Jultråden 2019

IMG_20191204_200628146.jpg
 
Igår saffranskola, idag tre sorters fudge. Mest för att den vita chokladen inte räckte så jag halverade receptet men ville inte lämna en halv burk kondenserad mjölk. Så jag gjorde två olika, en med saffran och vit choklad samt med mjölkchoklad. Sen ville jag testa ett annat recept så det blev en till med saffran. :p Har ätit socker hela kvällen och allt har smakat amazing! :D
IMG_20191204_221243748.jpg
 
Uppe med tuppen idag (5 🙈) då bebis menar att sova kan man göra när man e gammal 😝 är väldigt sugen på att baka med saffran, väljer mellan 2 olika söta bullar eller frukost frallor. Kanske blir det sista 🤔 får se när jag är lite mer vaken vad det blir ☺️

Sitter med tända ljus och ser på "julgranen". Var först lite skeptisk, men tycker ändå om vår bebis anpassade julgran i år , blir väldigt smidigt när den ska ut med✨😅

1575522976334738230500742129461.jpg
 
Jag har förresten de svartaste fingrarna man kan ha och brukar säga att i min lgh är det växtzon en miljon... 🤦‍♀️😑.

Men varje år (detta är fjärde året för mig) får vi en amaryllis av hyresvärden :heart och hittills har jag faktiskt lyckats hålla liv i den och få blommor 😍. Önska mig lycka till med årets!
 

Bifogade filer

  • 20191205_101817.jpg
    20191205_101817.jpg
    201,2 KB · Visningar: 17
Jag hade använt min ljusstake-lav till pionfrön och det var slut på båda mataffärerna så första ljuset blev inte tänt första advent. Mini-kris! Marken är täckt av snö och jag hade inte så stor lust att gräva i den efter lav eller mossa. Jag tänkte köpa polkagrisar men affären hade inga, och julnötter kostade onödigt mycket så jag gick hem fortfarande utan något att fylla staken med. Så fick jag en snilleblixt och fyllde staken med ull jag hade hemma. Det blev faktiskt väldigt fint tycker jag!

Billigt och bra med en begagnad stake för 15 kr på Erikshjälpen och ull jag betalade för 7 år sedan. :) Jag är så orimligt nöjd över min lösning, haha. Sparade 60 kr på de där nötterna.
 
Jag tycker inte om årets julkalender! Tomten är en idiotisk manbaby med depression, tomtemor en fjantig 50-tals kliché och hela stämningen är negativ och gnällig. Lägg till prutthumor och jag hade helst sluppit se den! Dottern gillar den och vill så gärna att vi tittar tillsammans. Det var så mysigt förra året när kalender var så rolig och spännande!
 
Jag har förresten de svartaste fingrarna man kan ha och brukar säga att i min lgh är det växtzon en miljon... 🤦‍♀️😑.

Men varje år (detta är fjärde året för mig) får vi en amaryllis av hyresvärden :heart och hittills har jag faktiskt lyckats hålla liv i den och få blommor 😍. Önska mig lycka till med årets!
Jag såg på ICA häromdagen amaryllis i typ strumpor eller vaxade lökar och det stod på dem att de inte behövde vattnas utan klarade sig själva. Kanske speciella såna men då tänkte jag faktiskt att såna skulle man väl kunna få överleva då :rofl:
 
Jag såg på ICA häromdagen amaryllis i typ strumpor eller vaxade lökar och det stod på dem att de inte behövde vattnas utan klarade sig själva. Kanske speciella såna men då tänkte jag faktiskt att såna skulle man väl kunna få överleva då :rofl:
Stämmer bra, amaryllisen behöver oftast inte vattnas förrän den blommat över. Blir mest långa blad om den får vatten.

Undrar om inte jag ställde in en i kallskafferiet för ett tag sen. Får kolla om den verkar leva och vilja skjuta knopp... Har inte lyckats de senaste åren. Tror jag ställt undan den för sent + slut på näring i jorden.
 
Jag är fortfarande tjurig över att mina hyacinter inte har slagit ut än. Seriöst, det har gått ELVA dagar sedan jag köpte dem! Jag som valde ett par som såg lite extra "omogna" ut för att de inte skulle slå ut för tidigt... Hade hoppats ha dem till första advent. Nu ser det ut som att jag får vara glad om jag hinner sniffa på dem lite grann innan jag åker till Sverige på torsdag! :mad:
 
Stämmer bra, amaryllisen behöver oftast inte vattnas förrän den blommat över. Blir mest långa blad om den får vatten.

Undrar om inte jag ställde in en i kallskafferiet för ett tag sen. Får kolla om den verkar leva och vilja skjuta knopp... Har inte lyckats de senaste åren. Tror jag ställt undan den för sent + slut på näring i jorden.
Åhå, intressant! :idea: Det visste jag inte, även om själva stjälken med blomman är bara liten?
 
Funderar på att beställa de ölflaskorna jag tänkte ge min bror till min systembolagsbutik, det är ett tag till julafton men de håller ju 🤔
 
Åhå, intressant! :idea: Det visste jag inte, även om själva stjälken med blomman är bara liten?
Om du planterar en amaryllislök, vattnar du den när du planterar. Ställ den ljust och inte för varmt. Låt bli att vattna tills blomsterstjälken har kommit fram och börjar öppna klockorna, då kan du vattna vid behov, det vill säga när jorden känns torr på ytan.

Från odla. :)
Ena annan sida säger att den vill ha max ett snapsglas vatten i veckan medan den blommar.
 
Uppe med tuppen idag (5 🙈) då bebis menar att sova kan man göra när man e gammal 😝 är väldigt sugen på att baka med saffran, väljer mellan 2 olika söta bullar eller frukost frallor. Kanske blir det sista 🤔 får se när jag är lite mer vaken vad det blir ☺

Sitter med tända ljus och ser på "julgranen". Var först lite skeptisk, men tycker ändå om vår bebis anpassade julgran i år , blir väldigt smidigt när den ska ut med✨😅

Visa bifogad fil 41055

Blir nog något liknande här :idea: :laugh:
 
Funderar på att beställa de ölflaskorna jag tänkte ge min bror till min systembolagsbutik, det är ett tag till julafton men de håller ju 🤔
Har beställt de som inte fanns i butik, och det var tur att jag gjorde det nu - det skulle visst kunna ta åtta arbetsdagar :o nu är det iallafall ingen brådska för mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp