Juridik runt dödsbon - någon här som är kunnig inom detta?

ameo

Trådstartare
Moderator
En av mina mostrar har dött och jag och min bror tillhör dödsbodelägarna, eftersom hon inte hade några barn och vår mor är död. Det kunde blivit "jättekul" ekonomiskt, men det finns ett testamente där vi inte är med (helt förväntat), så frågan handlar egentligen inte om arv utan om att saker och ting ska göras på rätt sätt.

Första frågan gäller kallelse till bouppteckning.
Hur bör man agera när kallelse till bouppteckning inte har gjorts på det sätt som det ska göras?
Idag på förmiddagen hade jag ett missat samtal från vad som visade sig vara advokaten som sköter dödsboets förehavanden. Lite senare ringde min bror och berättade att moster var död och att bouppteckningen skulle vara efter lunch idag. De hade i sista minuten kommit på att vi också skulle kallas och gav väl i princip möjligheten att vara med på distans, stå över eller att bouppteckningen skulle skjutas upp. För min del så har jag inte ens tillfrågats, även om jag sa till min bror att vi väl kan låta dem genomföra bouppteckningen som planerat.
Men. Jag har fått (vb från min bror) utkastet till bouppteckning och "mottagningsbevis för kallelse till bouppteckning" som advokaten skriver att jag "behöver skriva på så att han kan registrera bouppteckningen". Och detta gör mig heligt förbannad, för jag kan inte skriva på att jag tagit emot en kallelse som jag inte har fått!
Jag har egentligen ingen anledning att krångla ur dödsbodelägarsynpunkt, men det känns som att det vore rimligt att på något sätt markera att advokaten faktiskt inte har skött sitt jobb på det sätt som det ska göras. Hur gör man det? Hur bör man agera?

Jag hade inte möjlighet att vara med på bouppteckningen - fyra timmars framförhållning är alldeles för lite och jag hade en läkartid inbokad just då... Men min bror var med.

Nästa fråga
Hur gör man när man ser att arvtagarna är upptagna på ett felaktigt sätt i bouppteckningen?
I bouppteckningen står ett antal personer (varav två också är dödsbodelägare) och ett antal välgörenhetsorganisationer inskrivna som universella testamentstagare, vilket jag har förstått innebär att arvet ska delas lika mellan dessa personer. Men, i testamentet står det klart och tydligt uppfört vilka prylar (typ NN ska ha "gammelfaster Stinas soppslev med svart handtag") och hur stor summa pengar som ska tillfalla de personer som finns angivna. Och att alla resterande pengar, efter försäljning av lägenhet och värdepapper och sånt, ska delas mellan de angivna välgörenhetsorganisationerna.
Avbokaten svarade på en fråga i slutet att personerna och organisationerna kommer få en åttondel var. Vilket inte alls är vad som står i testamentet. (den som ställde frågan hade, enligt brorsan, låtit ganska förvånad över det svaret)
När och hur ska man påpeka den här felaktigheten?

Som sagt, jag har varken pengar eller prylar att hämta i det här dödsboet, men det stör mig oerhört att en advokat (Notarius Publikus, för övrigt, ser jag när jag tittar efter i dokumenten jag fått) inte kan sköta sina åtaganden på ett korrekt sätt. Min moster skulle vända sig i sin grav om hon visste att det inte blir så som hon önskat...

Jag har inga problem med att vara den som sätter ner foten och påpekar felaktigheter om det behövs. Men Hur bör jag agera?
 
Jag hade svarat med en korrekt skrivelse.

"Jag kan tyvärr inte intyga att jag blivit i behörig ordning kallad då så inte skett. Jag ställer mig också frågande till på vilken grund man frångått testamentet och fördelat kvarlåtenskapen så som gjort.

Tacksam för svar

Med vänlig hälning
Lovisaleonora"
 
Instämmer helt och hållet med @Lovisaleonora här @ameo, det där är inte ens i närheten av korrekt och även om man inte ärver något ska det banne mig skötas korrekt.
Nej, korrekt är det verkligen inte! Och det är det som stör mig.
Jag misstänker också att personen i fråga kan råka rätt illa ut om det kommer fram.
Och det är lite dit jag skulle vilja komma! För man måste kunna lita på att såna här saker sköts på ett korrekt sätt!
Att de uppmanar mig att skriva på att jag blivit kallad är ju faktiskt att uppmana mig till "osant intygande". Och nej, det tänker jag verkligen inte göra!
Så, hur gör jag för att se till att det kommer fram?
 
@amen Jag har ingen juridisk kunskap men rekommenderar att du kontaktar Skatteverkets avdelning för bouppteckningar för länet det gäller. I min erfarenhet (efter bouppteckningarna efter mina föräldrar :() är de enormt hjälpsamma och kan säkert hänvisa dig vidare.
 
@amen Jag har ingen juridisk kunskap men rekommenderar att du kontaktar Skatteverkets avdelning för bouppteckningar för länet det gäller. I min erfarenhet (efter bouppteckningarna efter mina föräldrar :() är de enormt hjälpsamma och kan säkert hänvisa dig vidare.
Jag får försöka hitta tid att ringa skatteverket i veckan. De kan förmodligen berätta hur jag ska göra för att bouppteckningen ska kunna registreras hos dem även om det är felaktigt skött och utan att jag ska behöva skriva på ett intyg som inte stämmer.
Men det som stör mig mest är att advokaten, som sannolikt är anlitad för att det ska göras korrekt, faktiskt inte sköter sitt uppdrag. Han har ju varken kallat dödsbodelägarna till bouppteckningen eller tolkat testamentet korrekt.
Jag har ingen anledning att betvivla siffrornas korrekthet, men anser att bouppteckningen måste formuleras om.

GAAAH!
det finns både för- och nackdelar med att vilja att allt går rätt till....
 
Jag får försöka hitta tid att ringa skatteverket i veckan. De kan förmodligen berätta hur jag ska göra för att bouppteckningen ska kunna registreras hos dem även om det är felaktigt skött och utan att jag ska behöva skriva på ett intyg som inte stämmer.
Men det som stör mig mest är att advokaten, som sannolikt är anlitad för att det ska göras korrekt, faktiskt inte sköter sitt uppdrag. Han har ju varken kallat dödsbodelägarna till bouppteckningen eller tolkat testamentet korrekt.
Jag har ingen anledning att betvivla siffrornas korrekthet, men anser att bouppteckningen måste formuleras om.

GAAAH!
det finns både för- och nackdelar med att vilja att allt går rätt till....

Det har inte varit så lång väntetid när jag ringt dem, trots coronan.

Det hen gjort kan nog tom vara brottsligt, bouppgivaren ska ju bla intyga att alla kallats korrekt (med någon form av bevis, tex rek). Plus att bouppteckningen ska ju även undertecknas av två oberoende förrättningsmän och de ska ha fått ta del av alla relevanta dokument. Nu är jag inte helt säker men jag tror inte bouppgivaren får vara en av förrättningsmännen även om hen är oberoende men det ska jag inte svära på.
 
Alltså, det är mest min tid som tryter 🙄 , men jag får försöka ringa från bilen mellan platser...
Ja, alltså, det är ju det jag känner. Att det sannolikt är lagbrott att göra som han gjort.
Bouppgivare är den som berättar vad som finns i boet, va? Det har min kusin gjort, om jag tolkar saken rätt. (jag känner inte min kusin, har inte träffat honom på minst 35 år och sen dess inte haft några kontaktuppgifter - och med ett vanligt både för- och efternamn är det ju omöjligt att Googla också)

Till vem anmäler man om man anser att advokaten utför sitt jobb felaktigt?
Och är det till advokaten man hör av sig när bouppteckningen är felaktigt skriven?
 
Alltså, det är mest min tid som tryter 🙄 , men jag får försöka ringa från bilen mellan platser...
Ja, alltså, det är ju det jag känner. Att det sannolikt är lagbrott att göra som han gjort.
Bouppgivare är den som berättar vad som finns i boet, va? Det har min kusin gjort, om jag tolkar saken rätt. (jag känner inte min kusin, har inte träffat honom på minst 35 år och sen dess inte haft några kontaktuppgifter - och med ett vanligt både för- och efternamn är det ju omöjligt att Googla också)

Till vem anmäler man om man anser att advokaten utför sitt jobb felaktigt?
Och är det till advokaten man hör av sig när bouppteckningen är felaktigt skriven?

Bouppgivaren kan vara en släkting (jag när det gällde min mamma) men det kan också vara någon utomstående, tex en jurist. En arvinge eller efterarvinge kan dock aldrig vara förrättningsman.

Jag vet inte var man anmäler det, bäst att börja med Skatteverket.

Edit: Tillägger att Skatteverket får inte registrera en bouppteckning om det finns misstankar att den inte gått rätt till så det är verkligen bäst att gå via dem.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 658
Senast: Zaria
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
719
Senast: cassiopeja
·
B
Hästmänniskan Ponera följande scenario: Du lämnar ut en häst på foder med påskrivet standardavtal. Det är en prova på innan köp affär där hästen ska...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
37 783
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp