Jultråden 2019

Jag har rensat undan en del (mest tomterelaterade saker) men stjärnan i fönstret får vara kvar för jag tycker den är fin, likaså elljusstaken i fönstret. Det är fortfarande så pass mörkt att sådant är trevligt att ha kvar.
 
Vår gran började barra som en dåre så nu har vi plockat undan allt utom några ljusslingor utomhus, en amaryllis som fortfarande inte slagit ut och min minigran. Vissa år har jag kvar allt in i februari men i år kändes det skönt att plocka undan.
 
Jag har plockat bort en del,alla stjärnor/slingor är kvar o får stanna tills jag skäms, däremot funderar jag på att strippa utomhusgranen ifrån sina ljus någon dag.
Gardiner kommer att bytas så fort jag hämtat mitt "lilla" nattliga nätshoppande på ica.
 
Någon gång i februari känns rimligt att kasta ut julgranen.

Oj, inte illa! 😆

Tjugondag Knut åker granen ut ;)

Jag har inte börjat plocka undan än, möjligen att jag börjar nästa vecka. Men då åker sakerna bort pö om pö, tomtarna först.
Vissa ljusstakar får vara med tills sista januari, men det är mitt "slut-datum" för julen :p

Blir det någon "ceremoni" av det hela då vid Tjugondag Knut?

Eller för nån annan kanske? Eller ni "bara" städar undan?

Jag är mycket för ceremonier/att fira saker. När jag var liten var vi på julgransplundring och sånt, men inte nu... men nåt grejs hade jag nästan velat ha! Hmm....
 
Blir det någon "ceremoni" av det hela då vid Tjugondag Knut?

Eller för nån annan kanske? Eller ni "bara" städar undan?

Jag är mycket för ceremonier/att fira saker. När jag var liten var vi på julgransplundring och sånt, men inte nu... men nåt grejs hade jag nästan velat ha! Hmm....
När sonen var yngre så hade vi julgransplundring för han och hans kompisar, vi föräldrar passade på att träffas och fika ;) Då hade vi granen full med godis. Fyllda pappstrutar med godis, polkagrisstänger, kristyränglar och maränghjärtan. Sockerbomb de lux :p
Nu vill han inte längre så det enda godis vi har i granen är polkagrisstänger.
Men som du säger, man kanske skulle ta upp det igen fast för våra vänner - typ en fest av något slag, ungefär som vi har granpåklädningsminglet med glögg och snittar :idea: Hmmm, tål att tänkas på!

Men det är en tradition hos mig/oss att ha granen kvar tills dess, så hade vi när jag växte upp också.
Sen tycker jag om att ha granen kvar ett tag, vi klär den inte förrens dagen (i år 2 dagar) före julafton, den är så fin att se på :love:
 
När sonen var yngre så hade vi julgransplundring för han och hans kompisar, vi föräldrar passade på att träffas och fika ;) Då hade vi granen full med godis. Fyllda pappstrutar med godis, polkagrisstänger, kristyränglar och maränghjärtan. Sockerbomb de lux :p
Nu vill han inte längre så det enda godis vi har i granen är polkagrisstänger.
Men som du säger, man kanske skulle ta upp det igen fast för våra vänner - typ en fest av något slag, ungefär som vi har granpåklädningsminglet med glögg och snittar :idea: Hmmm, tål att tänkas på!

Men det är en tradition hos mig/oss att ha granen kvar tills dess, så hade vi när jag växte upp också.
Sen tycker jag om att ha granen kvar ett tag, vi klär den inte förrens dagen (i år 2 dagar) före julafton, den är så fin att se på :love:

Mysigt!

Jamen det lät ju perfekt om ni brukar ha granpåklädningsmingel, bara att byta till avklädning då!

Jag tänker mig lite så jag också, lite fika eller så typ.. inget stort.
 
Oj, inte illa! 😆



Blir det någon "ceremoni" av det hela då vid Tjugondag Knut?

Eller för nån annan kanske? Eller ni "bara" städar undan?

Jag är mycket för ceremonier/att fira saker. När jag var liten var vi på julgransplundring och sånt, men inte nu... men nåt grejs hade jag nästan velat ha! Hmm....
Ingen ceremoni här. När jag väl har bestämt mig för att städa undan julen så går det FORT..... :p
 
Har inte tänkt så mycket på det, men man kanske borde göra någon god efterrätt eller något :) ? Det skadar ju aldrig liksom..... ;)

Eller hur! Eller bara använda extra fint porslin eller nåt.

Jag ska ha födelsedagsfika med kompisar idag, vi skulle varit sex pers, men tre har blivit sjuka 😪. Hade inte tänkt på att det är 13dagsafton men då passar vi på å fira det med :p.
 
Har ni julsakerna kvar uppe? 😊🌲Hur länge till isf?

Det har jag :).

Jag har inte tänkt på det tidigare riktigt, men jag tror faktiskt jag tycker det är ännu mysigare efter jul.
Före jul är det så mycket annat mys med mat och bak osv, men efter jul blir det lite mysig, kravlös (inga förväntningar/stress för julafton) mjukstart på året om man har det kvar uppe... jag tänker ha det kvar till Tjungondag Knut 😊.

Jag tog bort det mesta i fredags och igår åkte granen och det sista ut. Brukar vilja ha kvar allt längre än så men eftersom vi inte har nån riktig vinter med snö och kyla försvinner ändå myskänslan jag vill ha. Så det var skönt att få bort det och få upp ljusa gardiner igen :)
 
När granen fortfarande är såhär fin (trots att den stått inne sen 29 november :eek:) och sambon envisas med att det är dags att slänga ut den...

gr.jpeg


Jag har lyckats förhandla mig till att den får stå kvar till på söndag, med hänvisning till svenska traditioner. Alltid ett bra kort att dra :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp