JuniNatt har blivit med kattungar!

JuniNatt

Trådstartare
Samma dag som min ena kompis katt fick två kattungar (vars mamma dog - ni har kanske läst tråden) så fick en bekant fem kattungar. Fick ett sms i morse där det stod "Hej! Nu har min katt fått fem kattungar men snart finns bara en kvar". Det visade sig att han hade redan planerat att lämna fyra av ungarna till sin pappa så att han skulle slå ihjäl dem.

Jag tyckte att detta var fruktansvärt. Det var hans fel att han släppt ut sin okastrerade katt, då får han väl ta konsekvenserna.

Hur som helst så körde jag hem till honom och frågade om jag inte kunde få ta hem hans katt med ungarna och ha henne hos mig tills kattungarna var 12 veckor gamla sen lämna tillbaka honkatten och försöka sälja ungarna.

Han gick med på det, så nu har jag en kattmamma och 5 kattungar som är mellan 18 och 20 timmar gamla. Idag har jag varit iväg och köpt kattmat, och kattsand (det fanns ingen affär öppen där de hade kattlådor så jag fick ta till en nödlösning där). Jag har vägt alla kattungarna så att man kan se så att de går upp i vikt som de ska.

Givetvis ska jag läsa på så mycket jag kan om detta, det kom lite plötsligt nu så jag har inte riktigt hunnit ännu.

Jag ville väl mest dela med mig av detta bara och kanske se om ni kunde ge mig lite bra tips? :)

Så fort jag fått tag i en kamera kommer det in bilder på de små liven, de är väldigt söta!
 
Sv: JuniNatt har blivit med kattungar!

Fick ett sms i morse där det stod "Hej! Nu har min katt fått fem kattungar men snart finns bara en kvar". Det visade sig att han hade redan planerat att lämna fyra av ungarna till sin pappa så att han skulle slå ihjäl dem.

Vilken jävla stil... all heder åt dig för att du brydde dig och tog hand om dom! :bow::bow::bow: Tänk om det fanns (ännu) fler som var som du!
 
Sv: JuniNatt har blivit med kattungar!

Ja, jag klarade absolut inte av att han skulle låta någon slå ihjäl (vet inte hur de skulle dödas exakt men han skulle lämna dem till sin pappa) kattungarna, aldrig i livet. Fullt friska, välmående, söta kattungar var det ju :)
 
Sv: JuniNatt har blivit med kattungar!

Usch vilken idiot!!! Hoppas det blir kastrering på honan.
Hojta om du undrar nåt med ungarna, och lycka till!
 
Sv: JuniNatt har blivit med kattungar!

Ja, han inser att han gjort fel som inte kastrerat henne tidigare. Så fort han får tillbaka henne ska han kastrera båda sina katter.
 
Sv: JuniNatt har blivit med kattungar!

:laugh:

Nyfiken på hur de ser ut de små liven ser framemot bilder sen.
 
Sv: JuniNatt har blivit med kattungar!

Kattmamman har nu ätit en massa och kissat och bajsat i nya lådan. Hon verkar trivas här, trots att det är ett helt nytt ställe :)
 
Sv: JuniNatt har blivit med kattungar!

Så skönt att det går bra och du får fortsätta att hålla oss lite uppdaterade om hur det går med dem.
 
Sv: JuniNatt har blivit med kattungar!

Springer och hämtar vikttabellen :)

Svart med vitt ansikte: 98 gram
Svart med svart ansikte: 77 gram
Spräcklig med svart huvud: 82 gram
Spräcklig med ljust huvud: 77 gram
Ljusgrå randig: 81 gram

Man ser ganska stor skilland i storlek o man jämför de två svarta, som annars är ganska lika :)
 
Sv: JuniNatt har blivit med kattungar!

Hur mycket ska man hantera kattungarna? Nu när de är så små räcker det väl att man tar upp och väger dem två gånger om dagen och annars låter dem vara med mamman bara, eller?
 
Sv: JuniNatt har blivit med kattungar!

Ja, i början är det bäst de får vara ifred, speciellt nu när de flyttat. Mamman kan bli stressad annars. Precis som du säger!
 
Sv: JuniNatt har blivit med kattungar!

Okej. Då tar jag upp dem när de ska vägas bara nu första veckan bara. Sen kan man väl ha dem uppe lite mer eller?
 
Sv: JuniNatt har blivit med kattungar!

det räcker med att du väger 1 gång om dan, se till att anteckna varje misse, så du ser om dom går upp eller ner i vikt, det viktiga är ju att dom går upp. så länge det sker, behöver du inte vara speciellt orolig. mamma katt kanske du skulle ta och avmaska, finns en enkel tablett hos apoteket som du smular ner i maten. när det är dags att avmaska bebbarna finns det flytande som man får en slags "spruta" till, som man trycker in i munnen på dom. det känns lite taskigt, dom blir inte så glada, men tro mig, efter 10 minuter har dom glömt det. lycka till med dom små. tveka inte på att höra av dig om du behöver tips och råd. jag kan inte allt, lååångt ifrån, men jag har kontakt med människor som kan desto mer. jag kollar inte in här så ofta, men vill du ha mitt mobilnummer kan du få det på privat pm. puss på dig, som tar hand om de små liven
 
Sv: JuniNatt har blivit med kattungar!

Ja, jag väger dem en gång, om dagen, på kvällen. Så nu har de blivit vägda två gånger, en gång idag och en gång igår kväll. De vägdes inte när de föddes men jag tror att jag kan ha ganska bra koll ändå.

Ska kattmamman alltså avmaskas nu och sen kattungarna senare?
 
Sv: JuniNatt har blivit med kattungar!

Jag kopierar detta från en anna jättebra kattsajt:

"Kattungar ska avmaskas innan tre veckor, eftersom de får spolmask genom mammans modersmjölk. Det tar tre veckor för äggen att utvecklas till larver. Sedan får man läsa vad det står på maskmedlet man valt."

Alltså bör du avmaska både mor och barn.
 
Sv: JuniNatt har blivit med kattungar!

Ok, då får jag köpa ett avmaskningsmedel och se vad det står på det då :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
758
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 020
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 549
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp