), julpynt dagen innan julafton. Dvs, inget julpynt hemma hos mig, dagen innan julafton är jag hemma hos mamma. Pyntar där istället :)
Traditionalist? Javisst. (när det gäller advents- och julpyntet :) )
 
Jag kommer börja pynta dagen innan första advent (första advent vill jag bara njuta).
Pynt som åker upp då är:
ev. ljusslingor utomhus, varmvit färg och inget blinkande
vita hyacinter och vita amaryllis i fönstren
adventsljusstakar, adventsstjärnor
adventsljusstake (stearinljus)
Mina 3 stora tomtar (två till trappan och en på sonens rum)
Dörrkrans

Till första december sätter jag upp sonens julkalender

Strax efter Lucia köps granen och pyntas

Den 23:e kommer julgodiset fram (räknar det som pynt med)

När huset är färdigrenoverat kommer jag nog ha julgardin till sonens rum men inte i övrigt (nu har vi inga gardiner) och när gästtoaletten är klar kommer den ha röda handdukar under december.

Småpynt pysslar jag inte med
 
Jag firar normalt sett inte jul, pyntar inte heller, MEN jag gillar när folk som har balkonger/trädgård sätter upp ljusslingor tidigt, då blir det ju lite ljusare utomhus för de (mig) som går sena hundpromenader :p

När det gäller pynt inomhus... Kom igen, ditt hem, du bestämmer! Vill någon ha julgran och glitter i hela hemmet året om, ja ha det då? Det är den som bor i hemmet som ska trivas i det och eventuella besökare får väl helt enkelt stå ut. Icke-besökare, tex folk på internet som ser någon bild från hemmet i något forum eller så, de har ju absolut ingen anledning att komma med åsikter om hemmet sålänge de åsikterna inte efterfrågas.
 
När tycker du det är okej att börja julpynta?
Folk får julpynta när de vill. Jag hade en kollega som hade julgran hela december och så långt det gick in i januari. Lite skojigt att tänka sig, tycker jag. Själv är jag benhård här hemma. Inget juligt före första advent. Då kommer fönsterstakar och -stjärnor fram. Allt för att skapa mer ljus. Sedan ökar jag på lite för varje advent som går, men jag har ända inga mängder av julsaker. Det viktiga är ljuset och den röda färgen. Julgranen tas in kvällen före julafton och pyntas morgonen därpå.

Jag gillar att hålla på sådana traditioner. Det ska kännas att det är jul, påsk osv. Om en äter semla året om så blir det ju vardag.
 
Julpyntar inte alls. Har inga positiva minnen förknippade med julen så den är bara en ledig helg bland andra. Är därför lite förundrad över det närmast hysteriska pyntandet vissa ägnar sig åt. Speciella gardiner, speciellt porslin, speciella bordsdukar och en massa prydnadssaker överallt.
jag själv har knappt prydnadssaker och blir nästan störd av allt detta hemma hos andra.
Vilket slöseri med naturresurser.

Däremot är jag väldigt glad för att man får tända ljus och lysa upp mörkret. Jag gillar adventsstakar och har i de flesta fönster.

Det lyser välkomnande när jag svänger in på gården och de är vackra. Jag skulle gärna börja redan nu och jag tar inte undan dem förrän det börjar vara ljust när jag kommer hem från jobbet.
Begagnade lampvarianter är bra grejer :) eller, ljusslinga köpte jag nytt.

Är på jakt efter en lagom fin plastgran med tillhörande blingbling på blocket. Inte helt lätt :mad:
 
Första advent såklart. Här hemma är det tradition att pynta mellan varven medan jag kollar på küren :)
Julgran och sånt däremot ger man fan i till dagen före julafton! :p
 
Jag sätter upp ljusstakarna på lördagen innan första advent, vill att det ska vara klart på söndagen så man kan mysa då. Resten av julpyntet kommer upp ca 2 veckor innan julafton och julgranen ca 1 vecka innan. Vill kunna njuta av det innan julen, det är då det är som mysigast men inte innan första advent för då hinner man tröttna.
 
När tycker du det är okej att börja julpynta?

Det kliar lite i mina fingrar och jag har "smygpyntat", typ ställt fram adventsljusstaken men inte tänt den, likaså en ljusslinga.
Funderade dock på att ta det sista kanske en vecka eller bara några dagar innan första advent.

Vad har ni för tankar om julpyntet? :)

Vid advent Åker julstakar upp och resten, som visserligen inte är mkt alls, är strax innan jul, innan advent är lite overkill tycker jag.
 
Jag har redan satt upp julgardiner i ett fönster :angel:
Men annars så julpyntar jag väl till första advent. Iom att lägenheten är för liten för en gran så har vi ingen till min stora sorg.
Men hos pappa är det som det alltid varit. Granen tas in den 23e och pyntas av oss "barn". Alltid varit så :) Det är inte riktig jul för mig om inte detta sker :love:
 
Min längtan efter jul varierar från år till år
Vissa år tycker jag det är superkul att pynta, andra vill jag helst slippa julen
I år kan det kvitta, julen kommer för ofta. Vart 5:e år hade varit lagom
Belysningen är fin, den sätter vi upp på lördagen innan 1:a advent
 
Pyntar enbart med julstjärnor (ljusvarianten alltså), de kommer upp första advent. Tycker det är lite tråkigt med julgrejor i november. Många håller sin julmarknad sista helgen i november, det tycker jag känns tråkigt...
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 167
Senast: Acto
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
906
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 145
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 022
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp