Juridikkunniga?

cherie

Trådstartare
Vår fastighet ombildades från hyresrätter till bostadsrätter i september 2016. Jag och min sambo köpte inte loss vår lägenhet förrän i mitten på december. I bostadsrättslagen kapitel 7 paragraf 14 står det såhär:

"Vid ombildning av hyresrätt till bostadsrätt får bostadsrättsföreningen inte ta ut upplåtelseavgift förrän efter en månad från den dag då föreningen erbjudit hyresgästen att få lägenheten upplåten med bostadsrätt. Intill dess sex månader förflutit räknat från dagen för erbjudandet, får avgiften högst motsvara ränta på insatsen enligt 5 § räntelagen (1975:635)."

Vi hade alltså räknat med att betala lite räntepengar då vi köpte loss lägenheten efter några månader. På vårt upplåtelseavtal (från HSB) som vi och styrelsen skrivit under så står dock bara vår ursprungliga insats specificerad och sedan under upplåtelseavgift står det "0 kr". Fakturan vi fick bifogad innehöll enbart vår insats. Detta var en månad sedan.

Igår fick vi dock en faktura på upplåtelseavgiften. På fakturan står det "Ränta för perioden xx till xx, enligt bostadsrättslagen 7 kapitel paragraf 14".

Nu undrar jag.... Har föreningen verkligen rätt att ta ut en upplåtelseavgift om det stod 0 kr på upplåtelseavtalet som både föreningen och vi har skrivit under? Jag tänker att i lagen står det inte att föreningen MÅSTE ta ut upplåtelseavgift, utan bara att avgiften "som högst får...".

Blev lite paff nämligen då vi trodde att vi inte behövde betala upplåtelseavgiften nu när den inte stod specificerad på vårt avtal. Vi hade förvisso mailat med vår ekonomiskt ansvariga en tid innan vi skrev på avtalet om vilken ränta som gällde, men när vi fick avtalet antog vi att att han kanske pratat med styrelsen som beslutat att vi ändå inte behövde betala någon ränta...

Jag mailade HSB (vår ekonomiskt ansvarige) igår om detta, han sa att fakturan gäller och att han varit tydlig i mail med vilken upplåtelseavgift som gällde.

Jag tycker fortfarande att det som står på upplåtelseavtalet borde gälla. Vad säger ni? Jag fattar att vi trilskas kanske onödigt mycket när vi ändå räknat med att betala räntan från början, men det är klart vi gärna slipper om vi kan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag står i kvalet att flytta till min studentstad eller bo kvar hemma en stund till och spara pengar en tid. Det tar 1h 20 minuter...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 948
Hemmet Nu vill jag bara ha hjälp att dubbelkolla med er som har bättre koll, så jag förstått rätt. Jag och sambon ska precis skriva under ett...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: TinyWiny
·
Fritid Vi köpte loss vår lägenheten (ombildning) den 20 december. Fram tills dess var det alltså en hyresrätt och vi betalade hyra på 5848 kr...
Svar
2
· Visningar
735
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 428
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp