Julpyssel med barnen

pixietail

Trådstartare
Jag tänkte här i veckan eller framåt helgen julpyssla lite med dottern som är 2,5 år.. Men vad ska vi göra? Vad har ni gjort med era barn? Och hur GÖR man? och vad behöver man? (finns det någon finurlig instruktionssida på nätet?) Är själv inte den pyssliga typen numera (älskade sådant som barn) och minns inte alls..
Vad ska ni pyssla med era barn? Berätta!
 
Sv: Julpyssel med barnen

Nu har ju inte jag haft några egna barn att pyssla med men syrrans får duga ;)
Man "måste" ju göra ett pepparkakshus :) De e kul. Blanda kristyr och köp hem lite non stop. Barnen har jättekul- även syrrans minsta som var typ 2 år då.
Sen brukar vi koka kolor- men då bör nog inte barnen vara med för det är ju väldigt varmt. Därimot kan man ju göra smällkarameller med kolor i sen. Man kan ju lägga vanligt godis i med- eller bara ha tomma såklart :)
Hur är barnen? En del barn är ju rastlösa o sitter bara max några minuter- medans andra sitter i timmar o pysslar.
 
Sv: Julpyssel med barnen

Tänkte mer regelrätt pyssel än julgodisbak dock, pepparkakshus, pepparkakor, kolor, knäck och sådant gör vi på ren rutin här hemma. Pepparkaksbaket förra året var superpoppis hos dottern, då 1,5 år.

Men smällkarameller.. garntomtar, sådana där kräpp-pappers-hjärtan och allt annat man gjorde när man var liten.. hur gööör man? och vad mer finns det? och vad passar för en 2-3-åring?
Jag tror att dottern kan vara ganska tålmodig om det är kul, hon älskar att måla och klistra och ha sig :)
 
Sv: Julpyssel med barnen

Jag vet att jag har sett lite sånt pyssel nånstans... Hur man gör flätade hjärtan o så... Gå in på panduro o kolla. De brukar ju även ha lite tips på saker man kan göra :)
 
Sv: Julpyssel med barnen

Jag har inga barn själv, men vi har en tradition med en annan familj som vi har haft sen vi har varit små- JULPYSSEL. Och jag älskar att pyssla. Den här traditionen är så uppskattad, vi har träffats varje år och i början gjorde våra föräldrar de mesta, men nu barn är vi i åldrarna 18-21 ;)

Smällkarameller är ett måste nästan. Sen finns det massor med ljus-färg som man kan dekorera ljus med, sånt kan ju vara kul. Sen att trycka typ potatis-pryck eller nånting (använd pepparkaksformarna för att få bra mönster) på tyg kan vara kul. Vi har massor av gamla jul-dukar hemma som är så personliga så de är inte sant ;) googla lite så hittar du nog inspiration!!
 
Sv: Julpyssel med barnen

vi har satt upp snöstjärnor i fönstrena och till helgen ska vi baka pepparkakshus och lussekatter:)
igår pysslade vi ihop lite julkort:)
 
Sv: Julpyssel med barnen

Nåt som blir fint är om man målar barnets tumme + nedre delen av handflatan röd (luva) och fingrarna och övre delen av handflatan vit (skägg) och sen trycker handen mot ett svart papper. Klistra eller måla dit ögon (blir mellanrum mellan det röda och det vita), sätt en bomullstuss i änden på luvan och gör en ram av t ex glitterlim och vips så har du en tomtetavla! ;)

Små terracottakrukor kan bli både bjällror och tomtar (med flörtkula som huvud och rött tyg som luva). Bara att måla i önskad färg.

www.ingelaslekstuga.se har mycket pyssel oxå.
 

Liknande trådar

Småbarn Hjälp, pysselsakerna tar över vårt hem! 😅 vi har en snart 4-åring som älskar att pyssla och det får hon så gärna göra men alla grejer är...
Svar
7
· Visningar
945
Senast: Badger
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 300
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 984
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 326
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp