Juridik i hästköpet

Caroline.l.t

Trådstartare
Hej. Är på g att köpa häst och jag blir inte klok på ifall hästar är id-märkta och hur. Hur vet jag att hästen jag köper stämmer med dess papper? Vad är det för papper man ska få på hästen vid köpet? Registreringsbevis? Stamtavla? Hur vet jag att det är ägaren som jag köper av och ingen annan? För att komplicera det hela kommer hästen från Norge men står hos svensk fodervärd.

När jag sen har köpt hästen, är jag skyldig att registrera detta nånstans?

/gröngölingen
 
Hej. Är på g att köpa häst och jag blir inte klok på ifall hästar är id-märkta och hur. Hur vet jag att hästen jag köper stämmer med dess papper? Vad är det för papper man ska få på hästen vid köpet? Registreringsbevis? Stamtavla? Hur vet jag att det är ägaren som jag köper av och ingen annan? För att komplicera det hela kommer hästen från Norge men står hos svensk fodervärd.

När jag sen har köpt hästen, är jag skyldig att registrera detta nånstans?

/gröngölingen
De vi köpt och besiktiat har veterinären kollat chippet på vid besiktningen och jämfört med passet. Vad du ska få med för papper varierar men minst pass (finns såklart undantag där hästen inte har pass och då blir det ju svårt att få med ett, men de ska ha ett). Korsningen vi hade fick vi bara med passet, hon var inte registrerad någon annanstans. Vad är hästen för ras?
Köpekontrakt ska du få, se till att ha ett välskrivet sådant.
 
Tack. Islandshäst 10 år.
Då ska du kunna hitta den på Worldfengur, krävs dock att man är medlem i ett islandsförbund för att kunna gå in där. Du ska sedan helst registrera dig som ägare där.

Är hästen tilläggsregistrerad i sif behöver du inte göra något mer för att det är en import. Hästen ska ha tilläggsregistrerats om den varit i Sverige mer än 90 dagar.
 
Då ska du kunna hitta den på Worldfengur, krävs dock att man är medlem i ett islandsförbund för att kunna gå in där. Du ska sedan helst registrera dig som ägare där.

Är hästen tilläggsregistrerad i sif behöver du inte göra något mer för att det är en import. Hästen ska ha tilläggsregistrerats om den varit i Sverige mer än 90 dagar.
Kan jag som ny ägare få problem om hästen inte tilläggsregistrerats trots att den varit här länge? Tull är betald.
 
Är du ny ägare är det svårt att ställa dig till svars för varför den varit i Sverige utan att registreras.
Jag hade ägt min i ett halvår innan jag insåg att den inte var registrerad. *Ja, slarvigt 😎
En till fråga, vilka uppgifter om hästen behövs vid tilläggsregistrering?
 
En till fråga, vilka uppgifter om hästen behövs vid tilläggsregistrering?
Information finns på resp. Rasförening. Tex asvh, sh etc.
Oftast behövs besök av veterinär/id-kontrollant som skriver i passet att identiteten är styrkt (läser av chip och kontrollerar signalementsveskrivning)
Sedan skickas passet in till avelsförbundet, och det brukar vara ett formulär som ska fyllas i och skickas med.
Kostnad varierar med förbund.
 
Jag bodde där för länge sedan :) men har fortfarande familj där, så jag känner inte till kostnaderna, men här är några allmänna tankar. Man tenderar att få stora gårdar med inomhusarenor, särskilt i städerna. Men jag skulle säga att du måste vara beredd på att det är svårare att få en anständig uppslutning. Svenskarna tenderar att arbeta sina hästar under vintern och sedan slappna av under sommaren. Stockholm får inte så mycket snö under vintern, men du måste ta hänsyn till is och frusen mark om du arbetar med dina hästar.
Nu tror jag att du svarat på en helt annan fråga ;) Märkligt att jag citerades på engelska...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla kloka och kunniga! Jag har en fråga till er. Det gäller en hund som importerades som valp till Sverige ifrån Norge. Ägaren har...
Svar
13
· Visningar
2 149
Senast: Valptass
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 633
Senast: dobbis
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 132
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag är ny här på bukefalos men jag måste få be om lite rådgivning från objektiva utomstående. Jag sålde en häst för några månader...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 063
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp