Jultråden 2019

Jag öppnade en flaska Dufvenkrooks saffransglögg idag. Det smakar som att dricka lussekatter!! Sååå god!! :love:

För nån vecka sen sattes julgardinerna upp och ljusgardinerna. Sen kom julsakerna upp lite i taget. Idag har vi satt upp resten. Jag tror att de flesta (alla) vi känner kommer tycka att vi är tokiga. Vi har tomtar överallt! De blir fler varje år! I år hängde jag upp några fina julgranskulor i en gardinstång. Det blev riktigt fint!

Mot slutet av nästa vecka ska granen köpas och pyntas! Jag längtar!!! Det är det bästa julpyntet! Och i år har jag hittat en ljusslinga som jag förhoppningsvis kommer tycka om. En som är i slinga och inte i loop. Och den har många ljus! 32 st. För några år sen tröttnade jag på julgransljusen vi hade eftersom de var i loop och skitjobbiga rent ut sagt! De senaste åren har vi kört med trådlösa men batteriet dör så ofta trots att det är LED-lampor så jag i år letade jag efter en med ljusen i slinga. Och hittade det!! Så nöjd!
 
Mellis-mys med Jul med Ernst 😊😊
 

Bifogade filer

  • 20191208_160036.jpg
    20191208_160036.jpg
    220 KB · Visningar: 34
Suck mitt lussekattsbak blev för första gången någonsin en smärre katastrof när det gällde resultatet. Min nya köksassistent la av halvvägs (japp kommer att reklamera), läste i instruktionsboken m.m. men det gick inte att få i gång den igen och fick knåda degen väldigt länge för att den skulle bli smidig. Degen blev misslyckad, utbakningen blev misslyckad och sen blev de dessutom brända i ugnen de var antagligen för platta och blev brända innan jag visste ordet av . Saffranssmaken har försvunnit någonstans på vägen trots trådsaffran som legat i sprit två veckor. Det här duger inte ens att bjuda hästen på.:cry: Känns lite surt när jag ändå lagt tid och energi på det.

Får se om jag orkar ta tag i det och göra nya nästa helg. Önskar nästan jag gett upp halvvägs och slängt degen men hade väl en förhoppning om att de skulle jäsa upp någonstans på vägen. Mjölken var bra tempererad så den bör inte ha dödat jästen, jag brukar mäta med digital termometer under omörning i kastrullen och värma på låg värme. Får kanske nöja med mig med några köpelussekatter det här året. Annars får jag väl helt enkelt ta och köpa den där saffransglöggen @Lingon
 
Mina ”måsten” vad gäller tv/film under julen är:

Nötknäpparen.
Beatrix Potters fina balett.
Kalle anka försöker jag hinna se framförallt favoriten långbens husvagnssemester.
Die Hard.
Livet är underbart.
 
Men åh vad fina! Hur har du gjort?! Sånadär skulle ju kunna sitta uppe året om! :love:
Tack! Ja jag funderar på det, eller något liknande i alla fall :) gillar dem jättemycket!

Det var löjligt enkelt, bara klippa en spets på vanliga matavfallspåsar, klistra ihop i en hög och lägga under press. Sen, när de torkat, veckla ut och klistra ihop de båda ändarna mot varandra. Om min förklaring är helt obegriplig så kan du googla typ stjärna av påsar eller liknande, så hittar du tydligare beskrivningar :D
 
Julbord med jobbet i fredags och julbord på IKEA igår. Nomnom :d Jag äter inte sill så det var väl tur jobbet stod för julbordet på Stora hotellet, där de verkar lägga all sin energi på sillen. Så extremt många hemgjorda sorter. Men himla göttigt ändå och hotellets gottebord var inte dåligt. :d Saffranskladdkaka, tartlette med maräng och lemoncurd, ostkaka, ris a la malta såklart, godis, pannacotta, chokladmoussekaka... bland annat!
 
20191209_213818.png

Den här veckan blir det dags för jul på jobbet! Imorgon blir det dags för julbord på avdelningsmötet, på onsdag är det pepparkaksmingel, på torsdag mera mat på enhetsmötet och på fredag är det Lucia som känt så då kommer cheferna att bjuda på lussekatter :love::banana:
 
Gick loss och köpte julgran och nytt pynt som matchar färgerna i min lilla etta. Granen är nästan större än lägenheten :angel:

Bilden gör faktiskt inte granen rättvisa.

Visa bifogad fil 41400

Så fin etta 😍 Och granen också såklart 😁

Jag är ju lite dålig på att göra saker i en lagom takt så nu råkade jag julpynta tills strax efter 03 idag 😅 nåväl.

Har också haft årets katastrofala julfest på jobbet samt ätit julbord på Ikea 😍 (missa inte laxmoussegrejen vid sillen!!!). Kommer bli en tur till Ikea till för jag såg superfina rida bordstabletter på väg ut och behöver köpa fler krukor till hyacinter.

Och tackar än en gång för stöttningen i att köpa sammetsgardinerna, ÄLSKAR dem varje sekund jag är hemma 😍😍😍
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp