Jultråden 2019

Fattar! Iofs är ju tex julstjärnan också en religiös symbol, liksom det mesta kring julen!

Absolut! Religiösa symboler flödar ju dessutom inom inredning. Personligen har jag lika "svårt" för Buddhastatyer eller drömfångare, just för att jag inte känner samhörighet. Det är alltså inte religion som sådan jag har ett problem med, det handlar om att inte vilja anamma andras religiösa symboler enbart av estetiska skäl.
 
Absolut! Religiösa symboler flödar ju dessutom inom inredning. Personligen har jag lika "svårt" för Buddhastatyer eller drömfångare, just för att jag inte känner samhörighet. Det är alltså inte religion som sådan jag har ett problem med, det handlar om att inte vilja anamma andras religiösa symboler enbart av estetiska skäl.

Fattar! :) Definierar du dig som kristen? Firar du jul?
Du behöver inte svara om du inte vill!

Egentligen är julen ganska rotad i den fornnordiska tron bara att den har blivit anpassad till kristendomen.
 
Senast ändrad:
Fattar! :) Definierar du dig som kristen? Firar du jul?
Du behöver inte svara om du inte vill!

Egentligen är julen ganska rotad i den fornnordiska tron bara att den har blivit anpassad till kristendomen.

Ja, jag firar jul på sätt och vis. Jag räknar mig inte som kristen, däremot är det den religionen jag vuxit upp med och julens symbolvärden är väl främst nostalgiska.
Att det är en fornnordisk tradition är jag fullt medveten om :)
 
Ja, jag firar jul på sätt och vis. Jag räknar mig inte som kristen, däremot är det den religionen jag vuxit upp med och julens symbolvärden är väl främst nostalgiska.
Att det är en fornnordisk tradition är jag fullt medveten om :)

Jag tycker att man kan mixa (men det är ju såklart ngt man avgör själv). Personligen har jag inga problem med att gå i kyrkan tex även om jag inte är medlem i svenska kyrkan och inte är kristen.
De flesta jag umgås med är ateister eller väldigt sekulariserade judar. Däremot har jag en kompis som har vuxit upp i en kristen familj. Hon går alltid i kyrkan på första advent. Detta år tänker jag hänga med på det, verkar helmysigt och hennes familj tycker att det är jättekul att jag hänger på! :)
 
Jag tycker att man kan mixa (men det är ju såklart ngt man avgör själv). Personligen har jag inga problem med att gå i kyrkan tex även om jag inte är medlem i svenska kyrkan och inte är kristen.
De flesta jag umgås med är ateister eller väldigt sekulariserade judar. Däremot har jag en kompis som har vuxit upp i en kristen familj. Hon går alltid i kyrkan på första advent. Detta år tänker jag hänga med på det, verkar helmysigt och hennes familj tycker att det är jättekul att jag hänger på! :)

Jag ser inte heller några problem att blanda symboler från olika religioner eller ta del av andras tro. Personligen vill jag ha en djupare förståelse för objektet i fråga, särskilt om det är religiöst bundet, om jag ska ha det som prydnad. Inte konstigare än så. :)
 
Jag ser inte heller några problem att blanda symboler från olika religioner eller ta del av andras tro. Personligen vill jag ha en djupare förståelse för objektet i fråga, särskilt om det är religiöst bundet, om jag ska ha det som prydnad. Inte konstigare än så. :)
Helt rimligt. Andra religioners symboler är inte inredningsprylar liksom. Känns väldigt CA!
 
Helt rimligt. Andra religioners symboler är inte inredningsprylar liksom. Känns väldigt CA!

Fattar hur du menar, hade aldrig tex haft en buddha-staty hemma. Men tex julstjärnan, den borde ju funka för både judar och kristna? Är det ok även för ateister? Gissar att många som julpyntar med en adventssjärna inte är ett dugg religiösa? Blir det då CA?
 
@tornblomma Alltså jag är inte nån form av facit, jag bara fattar till 1000% att @Septicemia inte kommer gå ut och köpa random religiösa symboler för att det ser fint ut.

Adventsstjärna etc är så otroligt stor del av svensk tradition vid jul att du inte kan säga att den bara är religiös. Många svenskar har en koppling till adventsstjärnan, religiösa eller ej. Jag har ingen åsikt om en muslim i Sverige har en adventsstjärna eller adventsljusstake. Det är inte samma sak som att bestämma sig för att ta en religion man har noll koppling till och börja använda deras symboler för att det känns trendigt.
 
Fattar hur du menar, hade aldrig tex haft en buddha-staty hemma. Men tex julstjärnan, den borde ju funka för både judar och kristna? Är det ok även för ateister? Gissar att många som julpyntar med en adventssjärna inte är ett dugg religiösa? Blir det då CA?
Jag är övertygad ateist.
Men till advent ställer jag fram mina ljusstakar. Jag skiter högaktningsfullt i religionen, jag har dem för att de lyser upp och är fina.

Finns inte bättre attkomma hem en snöig möörk kväll och ljusstakar lyser i alla fönster. När jag hade normalstora fönster hade jag julstjärnor också. Nu går det inte för det finns inte så små pappersstjärnor.

Jag tar bort dem framåt mars när det är ljust när man kommer hem från jobbet.
 
@tornblomma Alltså jag är inte nån form av facit, jag bara fattar till 1000% att @Septicemia inte kommer gå ut och köpa random religiösa symboler för att det ser fint ut.

Adventsstjärna etc är så otroligt stor del av svensk tradition vid jul att du inte kan säga att den bara är religiös. Många svenskar har en koppling till adventsstjärnan, religiösa eller ej. Jag har ingen åsikt om en muslim i Sverige har en adventsstjärna eller adventsljusstake. Det är inte samma sak som att bestämma sig för att ta en religion man har noll koppling till och börja använda deras symboler för att det känns trendigt.
@tornblomma Obs är inte arg eller tvär, bara sjukt trött! Så skriver lite lätt avhugget sådär då.

Är så trött att jag på fullaste allvar skrev ”adventsjulstake” och inte fattade varför stavningshjälpen blev upprörd 🤦🏼‍♀️.
 
Jag hade GÄRNA ägt ett Luciatåg av Erkers Marie Persson, men figurerna är så dyra... :crazy: Men SÅ fina :love: !! Värt att googla om man inte har sett dem..... :)
36323

Fastnade givetvis direkt för hästarna, hade jag haft råd hade jag köpt en varje (häst).
 
Jag är inte kristen... men som uppväxt i ett samhälle som varit kristet länge är vissa symboler med ursprung i religion jul för mig. Dvs jag använder glatt adventsljusstakar och skulle inte banga för att ha en menorah om jag hittade en jag gillade. Jag har ett armband med Fatimas hand som jag fick av min partner när han jobbade i Marocko (en symbol som har sitt ursprung i tro innan judendomen och islam).

Någonstans är det liksom lite skillnad på om man använder symboler (adventsstakar) från en religion som har varit i majoritet bland vita länge och om jag som vit skulle komma i en kolt. Det sistnämnda skulle jag aldrig någonsin ens överväga att göra.
 
Jag är också skitpepp på julen i år! Baka och pynta och förhoppningsvis må gott. Har firat typ en gång de senaste fem åren pga exet som hatade allt med den, så jag har lite att ta igen. Ser fram emot att hänga upp stjärnorna utan att lyssna på världens minsta fiol och klagosång över hur falsk och värdelös julen är :p
 
Julbordsweekend bokad med bästa julbordsgänget :love: I år är första gången vi kör övernattning, annars har vi provat olika julbord i närheten. :D Så i år får barnen vara hemma! :D Jag har lovat dottern som gillar julmat att vi kan åka och äta ett julbord här hemma också, bara familjen.
 
Visst är det rimligt att köpa mer julpynt bara för att man flyttat till en ny lägenhet, även om den nya lägenheten är exakt lika stor som den gamla?

Jag insåg förresten häromdagen att jag kommer att kunna ha mitt livs första alldeles egna utebelysning i år, eftersom vi numera har en liten trädgårdsplätt på både framsidan och baksidan som är bara vår. Jag har lovat sambon att jag inte ska gå alltför bananas, men noga undvikit att definiera vad just "alltför bananas" innebär. :sneaky:
 
Visst är det rimligt att köpa mer julpynt bara för att man flyttat till en ny lägenhet, även om den nya lägenheten är exakt lika stor som den gamla?

Jag insåg förresten häromdagen att jag kommer att kunna ha mitt livs första alldeles egna utebelysning i år, eftersom vi numera har en liten trädgårdsplätt på både framsidan och baksidan som är bara vår. Jag har lovat sambon att jag inte ska gå alltför bananas, men noga undvikit att definiera vad just "alltför bananas" innebär. :sneaky:
Helt rimligt :up:
En trädgårdsplätt rymmer mycket pynt t.ex
36341
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp