Bukefalos 28 år!

Juridik-fråga

Madick

Trådstartare
Vi ska skriva testamente för sambos. Det finns både gemensamt barn och särkullsbarn. Barnen ska ombes avstå från sin arvslott tills båda avlidit. Formuleringen är sen då att den överlevande sambon har fri förfoganderätt över all egendom, kan hen då sätta sprätt på allt så det inte finns något kvar när hen dör? Det känns ju inte helt skoj så hur kan man skriva så att det iaf finns något garanterat till barnen när båda är borta?
 
Mitt råd är att du konsulterar en jurist. T ex på Fonus har de folk som är bra på just testamenten. Det är väldigt svårt att skriva något som blir juridiskt oantastligt - det är väl värt de tusenlappar det kostar!
 
Laglotten har särkullbarnen rätt att få ut omedelbart vad som än skrivs i testamentet. Med särkullbarn och gemensamt barn är det bästa ni kan göra att investera en del av det framtida arvet i några advokattimmar. En advokat förklarar exakt vilka alternativ som finns, och vilka konsekvenser olika skrivningar kan få. Amatörer ska inte skriva testamenten för så komplicerade familjeförhållanden.
 
Ja, det är fritt fram att spendera upp pengarna.

Det finns ett visst skydd mot att den efterlevande ger bort pengarna, men enligt ett prejudikat från förra året, så är detta skydd väldigt urvattnat då det gemensamma nettoboet måste ha minska med 25% genom gåvan för att skyddsregeln ska gälla.
 
Det här är väl orsaken till att man gifter sig, när man inte gör det för att man vill just gifta sig?
 
Det här är väl orsaken till att man gifter sig, när man inte gör det för att man vill just gifta sig?
Vill ha något papper klart innan bebis kommer. Karln kom inte till skott innan ju med frieriet... jo, giftemål hade varit att föredra.
 
Mitt råd är att du konsulterar en jurist. T ex på Fonus har de folk som är bra på just testamenten. Det är väldigt svårt att skriva något som blir juridiskt oantastligt - det är väl värt de tusenlappar det kostar!
Jag har kontaktat flera byråer men bara fått studssvaret att de mottagit mitt meddelande och återkommer inom 48h... långa 48h och nu börjar det bli knivigt eftersom jag vill ha det klart innan bebis pluppar ut. OM det skulle hända något vid förlossningen.
 
Det här med "ombeds" låter rätt osäkert. Det är ju bara en form av viljeförklaring och inte ett tvång. Varför inte testamentera bort arvslotten istället. Alternativt inte skriva testamente alls och göra korsvisa livförsäkringar som täcker den summa man tycker att man behöver. Kan vara nog så bra.
 
Tråkigt att du inte fått kontakt med någon byrå. Det verkar lite konstigt att ingen hör av sig. Jag är ändå av uppfattningen att man inte ska försöka sig på att skriva testamente utan att ha konsulterat jurist - om man inte är ensamstående utan barn, förstås. Då behöver det inte vara så komplicerat.
 
Jag tänkte att vi har det här "så länge", bara så att vi inte är helt utan vid förlossningen. Det viktigaste är dock ett skuldebrev som ska skrivas då jag lade handpenningen på huset vi bor i och där är det ju inga svårigheter.

Jag kunde ju varit mer på byråerna men så blev det semestertider och tiden bara rullade på. Nu blev det ju lite brådis :-)
 
Ett sådant testamente hade b l a behövt 1, testamentera förbi särkullsbarnens arvsrätt 2, stupstock 3, krav om fullständig bouppteckning + arvssndelsavtal. Så jag tror ni behöver hjälp.
 
Tråkigt att du inte fått kontakt med någon byrå. Det verkar lite konstigt att ingen hör av sig. Jag är ändå av uppfattningen att man inte ska försöka sig på att skriva testamente utan att ha konsulterat jurist - om man inte är ensamstående utan barn, förstås. Då behöver det inte vara så komplicerat.
Fast ensamstående utan barn? Då finns det inte någon självklar arvinge. Det är väl i så fall mer komplicerat?
 
Kan man verkligen testamentera så att särkullbarnens hela arvslott inte kommer till barnen om/när föräldern dör? och för mig den mer intressanta frågan: Varför vill man göra så?
 
Vi ska skriva testamente för sambos. Det finns både gemensamt barn och särkullsbarn. Barnen ska ombes avstå från sin arvslott tills båda avlidit. Formuleringen är sen då att den överlevande sambon har fri förfoganderätt över all egendom, kan hen då sätta sprätt på allt så det inte finns något kvar när hen dör? Det känns ju inte helt skoj så hur kan man skriva så att det iaf finns något garanterat till barnen när båda är borta?
Min väninna och hennes syster fick ingenting efter sin far då han hade gett bort allt i gåva till nya sambon. De hade ju sin laglott, men det var i princip bara några möbler...
Egendom som deras mamma lämnat för att det "ändå skulle tillfalla barnen" försvann i tomma intet. Och det var rätt mycket pengar det var tal om....

Vi gick till jurist och lade ca 12 000 på att få skrivet hit och dit och fram och tillbaka.
Sedan tog vi en livförsäkring på varandra som är tillräckligt stor för att kunna lösa ut särkullsbarn. Bland mycket annat. Men det skall vara ganska vattentätt och tryggt för alla. En ren djungel vi inte hade kunnat lösa själva! :O
 
Fast ensamstående utan barn? Då finns det inte någon självklar arvinge. Det är väl i så fall mer komplicerat?

Jag menade att om du är ensamstående utan barn är det ganska okomplicerat att skriva testamente. Du kan ge bort din egendom till vem som helst.
 
Kan man verkligen testamentera så att särkullbarnens hela arvslott inte kommer till barnen om/när föräldern dör? och för mig den mer intressanta frågan: Varför vill man göra så?
Det kan ju tex vara så att allt är bundet i ett gemensamt boende och att man inte vill att ens partner ska behöva lämna sitt hem för att ev vuxna avkommor ska få ut sin laglott just då.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 625
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 531
Senast: Hedinn
·
Tjatter Välkomna till ulvlek! LL: Idahoe Deltagare: 1. glömmerallt 2. Artline 3. fio 4. Qitis 5. cirkus 6. Niyama 7. Pegasus63 8. hemlig 9...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
11 928
Senast: Niyama
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 468
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp