Jultråden 2019

Är det någon mer som har som oss?

De flesta delar ut julklappar på kvällen efter kalle anka. Däremot gör vi raka motsatsen. Vi delar ut julklappar på morgonen runt 9-9:30. Detta introducerade min älskade mamma när vi var små. Vi är 7 syskon (och nu har flera av oss familjer och barn) och hon ansåg att det för husfridens skull var bäst om tomten kom tidigt. Dels hann barnen faktiskt leka med sina leksaker under hela julaftonen istället för att få vänta och vänta och när de väl fått sakerna skulle de sova (typ), det gav de vuxna tid och plats utan tjat för att fixa den stora julmiddagen och annat. Vi kunde sedan resterande tid av dagen ägna oss åt vila, umgänge och spel/lek. När barnen lekte med sina julklappar kunde de äldre ex spela spel. :)

Sedan var det skönt att bli av med alla paket som kändes som de var i vägen. :)

Vi brukar dela ut på em, beroende på när övrig släkt kommer, men 15-16 tiden. De äldre vill vara med när barnen får sina julklappar och redan vid 9 på morgonen vill vi ha folk här :p Men barnen får alltid en morgonjulklapp att ha som sysselsättning under dagen, spel, pyssel eller liknande. Den traditionen är med från min sida för så gjorde alltid vi.
 
Ni som har möjlighet till gran - hur klär ni den? Ska det vara traditionellt? modernt? färgkodat? små figurer eller är det bara runda kulor som är godkända? glitter? ljus? både och? Och kanske det viktigaste: stjärna eller spira?

Vore trevligt med fina bilder på granar om någon har :)
 
Är det någon mer som har som oss?

De flesta delar ut julklappar på kvällen efter kalle anka. Däremot gör vi raka motsatsen. Vi delar ut julklappar på morgonen runt 9-9:30. Detta introducerade min älskade mamma när vi var små. Vi är 7 syskon (och nu har flera av oss familjer och barn) och hon ansåg att det för husfridens skull var bäst om tomten kom tidigt. Dels hann barnen faktiskt leka med sina leksaker under hela julaftonen istället för att få vänta och vänta och när de väl fått sakerna skulle de sova (typ), det gav de vuxna tid och plats utan tjat för att fixa den stora julmiddagen och annat. Vi kunde sedan resterande tid av dagen ägna oss åt vila, umgänge och spel/lek. När barnen lekte med sina julklappar kunde de äldre ex spela spel. :)

Sedan var det skönt att bli av med alla paket som kändes som de var i vägen. :)
Vi blandade.
Julklapparna under granen öppnades på morgonen. Sen åkte vi till farmor och farfar där tomten kom efter Kalle Anka och vi fick typ fem julklappar till (vi var två småbarnsfamiljer, så det hade bestämts fem julklappar hemifrån för att vi skulle få lika. Utöver det någon klapp från farmor och farfar).
Framåt kvällen åkte vi vidare hem till mormor och morfar där tomten redan varit och delat ut julklappar till våra kusiner, men lämnat några åt mig och mina syskon.
Sen vidare hem och sova :p
 
Ni som har möjlighet till gran - hur klär ni den? Ska det vara traditionellt? modernt? färgkodat? små figurer eller är det bara runda kulor som är godkända? glitter? ljus? både och? Och kanske det viktigaste: stjärna eller spira?

Vore trevligt med fina bilder på granar om någon har :)
Mina granar ser mer ut som hej kom och hjälp mig. Ska investera i en ny fot i år så kanske någon orkar hålla sig upprätt iaf
 
Ni som har möjlighet till gran - hur klär ni den? Ska det vara traditionellt? modernt? färgkodat? små figurer eller är det bara runda kulor som är godkända? glitter? ljus? både och? Och kanske det viktigaste: stjärna eller spira?

Vore trevligt med fina bilder på granar om någon har :)
Jag vill ha lite blandat i granen, men inte för mycket färg. Förra årets gran fick gå i silver och gammelrosa, blev helnöjd! Pyntet får gärna vara av lite olika typ, och det ska vara mycket! :D
IMG_20181217_171454.jpg
 
Jag vill ha lite blandat i granen, men inte för mycket färg. Förra årets gran fick gå i silver och gammelrosa, blev helnöjd! Pyntet får gärna vara av lite olika typ, och det ska vara mycket! :D
Visa bifogad fil 36458
Jättefin!

Granen hos föräldrarna innehåller en salig blandning av pynt, även några skitfula grejer vi gjort som barn. Det är ju ganska trevligt att granen liksom blir full av minnen eller vad man ska säga men snyggt är det ju verkligen inte :D
 
Ni som har möjlighet till gran - hur klär ni den? Ska det vara traditionellt? modernt? färgkodat? små figurer eller är det bara runda kulor som är godkända? glitter? ljus? både och? Och kanske det viktigaste: stjärna eller spira?

Vore trevligt med fina bilder på granar om någon har :)
Varken stjärna eller spira 😉
1 egen kula för varje familjemedlem högst upp (fås första julen)
Klassiskt i övervägande rött och guld
Glitter i silver
Screenshot_20190912-134747_DS photo.jpg
 
Jättefin!

Granen hos föräldrarna innehåller en salig blandning av pynt, även några skitfula grejer vi gjort som barn. Det är ju ganska trevligt att granen liksom blir full av minnen eller vad man ska säga men snyggt är det ju verkligen inte :D

Jag älskar den typen av granar :love:
För mig samlar granen liksom på minnen också, det är inte bara dekorationer.
Dock brukar vi skippa glittret, och hemma hos mig och min man har vi en extremt lång slinga med färgglada lampor :)
 
Ni som har möjlighet till gran - hur klär ni den? Ska det vara traditionellt? modernt? färgkodat? små figurer eller är det bara runda kulor som är godkända? glitter? ljus? både och? Och kanske det viktigaste: stjärna eller spira?

Vore trevligt med fina bilder på granar om någon har :)
Jag är ganska noga med min gran. 😬 Den är färgkodad, varierar från år till år. Både glitter och ljus. Absolut inga små figurer. Stjärna högst i topp!
 
Är det någon mer som har som oss?

De flesta delar ut julklappar på kvällen efter kalle anka. Däremot gör vi raka motsatsen. Vi delar ut julklappar på morgonen runt 9-9:30. Detta introducerade min älskade mamma när vi var små. Vi är 7 syskon (och nu har flera av oss familjer och barn) och hon ansåg att det för husfridens skull var bäst om tomten kom tidigt. Dels hann barnen faktiskt leka med sina leksaker under hela julaftonen istället för att få vänta och vänta och när de väl fått sakerna skulle de sova (typ), det gav de vuxna tid och plats utan tjat för att fixa den stora julmiddagen och annat. Vi kunde sedan resterande tid av dagen ägna oss åt vila, umgänge och spel/lek. När barnen lekte med sina julklappar kunde de äldre ex spela spel. :)

Sedan var det skönt att bli av med alla paket som kändes som de var i vägen. :)

Vi öppnar gärna julklapparna sent, men när jag var liten brukade man få öppna en julklapp på morgonen. Föräldrarna brukade välja ut ett lämpligt paket (alltså med en kul leksak i) och så kunde man leka med den typ hela dagen :)
 
Jättefin!

Granen hos föräldrarna innehåller en salig blandning av pynt, även några skitfula grejer vi gjort som barn. Det är ju ganska trevligt att granen liksom blir full av minnen eller vad man ska säga men snyggt är det ju verkligen inte :D
Haha alltså jag älskar mina barn, men den dagen det börjar komma hem smällkarameller och dylikt från förskolan vet jag inte vad jag gör :D förmodligen får de en egen liten gran att hänga pyssel i ;) men vi började på en tradition förra året då dottern fick välja en kula att köpa, det tänkte vi fortsätta med. Förra året blev det en rosa enhörning, passade jättebra i granen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp