Juridikkunnig - arvsrätt

Alltså, jag förstår inte riktigt.
på skatteverkets sida står det så här
Visa bifogad fil 70374
I min värld innebär det att om den som avlider är gift, så faller de närmaste släktingarna bort från arvet.
Och i så fall borde de ju inte heller ha någon rätt till efterarv??

Tillägg: bröstarvingar får givetvis ärva, men eftersom det inte finns några bröstarvingar i TS exempel så har jag bortsett från det.

(Jag har en avliden morbror, det finns/fanns inga bröstarvingar, bara en änka som numera huserar i hans föräldrahem. Skulle det alltså vara så att hans syskon (eller eg syskonbarn, eftersom de flesta av syskonen är avlidna) har rätt till efterarv när denna änkan avlider? Verkar jättekonstigt!)
Om det inte finns ngt testamente från din morbror så ja.

Det kan ju vara väldigt slumpartat vem som dör först. Och utan en reglering om efterarv kan ju resultatet t.ex. bli att en stor förmögenhetsmassa från X:s släkt förs över till Y:s släkt bara för att X avled några minuter tidigare i den bilolycka som krävde båda deras liv.
 
@Saigon

Så om man är sambos och den ena går bort, testamenterar allt till den efterlevande sambon då kan väl ingen ha rätt till något arv när även den efterlevande går bort? Konstigt att just giftermål ska ändra på arvsrätten om jag uppfattar dig rätt?
Jag kan inte svara på vad som gäller om man är gift, men när jag och sambo skrev testamente så fick vi välja vad som skulle hända med arvet i den situationen. I vårt fall går arvet tillbaka till resp släktingar.
 
Om den först avlidna maken/makan har testamenterat sin kvarlåtenskap med full äganderätt till den efterlevande så kan den efterlevande göra vad den vill med egendomen (ink. att testamentera bort den).

Har den först avlidna maken/makan inte upprättat ngt testamente där det framgår att den efterlevande får egendomen med full äganderätt så har den efterlevande inte rätt att förordna över egendomen i testamente (se 3:2 ärvdabalken).

Tack för förklaring! :)
 
@Saigon Jaha se där! Så gifter man sig så kommer alltid föräldrar eller syskon alltid få ärva även mig om maken skulle dö före mig oavsett vem som man testamenterar till? Låter ju jättekonstigt att man inte kan upprätta testamente för det. Barn kan jag ändå förstå.

Så om man är sambos och den ena går bort, testamenterar allt till den efterlevande sambon då kan väl ingen ha rätt till något arv när även den efterlevande går bort? Konstigt att just giftermål ska ändra på arvsrätten om jag uppfattar dig rätt?

Jag har till exempel inga barn och är ogift så om jag avlider är det ju föräldrar och syskon som ärver mig, om jag inte skrivit testamente. Men om jag har sambo och testamenterar allt jag äger till den fiktiva sambon, får mina föräldrar och syskon ut arv om även sambon går bort då en tid senare? Vilket jag förstår att de gjort om vi varit gifta?

Låter ju konstigt att man inte kan testamentera förbehållslöst till vem man vill bara för att man är gift?
Om du skulle gifta dig och din make har avlidit före dig så ärver dina legala släktingar om du inte har upprättat ett testamente. Upprättar du ett testamente tillfaller det den du väljer. Det är bara barn som har en rätt att få ärva (laglott) ingen annan. Och vill du inte att dina släktingar ska ärva så måste du upprätta ett testamente. Det gäller även om du är ensamstående eller sambo.

Jag vet inte riktigt vilket av mina svar som du missuppfattade men imledningsvis talade vi ju om vad som gäller om man är gift och inte har ngt testamente.

Situationen skiljer sig således åt beroende på civilstatus om man inte har ngt testamente. Men upprättar du ett testamente så kan du alltid välja vem som ska få ärva oavsett om du är gift, sambo eller ensamstående.

I ditt fall blir det dina föräldrar som ärver om de är i livet. Syskon träder bara in när någon förälder har avlidit.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 322
Senast: jemeni
·
Tjatter Hej Buke, jag håller på och skriver en bok som hobbyprojekt. Har en del funderingar som jag har googlat efter men nu tar jag och ställer...
2
Svar
30
· Visningar
1 816
Senast: Tass
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 686
Senast: lbb
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp