Jultråd 2018

Vi köper bara julklappar till barnen i släkten. Men själv önskar jag mig ett ullunderställ. :p Vet inte vad jag ska köpa till någon än.
 
Absolut men då är det trevligare att ta det generellt och inte ge sig på en specifik användare.
Jag brukar vara en trevlig person som lite för ofta inte säger vad jag egentligen tycker för att jag inte vill skapa drama. Idag kunde jag inte hålla tyst. Jag är fullt medveten om att jag inte var trevlig. Jag väljer att ta det för att kanske någon som läser reagerar och tänker till kring vilka val de väljer att göra och vad de orsakar.

För övrigt går det att konsumera (mer) hållbart också.
 
Jag brukar vara en trevlig person som lite för ofta inte säger vad jag egentligen tycker för att jag inte vill skapa drama. Idag kunde jag inte hålla tyst. Jag är fullt medveten om att jag inte var trevlig. Jag väljer att ta det för att kanske någon som läser reagerar och tänker till kring vilka val de väljer att göra och vad de orsakar.

För övrigt går det att konsumera (mer) hållbart också.

Det är ju upp till dig. Frågan är om ditt handlande i det här fallet gjorde någon nytta. Det går som sagt att ifrågasätta fenomen utan att gå på individer.
 
Jag brukade köpa mängder med julklappar, var faktiskt känd för att hitta rätt slags, men nu har jag gett upp. Jag har, hmm, sex syskon med respektive, två uppsättningar föräldrar, 13 eller 14 syskonbarn spridda över två kontinenter. Jag vill fira jul ensam med katten - som får presenter - och sedan ger jag mig själv en julklapp som jag vill ha.

Min älskade familj har haft lite svårt att komma på något och jag har en hög dyra exklusiva badoljor, parfymer och liknande. Så numera lägger jag pengar på mig själv och katten! Vi har en liten plastgran (pga katt som är totalt ointresserad iofs) och jag sätter på henne en julrosett. Älskar lugn och ro, kör ett eget litet julbord - ja jag gillar pressylta, deal with it! :d Numera firar dessutom alla syskonen ofta jul med sina familjer, fungerar inte riktigt på landet längre med 21 personer och barn från 2 till 25 så då känns det också bättre, trots mycket övertalande att fira jul med dem.

Jag brukar hänga upp julstjärnor i fönstren, hyacinter och växten julstjärnor går bort pga katt. Eh, jag ser nu när jag skriver att mycket kretsar runt katten :crazy:
 
Det är ju upp till dig. Frågan är om ditt handlande i det här fallet gjorde någon nytta. Det går som sagt att ifrågasätta fenomen utan att gå på individer.
Nej det hade inte gått i den här tråden idag. @bollen__ hade känt sig påhoppad i vilket fall, jag tror hon är smart nog att förstå vad jag syftade på även om jag inte hade citerat henne direkt. Jag vet att jag inte har omvänt henne idag och det var inte heller min avsikt men det finns ju fler som läser. Jag kan inte vara ensam om att tycka billighetsaffärernas kommers är sjuk. Jag lämnar tråden nu så kan ni återgå.
 
Någon som har en sådan här/ känner någon som har en?

Är sjukt sugen på att julpynta hemma, brukar inte göra det, men känner att jag vill ha lite "vintermagi".
Vill gärna ha något som håller ett par år dessutom, är lätt att packa ner och ta upp igen. Tänkte göra som på bilden, ha en matta under till. En ljusslinga, och se om jag kan få tag på mindre julgranskulor att sätta upp.
b
 
Någon som har en sådan här/ känner någon som har en?

Är sjukt sugen på att julpynta hemma, brukar inte göra det, men känner att jag vill ha lite "vintermagi".
Vill gärna ha något som håller ett par år dessutom, är lätt att packa ner och ta upp igen. Tänkte göra som på bilden, ha en matta under till. En ljusslinga, och se om jag kan få tag på mindre julgranskulor att sätta upp.
b
Åh vilken fin! Jag ska försöka ha riktig gran (första året med lilla Rut :angel: ) men om hon inte låter mig ha riktig gran skulle jag absolut kunna tänka mig denna, såg jättemysigt ut!
 
Alltså vilka problem med julklappslistor jag har i år. Släkten har börjat fråga vad barnen önskar sig och det är ju helt omöjligt. 🤔
Dottern är 1,5år, en svår ålder då hon ärvt mycket av storebror och jag vill att hon ska få vettiga saker.

Sonen önskar sig en "Captain America leksak med knapp på ryggen som kan skjuta iväg skölden och fånga den igen och han ska kunna gå själv också"

Frågade var han sett en sådan men nej det hade han kommit på själv 🙈

Det är det enda han önskar sig. Och han fyller år i december också så det ska vara en ganska välfylld önskelista. 😳
 
Alltså vilka problem med julklappslistor jag har i år. Släkten har börjat fråga vad barnen önskar sig och det är ju helt omöjligt. 🤔
Dottern är 1,5år, en svår ålder då hon ärvt mycket av storebror och jag vill att hon ska få vettiga saker.

Sonen önskar sig en "Captain America leksak med knapp på ryggen som kan skjuta iväg skölden och fånga den igen och han ska kunna gå själv också"

Frågade var han sett en sådan men nej det hade han kommit på själv 🙈

Det är det enda han önskar sig. Och han fyller år i december också så det ska vara en ganska välfylld önskelista. 😳
Jag har exakt samma problem. Lillan har jag delat ut så alla köper olika slags klädesplagg. Nån fick pyjamaser, en fick byxor osv osv, sen köper vi väl nån leksak men hon är ju sjukt nöjd bara hon får en kartong:meh:. Lite som katterna faktiskt :D
Den stora fyller ju år 10 dagar innan jul så för henne är det ju dubbelt upp som gäller. Hon önskar sig en såndär Ariel stjärtfena att ha när man badar :cautious: Annars är hennes enda andra önskning hål i öronen men jag kan ju inte säga åt alla att köpa örhängen heller.
 
Jag har lagt min röst iår på att det bara är barnen som får presenter i min familj. I sambons kör vi lottdragning och sen handlar man för en person bara och eftersom barnen är med på det så blir det tom mindre paket än när vi i min familj bara köper till barnen. Allra hellst skulle jag bara vilja skita i alla andra firanden än den med min sambos familj men då lär det ju bli ett jävla liv.
 
Jag har börjat köpa upplevelsepresenter åt min dotter. Hon har så mycket saker och får så mycket saker av alla andra. Så en upplevelse som hon jag gör tillsammans får det bli. Hon kommer älska det! Ska nog köpa en upplevelse åt min man också.
 
Fast varför är trevlighet viktigare än människors arbetsvillkor?
Fast i såna fall får ni nog börja kommentera varenda inlägg här på liknande sätt - jag tror knappast att de andra produkterna som diskuterats i tråden är särskilt etiskt producerade.
 
funderat på detta med julklappar i år. Tänker att jag ska vara mer förberedd. I år vill jag fokusera på nyttosaker, kex, kaffe, ostar, glögg, pepparkakor, knäck osv och lägga i korgar och slå in med genomskinlig plast och sen rött band att knyta med.
Det borde bli uppskattat?
Till barnen (inte mina alltså, har inga) får jag klura vidare på.
 
funderat på detta med julklappar i år. Tänker att jag ska vara mer förberedd. I år vill jag fokusera på nyttosaker, kex, kaffe, ostar, glögg, pepparkakor, knäck osv och lägga i korgar och slå in med genomskinlig plast och sen rött band att knyta med.
Det borde bli uppskattat?
Till barnen (inte mina alltså, har inga) får jag klura vidare på.
Om du har tid - gör eget julgodis och ge bort i cellofanpåsar. Det ser väldigt lyxigt ut, men börjar man i tid är det oftast enkelt :)
 
Fast i såna fall får ni nog börja kommentera varenda inlägg här på liknande sätt - jag tror knappast att de andra produkterna som diskuterats i tråden är särskilt etiskt producerade.
Jag har ingen koll på hur grejer producerats, det jag vänder mig emot är just att det framstår som hemskt att vara otrevlig men att utnyttja fattiga arbetare går bra.
 
Jag har ingen koll på hur grejer producerats, det jag vänder mig emot är just att det framstår som hemskt att vara otrevlig men att utnyttja fattiga arbetare går bra.
Fast alltså, oavsett vad en användare köper för produkter så finns det regler för hur vi på Bukefalos beter oss mot varandra. Man kan knappast säga att det är okej att vara otrevlig mot någon bara för att hen köpt fel saker liksom. Jag säger inte att @hvala brutit mot dem men jag vänder mig verkligen mot ditt resonemang. Det känns snävt, minst sagt.

Alla i den här tråden konsumerar oetiska saker dagligen - du och jag inkluderat.
 
Fast alltså, oavsett vad en användare köper för produkter så finns det regler för hur vi på Bukefalos beter oss mot varandra. Man kan knappast säga att det är okej att vara otrevlig mot någon bara för att hen köpt fel saker liksom. Jag säger inte att @hvala brutit mot dem men jag vänder mig verkligen mot ditt resonemang. Det känns snävt, minst sagt.

Alla i den här tråden konsumerar oetiska saker dagligen - du och jag inkluderat.
Givetvis. Det jag menar är prioriteringen av trevligt över arbetsförhållanden. Men jag känner att jag inte får fram vad jag menar utan att det missuppfattas så jag droppar det här.
 
Jag har hittat lakritskalender! Två stycken, vilken ska jag välja?
Lakritsfabriken (som är supergod) eller Johan Bulow (som jag inte har en aning om hur det är)? Hade jag haft råd hade jag tagit båda!
 
Jag har hittat lakritskalender! Två stycken, vilken ska jag välja?
Lakritsfabriken (som är supergod) eller Johan Bulow (som jag inte har en aning om hur det är)? Hade jag haft råd hade jag tagit båda!

Köpte Bulows till pappa för att jag tyckte att den verkade lyxig och fin! Sen betvivlar jag att innehållet är gott, det är ju lakrits! :cautious:
 

Liknande trådar

Tjatter Mitten på november redan och så vitt jag kan se har ingen startat årets jultråd än :crazy:!! Så ja här kommer den! Snön lyser med sin...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
6 346
Senast: Tilly_85
·
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
403
Senast: Praefatio
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 446
Senast: skogaliten
·
Tjatter Kan det vara dags att återuppväcka vår gemensamma aktion från 2018? Gemensam regndans. Nån måste göra nåt åt detta elände. Låt det vara...
20 21 22
Svar
431
· Visningar
17 504
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp