Jultråden 2019

Varför lingon förresten? Är det så typiskt jul? :confused:🤔 Det hör ju till hösten och där hör ju även blåbär hemma tex, varför inte blåbär?

/lingon är minsta favoritbäret :angel:

Det syrliga i lingonen gifter sig bra med pepparkakskryddor :)
I USA har de ju tranbär istället. Blåbär funkar bra till saffran tycker jag men mindre bra till de klassiska pepparkakskryddorna
 
Det syrliga i lingonen gifter sig bra med pepparkakskryddor :)
I USA har de ju tranbär istället. Blåbär funkar bra till saffran tycker jag men mindre bra till de klassiska pepparkakskryddorna
Då förstår jag bättre .. kanske ;):D

Jag kollar på recept på ica.se och jäklar vad hungrig jag blir :d
 
Det syrliga i lingonen gifter sig bra med pepparkakskryddor :)
I USA har de ju tranbär istället. Blåbär funkar bra till saffran tycker jag men mindre bra till de klassiska pepparkakskryddorna
Läste just ett recept om mjuk pepparkaka med björnbär som garnering, den är ju lite syrlig den också - kanske den skulle kunna passa i också? 🤔
 
Har inte räknat hur många vi blir men kommer göra minst två. Och sen kommer det finnas hel del annat också som inte är hundra bestämt ännu :p Tänker mig någon form av ost och kex (med pepparkakor). Smördegssnittar med lite ost, grönkål, nötter.
Saffranskrans. Hembakta pepparkakor.
Någon typ av saffranskladdkaka/saffransrutor.
Och så rulltårtan då. Plus någon grej till som inte är bestämd ännu. Tips mottages tacksamt!
Allt ska vara vegetariskt men måste inte vara veganskt.
Den som kommer för sent får skylla sig själv om något hunnit ta slut :D

Åh, låter supertrevligt :up: Om ost är ok vill jag slå ett slag för färska dadlar med grönmögelost. Jag snacksar alltid på det kring jul :D
 
Vilken skulle du säga är den bästa om man egentligen inte gillar det men vill ha något åt det hållet? Och då inte heller äter en hel ost bara sådär själv 😅 vågar jag testa någon av de på tub? Har haft en jag inte gillade 😅

Hmm... Jag säger ju att det blir absolut godast med grönmögelost (typ St Agur). Tycker man den typen av ost är too much kan man blanda den med Philadelphiaost för att få det mildare.

I sista fall hade jag tagit en smakrik hårdost (Västerbottensost kanske?). Tubost fixar jag inte men mina smaklökar är kinkiga :D

Vill man skippa osten helt går det säkert bra att lägga in en bit valnöt i dadeln. Det blir ju inte helt samma sak dock.

Edit: St Agur är en grönmögelost som brukar funka även för de som är tveksamma till den typen av ost, en annan är Montagnolo.
 
Hmm... Jag säger ju att det blir absolut godast med grönmögelost (typ St Agur). Tycker man den typen av ost är too much kan man blanda den med Philadelphiaost för att få det mildare.

I sista fall hade jag tagit en smakrik hårdost (Västerbottensost kanske?). Tubost fixar jag inte men mina smaklökar är kinkiga :D

Vill man skippa osten helt går det säkert bra att lägga in en bit valnöt i dadeln. Det blir ju inte helt samma sak dock.

Edit: St Agur är en grönmögelost som brukar funka även för de som är tveksamma till den typen av ost, en annan är Montagnolo.

Jag tänker att det är det där åt det saliga hållet jag vill åt, har skrivit upp så får vi se om jag vågar testa 😁

Saliga 😂😂😂 Saltiga skulle det stå!
 
Hjälp mig!
Jag älskar advetsljusstakar. Ska jag vara ärlig tycker jag nog att de är de det bästa med julen. De gör allt så ombonat och mysigt. MEN, i år har jag så stora växter att jag inte kommer få plats med en enda adventsljusstake, och då har jag ändå stora fönster 😩😭
Att flytta växterna är inte ett alternativ eftersom de skulle dö då. Palettblad kräver myyycket ljus och utan möjlighet till växtbelysning är fönstren enda alternativet på vintern.

Så... vad ska jag ha istället? Tycker inte att de traditionella julstjärnorna är så fina. Dessutom har jag ”dubbelfönster” och då hamnar stjärnan i ”mellanramen”. Att ha den i en av rutorna går inte, skulle störa ihjäl mig på att den inte hänger i mitten! Mvh, symmetri-OCD 😁
 
I receptet om man tittar på ingredienserna står det ju att det ska vara växtbaserat grädde och mjölk, jag kan inte specifikt vegansk matlagning men jag förmodar att det är vegansk variant av grädde och mjölk @Krystalline får rätta mig om jag har fel.
Isåfall måste jag ha missat det! Sorry :D

Ja precis! Jag har för mig att jag använde havre-baserade grejer sist.

Julkryddor i det här fallet är nejlikor, ingefära, kanel och kardemumma! :)
 
Idag spanade jag och äldsta barnet in Maxis julgrejer. Hen fick välja årets nya julgransprydnad, och det blev en rosa glittrig enhörning, som får hänga i barnrummet tills granen kommer upp. (om man vågar ha gran med en nybliven ettåring i huset??) Den är faktiskt riktigt fin!

Hen fick också välja varsin julstrumpa till sig och sitt småsyskon :)
 
Hjälp mig!
Jag älskar advetsljusstakar. Ska jag vara ärlig tycker jag nog att de är de det bästa med julen. De gör allt så ombonat och mysigt. MEN, i år har jag så stora växter att jag inte kommer få plats med en enda adventsljusstake, och då har jag ändå stora fönster 😩😭
Att flytta växterna är inte ett alternativ eftersom de skulle dö då. Palettblad kräver myyycket ljus och utan möjlighet till växtbelysning är fönstren enda alternativet på vintern.

Så... vad ska jag ha istället? Tycker inte att de traditionella julstjärnorna är så fina. Dessutom har jag ”dubbelfönster” och då hamnar stjärnan i ”mellanramen”. Att ha den i en av rutorna går inte, skulle störa ihjäl mig på att den inte hänger i mitten! Mvh, symmetri-OCD 😁

Har du ingen skänk eller lång bänk där du kan placera en adventsljusstake? Om inte växterna tar upp hela fönsterbänken kan du ju satsa på små fina bordslampor, finns ju hur många juliga fina lampor som helst med t.ex. tomtar eller vad du nu gillar. Själv har jag köpt några små lampor från Clas Ohlson med ledlampor som växlar i olika färger, har redan satt upp dem de är batteridrivna och så har jag en liten julgran i trä med belysning som inte tar upp så mycket plats som en adventsljusstake gör i ett fönster.
 
Lite märkligt kanske, men här i UK är det alltid ett väldans rabalder när de stora butikskedjorna släpper sina jul-reklamfilmer. Det har blivit en grej att de största brittiska kedjorna skapar långa, fina filmer varje år som ofta har ett djupare budskap och sällan innehåller några produkter utan mer gör reklam för själva julkänslan liksom. Speciellt John Lewis (typ motsv. Åhlens) brukar göra riktigt underbara filmer och i år var inget undantag:


Jag tycker den är så himla gullig och rolig! :love:

För er som vill komma i lite julstämning redan nu rekommenderar jag att titta på deras filmer från andra år, och även mataffären Iceland gjorde en jättefin om palmolja förra året (som tyvärr blev bannad då den ansågs vara för politisk, men den finns fortfarande på YouTube).
 
Älskar också promenaden hem från jobbet såhär års, ett helt torg har täckts över med en himmel av ljusslingor :love:

20191114_172846.jpg


Det här är inte julbelysning, den tänds inte förrän på söndag, utan de här ljusen brukar komma upp runt början av november och sitta uppe till februari någon gång. Mer vinterbelysning än något annat alltså, and I love it!
 
Lite märkligt kanske, men här i UK är det alltid ett väldans rabalder när de stora butikskedjorna släpper sina jul-reklamfilmer. Det har blivit en grej att de största brittiska kedjorna skapar långa, fina filmer varje år som ofta har ett djupare budskap och sällan innehåller några produkter utan mer gör reklam för själva julkänslan liksom. Speciellt John Lewis (typ motsv. Åhlens) brukar göra riktigt underbara filmer och i år var inget undantag:


Jag tycker den är så himla gullig och rolig! :love:

För er som vill komma i lite julstämning redan nu rekommenderar jag att titta på deras filmer från andra år, och även mataffären Iceland gjorde en jättefin om palmolja förra året (som tyvärr blev bannad då den ansågs vara för politisk, men den finns fortfarande på YouTube).

Jag vill ha den lilla draken! :love: Även om katten skulle bli lite tjurig... :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp