Jultråden 2019

Hjälp mig!
Jag älskar advetsljusstakar. Ska jag vara ärlig tycker jag nog att de är de det bästa med julen. De gör allt så ombonat och mysigt. MEN, i år har jag så stora växter att jag inte kommer få plats med en enda adventsljusstake, och då har jag ändå stora fönster 😩😭
Att flytta växterna är inte ett alternativ eftersom de skulle dö då. Palettblad kräver myyycket ljus och utan möjlighet till växtbelysning är fönstren enda alternativet på vintern.

Så... vad ska jag ha istället? Tycker inte att de traditionella julstjärnorna är så fina. Dessutom har jag ”dubbelfönster” och då hamnar stjärnan i ”mellanramen”. Att ha den i en av rutorna går inte, skulle störa ihjäl mig på att den inte hänger i mitten! Mvh, symmetri-OCD 😁

Jag tänker också typ skänk/byrå som någon skrev! Och i fönstren slingor, i värsta fall runt krukorna bara. Eller om det får plats sådana små typ ljusglober med motiv i. Och så tycker jag du kan ha två stjärnor! En i varje fönster absolut!
 
Nu har jag tjuvstartat lite med dekorationer.... :love:
20191115_061155.jpg
 
Lite märkligt kanske, men här i UK är det alltid ett väldans rabalder när de stora butikskedjorna släpper sina jul-reklamfilmer. Det har blivit en grej att de största brittiska kedjorna skapar långa, fina filmer varje år som ofta har ett djupare budskap och sällan innehåller några produkter utan mer gör reklam för själva julkänslan liksom. Speciellt John Lewis (typ motsv. Åhlens) brukar göra riktigt underbara filmer och i år var inget undantag:


Jag tycker den är så himla gullig och rolig! :love:

För er som vill komma i lite julstämning redan nu rekommenderar jag att titta på deras filmer från andra år, och även mataffären Iceland gjorde en jättefin om palmolja förra året (som tyvärr blev bannad då den ansågs vara för politisk, men den finns fortfarande på Youtube
Åh vilken härlig reklam! Kommer plöja allt jag kommer över :love:
 
Hjälp mig!
Jag älskar advetsljusstakar. Ska jag vara ärlig tycker jag nog att de är de det bästa med julen. De gör allt så ombonat och mysigt. MEN, i år har jag så stora växter att jag inte kommer få plats med en enda adventsljusstake, och då har jag ändå stora fönster 😩😭
Att flytta växterna är inte ett alternativ eftersom de skulle dö då. Palettblad kräver myyycket ljus och utan möjlighet till växtbelysning är fönstren enda alternativet på vintern.

Så... vad ska jag ha istället? Tycker inte att de traditionella julstjärnorna är så fina. Dessutom har jag ”dubbelfönster” och då hamnar stjärnan i ”mellanramen”. Att ha den i en av rutorna går inte, skulle störa ihjäl mig på att den inte hänger i mitten! Mvh, symmetri-OCD 😁
Har samma bekymmer som du med växter plus dubbelfönster, i en del fönster iaf :cautious:

Men har inte kommit på någon vettig lösning ännu, så är också tacksam för tips :)
 
Hjälp mig!
Jag älskar advetsljusstakar. Ska jag vara ärlig tycker jag nog att de är de det bästa med julen. De gör allt så ombonat och mysigt. MEN, i år har jag så stora växter att jag inte kommer få plats med en enda adventsljusstake, och då har jag ändå stora fönster 😩😭
Att flytta växterna är inte ett alternativ eftersom de skulle dö då. Palettblad kräver myyycket ljus och utan möjlighet till växtbelysning är fönstren enda alternativet på vintern.

Så... vad ska jag ha istället? Tycker inte att de traditionella julstjärnorna är så fina. Dessutom har jag ”dubbelfönster” och då hamnar stjärnan i ”mellanramen”. Att ha den i en av rutorna går inte, skulle störa ihjäl mig på att den inte hänger i mitten! Mvh, symmetri-OCD 😁

Jag älskar ljusgardiner! De kan du ha i fönsterna tillsammans med dina växter. Jag köper såna med LED och så får de antingen vara tända dygnet runt eller på timer. Jättemysigt!
 
Jag var på Rusta igår. Skulle bara köpa en spegel till dotterns rum och lite annat småkrafs, men råkade fastna lite vid julavdelningen. :D Blev två stjärnor, tre kuddfodral och mörkblå, glittriga gardiner som ska tjäna som julgardiner i köket. :love: Köpte också en pyssellåda (typ "Gör dina egna juldekorationer") till dottern, det blir bra att ta fram någon dag när livet är lite extra tråkigt.
 
Jag tänker också typ skänk/byrå som någon skrev! Och i fönstren slingor, i värsta fall runt krukorna bara. Eller om det får plats sådana små typ ljusglober med motiv i. Och så tycker jag du kan ha två stjärnor! En i varje fönster absolut!

Ljusslinga runt krukorna var ju en jättebra idé! Det kan nog bli väldigt mysigt 😍

Stjärnor i varje fönster skulle inte funka. This is why 👇

3AFD2DB5-3D5E-44D9-AC55-FDCEB3A8765A.jpeg
 
Igår fick jag lite hastigt och lustigt veta att jag blir arbetslös om två veckor, så nu kommer jag vara helt ledig (förutom studier då) över jul! :love: Känns grymt skönt faktiskt att vara ledig, hinna julbaka i lugn och ro, pyssla och umgås med killen. Jag känner på mig att det kommer bli en riktigt underbar jul! ☃
 
Är det någon här som testat att använda dekor-brödkavel till pepparkakor? :) Jag fick några av mannen och de är jättefina MEN det är svårt att få till mönstret! Har bara testat på klassiska ljusa kakor, typ shortbread. Svårt att få mönstret tydligt efter gräddning, samt att kakdegen fastnar i kaveln. Såg nu bilder på att man kan borsta mjöl i mönstret först, det kanske hjälper.

Så, har ni testat på pepparkaksdeg? Eller har något allmänt tips bara? Vore ju jättefint med mönstrade pepparkakor, man kan ju också använda mönstret till att dekorera med kristyr. :)
 
Precis så! Man hänger den från gardinstången (kombinerat med vanlig gardin) och så hänger det ner ett antal slingor med små led-lampor på. Kallas ibland ljusdraperi.

Här är ett exempel:

https://www.rusta.com/se/ljusgardin-skimmer-p772501900201.aspx

Jag har inte just den men några liknande.
Hur fäster du sladden i den ena änden av gardinstången? Den är väl lös i den ände som inte leder till eluttaget?
Så att inte allt faller ned tänker jag alltså.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp