Jultråden 2019

För att spinna vidare på grantemat, när tar ni in granen?
Jag är uppvuxen med att granen huggs dagen innan julafton, och kläs på kvällen. Världens sämsta tradition tycker jag, för då hinner vi ju inte njuta av den innan jag är less på julen generellt. Så nu kör vi att granen får komma in runt Lucia, då hinner den inte börja barra innan det är dags att hiva ut den, och så hinner vi längta lite.

Hemma tog vi in granen ett par- tre dagar före julafton i allämnhet och vi barn klädde den ihop med mamma; snarast lät hon oss få det nöjet 😍. Numer tål hon inte riktig gran så nu har hon plastgran som hon klär själv och i enbart rött 😍. Jag och sambon tar in några dagar före julafton. När mormor levde (morfar har inte alls den julglädjen som mormor hade ❤) togs julgran in på julaftons morgon och kläddes då.
 
Alltså. Jag älskar julen men tyckte tråden var liite onödigt tidig 😇😂. Men! Kom på mig själv med att köpa första julklappen på östgötadagarna förra helgen 👍. Dessutom är det sååå mycket skönare att börja i tid så man kan njuta av julen hela december istället för stress som förstör allt! Dessutom flyttar vi från lilla huset till lite större lgh i hus och då behöver vi köpa mer julpynt 😍. Taggad som vanligt med andra ord, om inte mer 😅😍.
 
Jag vill ha julgran lääänge både före och efter julen 😁 hade nog kunnat ta in en i november men för att undgå bli stämplad tok av mannen mfl så har jag gått med på andra advent 😅 vi har äkta gran som vattnas ofta men slutar ändå alltid med att alla barr lossnar och ligger som ett grönt strössel i hela lägenheten.. 🎄 allt som hör julgran till tycker jag om och det ska gärna vara lite strävsamt, man ska gå och välja länge ute i mörker, gärna i snålblåst och generellt skräpigt väder, foten till julgranen ska vara en sån man skruvar på skruvar med,.. vi ska inte enkelt kunna enas om något varken gran, snedheten/rakheten på den i foten eller vilken pynt vi ska ha i den 😁😁🎄😍
 
Här är min topp fem jullista. Vilken är er?

1)Granen (äkta, kommer in runt Lucia)
2)Adventsljusstakar (Inget annat pynt)
3)Julmusik (julkonsert ska ingå)
4)Julklappar. Köper sånt till varandra som vi kanske inte skulle köpt själva men är kul att få.
5)Gott att äta. Alla väljer ut en rätt de absolut vill ha. Med tiden har julmaten nästan helt försvunnit då ingen valt något sådant. Blir mycket fisk, skaldjur, italienska korvar osv. Lustigt nog har även godiset i stort sett försvunnit från vårt julbord. Några sötade mandlar och kanske en chokladask är vad som återstår av det.
1. Maten!
2. Folket!
3. Musiken! -en julkonsert de senaste åren har det blivit. Och så massor av låtar, både cd, radio och Spotify beroende på tillfälle.
4. Pyntet!
5. Roliga aktiviteter runt julen!
 
För att spinna vidare på grantemat, när tar ni in granen?
Jag är uppvuxen med att granen huggs dagen innan julafton, och kläs på kvällen. Världens sämsta tradition tycker jag, för då hinner vi ju inte njuta av den innan jag är less på julen generellt. Så nu kör vi att granen får komma in runt Lucia, då hinner den inte börja barra innan det är dags att hiva ut den, och så hinner vi längta lite.
Jag har ingen gran då jag inte har plats till det i min lägenhet. Däremot mina "grannar" på bottenvåningen snett nedanför min lägenhet brukar ha sin enorma plastgran pyntad och färdig någon gång i början på NOVEMBER varje år.

Då muttrar i alla fall grinchen varje gång hon går förbi på väg mot bilen vill jag lova :meh:
 
Jag har ingen gran då jag inte har plats till det i min lägenhet. Däremot mina "grannar" på bottenvåningen snett nedanför min lägenhet brukar ha sin enorma plastgran pyntad och färdig någon gång i början på NOVEMBER varje år.

Då muttrar i alla fall grinchen varje gång hon går förbi på väg mot bilen vill jag lova :meh:
Haha, det känns lite väl, ja. Sen är jag extrem plastgransmotståndare dessutom :angel:
 
Igår när jag och junioren i hemmet åkte förbi en Dollar-butik så sa jag lite i förbigående sådär att vi kan väl titta in och se om dom har något kul juligt... jag fick ett rungande NEJ Mamma! Vi har tillräckligt med julsaker!! O_o
Jag är motarbetad i hemmet... :cautious:
 
Jag funderar på en gran klädd i gammaldags stil i år..... Jag har ju köpt en massa fina äldre saker på loppis på sistone, och nu har jag börjat kolla så smått på gammaldags julkulor från loppis/Tradera för att matcha det andra..... :) Men jag älskar glitter, och egentligen så hade man kanske inte så mycket sådant förr? Lite trist med bara ljus, kulor och flaggor, tänker jag........ Och helst ska det väl kanske vara LEVANDE ljus om man ska klä granen i riktigt gammaldags stil...... :nailbiting: :D
 
Jag funderar på en gran klädd i gammaldags stil i år..... Jag har ju köpt en massa fina äldre saker på loppis på sistone, och nu har jag börjat kolla så smått på gammaldags julkulor från loppis/Tradera för att matcha det andra..... :) Men jag älskar glitter, och egentligen så hade man kanske inte så mycket sådant förr? Lite trist med bara ljus, kulor och flaggor, tänker jag........ Och helst ska det väl kanske vara LEVANDE ljus om man ska klä granen i riktigt gammaldags stil...... :nailbiting: :D

Äsch, det är väl inte helt fel att mixa stilar? Kan bli snyggt! :) Jag tycker du ska ha glitter om du vill ha det, men de levande ljusen kan du skippa ;)
 
Nu kom denna med posten. Tyvärr får jag inte behålla den själv då det är en present :arghh: Skulle ha köpt två :cautious: Men hur mysigt är det inte med riktigt fina snöglober?

36769
 
Önskar ni er något särskilt i julklapp? 😊
Brukar ni unna er något och säga att det är julklappar till er själva? :)

Jag önskar mig en teknikkurs i längdskidåkning i år :). Får jag inte det av mina föräldrar, ger jag mig det själv.
Ett besök hos frisören brukar jag också önska mig.
Brukar också önska mig ett frisörbesök. :)

I år önskar jag mig en ribbstol haha. Fett kul att klättra i. 😅
 
För mig känns julen som passerad på, typ, annandagen..... Jag tänker på hela december som Jul och skulle gärna ta in granen redan den första, om det inte vore för att den skulle vara helt avbarrad till julafton isåfall (fast ifjol hade jag en ny typ av julgransfot, mycket större, som höll granen grön och fin jättelänge!). Efter julhelgen vill jag bara gå vidare. Jag vill absolut inte ha kvar julgranen efter Nyårsafton! Då ser jag fram emot VÅREN och vill läsa frökataloger :love:
Vad är det för fot?
 
Äsch, det är väl inte helt fel att mixa stilar? Kan bli snyggt! :) Jag tycker du ska ha glitter om du vill ha det, men de levande ljusen kan du skippa ;)
Vad heter det där andra silvriga som man kan ha i stället för glitter :confused: ? Som silvertrådar som man sprider ut över granen. Jag tycker att det kanske passar en gran i gammal stil bättre än vanligt glitter :) .
 
Önskar ni er något särskilt i julklapp? 😊
Brukar ni unna er något och säga att det är julklappar till er själva? :)

Jag önskar mig en teknikkurs i längdskidåkning i år :). Får jag inte det av mina föräldrar, ger jag mig det själv.
Ett besök hos frisören brukar jag också önska mig.
Jag tänker önska mig en handdammsugare i julklapp, så himla tråkigt 😂 och kanske ett träns, medryttarhästen behöver ett svart som matchar den nya dressyrsadeln jag precis köpte :angel: annars kommer jag aldrig på något att önska mig, jättetråkig är jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp