Juridik kunnig

Catta1

Trådstartare
Hej,
Om man lämnat sitt sto hos någon för att den bara ska ta hand om henne (ska gå i hage/lösdrift) och personen betäcker stoet utan ägarens godkännande eller ens vetskap är detta då straffbart?
 
Har hästen varit inackorderad eller ute på foder eller vad är situationen? Finns det ett kontrakt skrivet?
 
Har hästen varit inackorderad eller ute på foder eller vad är situationen? Finns det ett kontrakt skrivet?
Den står där för att gå i hage/lösdrift, den är 18år och inte haft föl sen 2014. Finns inget kontrakt på att stallägaren får ta föl på stoet.
 
Den står där för att gå i hage/lösdrift, den är 18år och inte haft föl sen 2014. Finns inget kontrakt på att stallägaren får ta föl på stoet.

Har ägaren den inackorderad alltså? Betalar en avgift för inackordering? Eller är hästen ute på foder? Vad står i kontraktet? Finns ett kontrakt skrivet?
 
Kan du ge lite mer bakgrunds information.
Stoet har stått där sen 2016. Ägaren har provat få henne dräktig men efter kastat ett föl vill det sig inte. Så stoet ska bara gå som sällskapshäst. Ägaren har fått reda på att stallägaren i år medvetet betäckt stoet med naturlig betäckning med en 2års hingst och detta utan att diskuterat det med ägaren.
 
Den står där för att gå i hage/lösdrift, den är 18år och inte haft föl sen 2014. Finns inget kontrakt på att stallägaren får ta föl på stoet.
Hur ofta har du åkt till hästen och skött om den, hur länge har den stått på den lösdriften, betalar du för fullservice, finns det något kontrakt, osv.

Jag tycker att det är märkligt att man som stoägare inte märker att någon annan betäcker
 
Stoet har stått där sen 2016. Ägaren har provat få henne dräktig men efter kastat ett föl vill det sig inte. Så stoet ska bara gå som sällskapshäst. Ägaren har fått reda på att stallägaren i år medvetet betäckt stoet med naturlig betäckning med en 2års hingst och detta utan att diskuterat det med ägaren.

Du har fortfarande inte svarat på frågan om inackordering eller fodervärd? Och finns det ett kontrakt skrivet?
 
Har ägaren den inackorderad alltså? Betalar en avgift för inackordering? Eller är hästen ute på foder? Vad står i kontraktet? Finns ett kontrakt skrivet?
Finns inget kontrakt på något. Man kan nog kalla det inackorderad, ägaren har lämnat den hos en vän och ägaren betalar kostnader som veterinär osv men inget månadsvis för ”uppehället”.
 
Oavsett vad det är, får en stallägare betäcka någon annans sto bara för att den står där?

Det är skillnad på vad man får göra och vad man kan bevisa att någon inte får göra. Om du nu skulle anmäla stallägaren så kan ju stallägaren säga att ni hade ett muntligt avtal om detta. Att hen trodde att det var ok p.g.a. saker som ni pratat om osv.

För att få en fällande dom för något måste man ju kunna bevisa att någon gjort något fel. Och står ord mot ord så kan det bli svårt. Om det däremot funnits ett kontrakt där det stod att stallägaren avsvarar för mat och stallplats och ägaren för resten så hade det varit tydligt att stallägaren gjort något denne inte fick göra. Nu finns det inte sånt kontrakt och då blir det svårt för ägaren att bevisa att stallägaren gjort fel. Självklart är det fel att betäcka någon annans sto om man inte har en överenskommelse om att det är ok. Men det kan bli svårt med bevisningen.
 
Låter onekligen som egenmäktigt förfarande.

Hästen är ju inte hennes, och då bör ju beslut gällande hästen fattas av dess ägare.

I övrigt låter det som om det finns en del oklarheter mellan parterna.

Varför bjuder stallägaren på gratis uppehälle? Är hästen till sällskap för någon av hennes hästar?

Oavsett, en betäckning, dräktighet, fölning etc är stora risker. Vem betalar om något går fel?
 
Jag kan ju lätt se att stallägaren hävdar att denn* lånat in hästen för att ta föl, och därför står för uppehälle. Det kan ju vara högst sannolikt, och att ägaren betalar viss veterinärvård är inte motstridigt i det fallet.

Det verkar som stallägaren och hästägaren står väldigt långt ifrån varandra, och det kan ju vara bra att prata igenom vad som verkligen gäller (muntligt avtal) och sedan sätta det på pränt och skriva under (skriftligt avtal).

Nej, det är inte straffbart. Det är civilrättslig process som bygger på ekonomi, d v s att någon har ett ekonomiskt krav på den andra och då får stämma den som är skyldig pengar till tingsrätten och sedan blir det förhandling där för att klara ut vem som har rätt till vad.

När det inte ens verkar finnas en muntlig överenskommelse ser jag det som svårt (och väldigt, väldigt dyrt) att driva en process.
 
Skulle kunna gå in under egenmäktigt förfarande. Ifall det uppfyller kriterierna och om personen blir fälld beror på situationen, står ord mot ord man det bli svårt. Man får ju inte alltid rätt även om ma har rätt.

Prova och polisanmäl personen och se om fallet drivs vidare.
 
Jag tycker sin kompis som äger hästen ska hämta hästen och stalla upp hästen i ett annat stall, där man skriver kontrakt och ägaren betalar varje månad, så man vet vad som gäller.

Svårt att säga vad som är rätt och fel eftersom det inte verkar finnas något direkt avtal.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: Funderarn
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 360
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 538
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 065
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp