Jultråden 2019

Vilken struktur! Jag har inte särskilt många att hålla koll på, alla är dessutom vuxna, men lyckas alltid ha ett gäng klappar att lösa någonstans runt 20/12 :rofl:

Haha för att slippa lite stress så vill jag göra så. Vill ha det lugnt och skönt när väl julen kommer. Har inte supermånga vi heller egentligen då min släkt kör så att vi lottar bland oss vuxna så alla har EN vuxen att köpa till bara och sen är det fritt till barnen. På makens sida köper vi bara till hans föräldrar (förutom de tre syskonbarnen då), något symboliskt bara för att vi får så mycket hjälp av dom jämt. Samma med mina föräldrar. Brukar bli en vinflaska eller liknande.
 
Haha för att slippa lite stress så vill jag göra så. Vill ha det lugnt och skönt när väl julen kommer. Har inte supermånga vi heller egentligen då min släkt kör så att vi lottar bland oss vuxna så alla har EN vuxen att köpa till bara och sen är det fritt till barnen. På makens sida köper vi bara till hans föräldrar (förutom de tre syskonbarnen då), något symboliskt bara för att vi får så mycket hjälp av dom jämt. Samma med mina föräldrar. Brukar bli en vinflaska eller liknande.

Det förstår jag!
På pappas sida har vi gått samman och sänker pengar till en hjälporganisation istället för att ge varandra julklappar. På mammas ger vi second hand, ätbart eller gör något själva. Inget stort eller dyrt.
 
Det förstår jag!
På pappas sida har vi gått samman och sänker pengar till en hjälporganisation istället för att ge varandra julklappar. På mammas ger vi second hand, ätbart eller gör något själva. Inget stort eller dyrt.

Skönt när man kan komma på sådana lösningar! Vill inte hålla på att köpa julklappar bara för att köpa utan vill att det ska vara något vettigt. Gillar inte att ungarna blir översvämmade av saker utan försöker hålla det till bra grejer som faktiskt kommer användas.
 
De senaste åren har vi börjat ge dottern upplevelser julklapp istället för prylar och delar av släkten har hängt på. Så det har blivit lite olika musikaler, Melodifestivalen, djurpark osv för henne istället för leksaker och prylar. Hon älskar det!
 
De senaste åren har vi börjat ge dottern upplevelser julklapp istället för prylar och delar av släkten har hängt på. Så det har blivit lite olika musikaler, Melodifestivalen, djurpark osv för henne istället för leksaker och prylar. Hon älskar det!

Vi har blandat lite och det är verkligen uppskattat! Ju äldre dom blir desto mindre önskar dom sig. Dom tycker att dom redan har så mycket. Men vissa saker behöver dom ju, t.ex kläder. Blir inte så mycket leksaker åt våra i år utan mest pyssel/skriv/ritgrejer.
 
Jag har faktiskt yppat något om begränsning av antal julklappar som mina föräldrar får köpa till vårt barn... De köper så sjukt mycket. Det är liksom inte rimligt. Det brukar vara någon större/dyrare och sen ett gäng (många) mer enkla/billiga, men mängden paket får ju barnen att bli alldeles vilda och de vet inte vad de öppnat. Plus kläder.

Hade gärna sluppit lära honom att det är vad julen handlar om. Jag får väl stålsätta mig mot min mammas hundögon och darrande underläpp när man nämner julklappsbegränsning... :p
 
Jag har faktiskt yppat något om begränsning av antal julklappar som mina föräldrar får köpa till vårt barn... De köper så sjukt mycket. Det är liksom inte rimligt. Det brukar vara någon större/dyrare och sen ett gäng (många) mer enkla/billiga, men mängden paket får ju barnen att bli alldeles vilda och de vet inte vad de öppnat. Plus kläder.

Hade gärna sluppit lära honom att det är vad julen handlar om. Jag får väl stålsätta mig mot min mammas hundögon och darrande underläpp när man nämner julklappsbegränsning... :p

Mina svärföräldrar köper gärna mycket till sina barnbarn. Vi försöker begränsa plus att det börjar bli svårare för dom att komma på så många också haha. I år har vi önskat resväskor till barnen från dom och det blir ju en dyrare grej så hoppas dom inte kommer med så mycket mer än det :p Mina föräldrar är inte alls lika köpgalna som tur är.
 
Mina svärföräldrar köper gärna mycket till sina barnbarn. Vi försöker begränsa plus att det börjar bli svårare för dom att komma på så många också haha. I år har vi önskat resväskor till barnen från dom och det blir ju en dyrare grej så hoppas dom inte kommer med så mycket mer än det :p Mina föräldrar är inte alls lika köpgalna som tur är.
Ja som tur är så är svärföräldrarna mer sansade. Det jobbigaste är väl att se stressen hos min mamma som vill så mycket men inte orkar allt. Så jag vill hellre att vi tar det lugnt, äter god mat och att alla hjälper till och det är lagom mycket julklappar. Så man aldrig behöver känna stressen att man inte köpt rätt/tillräckligt många.
 
Ja som tur är så är svärföräldrarna mer sansade. Det jobbigaste är väl att se stressen hos min mamma som vill så mycket men inte orkar allt. Så jag vill hellre att vi tar det lugnt, äter god mat och att alla hjälper till och det är lagom mycket julklappar. Så man aldrig behöver känna stressen att man inte köpt rätt/tillräckligt många.

Precis! Det är så vi också vill ha det. Lugnt och skönt, äta gott och ha det mysigt.
 
Är det kanske någon här som har ett recept de gillar på tomtefudge? Det jag använt tidigare är jag inte helnöjd med, så jag tänkte prova ett nytt I år :D

Sen måste jag bestämma mer vad jag ska baka! Tidigare har jag bakar runt 17 olika saker (olika fudge, tryfflar och andra saker) varje år men ska nog dra ner till kanske.. 7 I år? Lite mer lagom liksom.. Och vill nog att iallafall 3-4 av dem ska vara nya saker 🤔
 
Sitter just med denna.... brukar aldrig fika sött, men fick gratis i appen! Och passade så sjukt bra just idag så de va nästan läskigt...mellistid + sprungit ett pass och skulle ändå äta mellis i stan för ska iväg på massage sen... :) :)

Saffrans-choklad, det första jag äter/dricker med saffran i år! God!
 

Bifogade filer

  • 20191119_153728.jpg
    20191119_153728.jpg
    157,5 KB · Visningar: 11
Ja som tur är så är svärföräldrarna mer sansade. Det jobbigaste är väl att se stressen hos min mamma som vill så mycket men inte orkar allt. Så jag vill hellre att vi tar det lugnt, äter god mat och att alla hjälper till och det är lagom mycket julklappar. Så man aldrig behöver känna stressen att man inte köpt rätt/tillräckligt många.

Jag håller helt med där, det viktigaste är att man ses och umgås!

Min mammas sambo har avsagt sig julklappar och vi sa att då struntar vi i det jag o mamma också. Jag tycker som sagt att ska man ge nåt är t ex restaurang/cafe-besök mkt roligare än en grej isf!
 
Ungarna hade en önskan om att få en fin klänning att ha vid jul och äldsta dottern ville ha en röd, glittrig. Yngsta dottern ville ha en pepparkakeklänning med tillhörande mössa. Fick hem det häromdagen och båda supernöjda :love: Själv skulle jag vilja ha en mysig rödrutig klänning i lite flanellskjortestuk, men inte hittat nån som duger :p
 
Fick hem reklamblad från Rusta under veckan och jag kollade lite på belysning som fanns med. Skojade med maken och sa att jag vill ha en sån här älg ståendes ute för ska vi båda byta jaktlag så lär vi väl aldrig få någon riktig älg mer :rofl: Trodde han skulle protestera men det lät nästan som att han tyckte det var en bra idé 😅

772602080101.jpg
 
Har läst DNs intervju om årets julkalender. Blir lite orolig över att den ska vara för konservativ och stereotypisk i bland annat könsroller och strukturer. En pappa som är ledsen och trött och en mamma som ska styra upp allt? Och så två barn, en tjej och en kille såklart.
Tittar man på vilka som skapat serien dessutom och vad dom gjort tidigare så känns det inte jättelovande.
Jag gillade förra årets kalender väldigt mycket då den hade en bra story, kändes julig och mysig och modern. Jag hoppas årets kalender håller samma nivå...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp