Juridisk hjälp, vid ägarbyte som uteblivit

Andersson

Trådstartare
Hej!
Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation.
Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela situationen.

Jag har i nuläget två hästar och den ena står jag inte som ägare på då föregående ägare inte velat skriva över hästen.
Allt började med att jag hade en häst i ett stall där det stod en häst till. Vi betalde kallhyra och skötte stallet själva då ägaren till stallet inte hade några hästar där själv.
Ägaren till den andra hästen är en äldre person (70 år) och var även skadad så hen ej kan ta hand om hästen korrekt och fullständigt.
Jag var snäll och ställde upp utan någon överenskommelse, genom att hämta hem hö och hen betalade sin del. Ibland fick jag lägga ut extra innan betalning kom pga hens dåliga ekonomi.
Även jag som oftast tog in och ut hästarna, fixade med hagarna, skottade på vintern.
Ibland även mockade jag den andra boxen, då hen hade hjälp med mockning av en granne som inte alltid kom dit och gjorde det.
Denna hästen var även dräktig och fick Max 1 kg hö av sin ägare vissa gånger på kvällen men nästintill fri tillgång på hö ute i hagen, eftersom de var jag som stod för matning ute och körde ut dagligen till våra hästar.
Jag la alltid till extra hö till den andra hästen eftersom jag ansåg att det var undermåligt med den mängden för en dräktig häst.
Hade även pratat med hen om den mängden men hen ansåg att det räckte.
Hästens hovar var långa då hovslagare ej varit ut och verkat denna hästens hovar på över 1 år, har bilder på detta.
Hästen drog även på sig en sårskada som ägaren knappt klarade av att fixa då hen sällan kom och tittade till hästen mer än på morgonen vid vissa utsläpp, denna skadan tog jag hand om.
När hästen sedan skulle föla så gick det inte som tänkt och fölet låg på fel håll.
Hon funderade på att avliva hästen men jag och veterinär uppmanade att tänka en gång extra innan så man inte fattar beslutet av fel anledning.
Hästen togs in akut till veterinär och där fick dom ut ett föl som var död.
Ägaren till hästen har under hela denna period på ca 1 år förklarat att dennes ekonomi är jätte dålig och att hen enbart hade kvar sin häst för att ta ett föl.
Men efter detta andra misslyckade försök med dött föl så hade hen fått nog.
Jag fick då frågan om jag ville ha hästen, och jag funderade ett par dagar och tackade då ja. Jag kände själv att hästen skulle kunna få det så mycket bättre hos mig i min ägo än hos hen.
Det tog lite tid innan vi skulle kunna skriva över hästen då hon skulle få ut någon ersättning på hästen som inte längre kunde fungera som avelssto. Hen ville att jag skulle ta över hästen direkt och ta hand om den, vilket jag då gjorde. Jag skötte om hästens skador som uppstod i samband med fölningen i en alldeles för liten box (trots att det fanns fölningsbox i stallet, som hen vägrade ställa hästen i) jag tog bort stygn och tvättade rent andra sår.
Efter ca 2 mån Så ville hen fixa med papper.
Väl på plats så hade hen med sig en person som är stor inom hästsport som är en bekant till hen. Där lägger man fram ett leasingavtal och säger att hen inte vill göra ett ägarbyte. Utan sätta leasing, då hen vill att hästen i första hand ska komma tillbaka till hen om jag någon gång gör mig av med den.
Jag ville egentligen inte acceptera detta men fick hårt mothugg då jag ifrågasatte detta, kände mig liten och osäker där och då och en aning överrumplad.
Ville heller inte förlora hästen då den redan stod mig varmt om hjärtat och jag ville att hästen skulle få det bra med mig.
Jag accepterade detta motvilligt och tänkte att det säkert ordnar sig längre fram.
Efter ca en månad så hörde gamla ägaren av sig och sa att det ska ske en triangelmärkning då hästen inte längre får användas i avel efter senaste misslyckade fölningen.
De kom och hämtade hästen och märkte den, sedan kördes hem till mig.
Jag flyttade några månader senare till ett nytt ställe några mil bort, jag fick även ett brev om att leasingavtalet ej gått igenom pga obetald skuld från ägaren till svensk travsport.
Jag påtalade detta till hen och fick senare ett svar att hen reglerat skulden.
Svensk travsport påtalar även att hästen ej går att sätta leasingavtal på då den ej ska användas i tävling.
Förra ägaren har ej hört av sig eller velat göra något åt saken. Jag har nu ”ägt” hästen sedan maj 2022.
Jag står på hästens försäkring, jag har hästens pass. Jag har inget avtal eller liknade om att jag köpt eller fått hästen.
Jag har enligt Swish och sms konversation bevisning om att jag har betalat 3000 kronor för hästens tillbehör. Vilket ändå bör ge en hint om att jag inte lånar eller leasar hästen, för då hade jag inte köpt hästens utrustning.
Sakerna jag köpte var dessutom ett överpris, men accepterade det priset med tanke på att jag fick hästen gratis.
Jag vill nu få till ett ägarbyte och tänker vända mig till jurist som kan klara upp detta, så något kan styrka att jag äger hästen.
Kan jag komma vidare med detta ?
Kan säkert ha glömt något som kan vara väsentligt i detta men om det blir en juridisk tvist så får jag lägga fram all fakta som finns så klart.
Hoppas att inte att inlägget är alltför rörigt och att någon kanske har tips och erfarenhet i detta ärendet.
 
När blev det förbjudet att avla på triangelmärkta hästar?

Om vare sig du eller säljaren står i skuld till Svensk Travsport krävs det väl "bara" att ni skriver under och skickar in pappren 🤔

Om säljaren vägrar skriva på tror jag personligen att du har ett riktigt svagt case att driva på juridisk väg.
 
Ang triangelmärkningen så vet jag bara att det var pga avel som det gjordes, för att tidigare ägare skulle få ut sin ersättning från försäkringsbolaget så var den tvungen att märkas sas det. Det är vad veterinären och förra ägaren sa. Så numera är det ”avelsförbud” på hästen enligt dom.
Dock finns ju ej detta i skrift någonstans och det är bara vad veterinären sa som utförde märkningen.
Gällande ägarbytet så är det inget som hindrar oss att göra ägarbytet men hen vill ej det då hen vill ha möjlighet att ha koll på vart hästen finns, med andra ord att jag inte säljer den vidare.
 
Ang triangelmärkningen så vet jag bara att det var pga avel som det gjordes, för att tidigare ägare skulle få ut sin ersättning från försäkringsbolaget så var den tvungen att märkas sas det. Det är vad veterinären och förra ägaren sa. Så numera är det ”avelsförbud” på hästen enligt dom.
Dock finns ju ej detta i skrift någonstans och det är bara vad veterinären sa som utförde märkningen.
Gällande ägarbytet så är det inget som hindrar oss att göra ägarbytet men hen vill ej det då hen vill ha möjlighet att ha koll på vart hästen finns, med andra ord att jag inte säljer den vidare.
Men då är ju inte hästen din. Tråkigt när man fäst sig vid den men det är väl kanske det som ägaren vill. För den har ju tydligen fått ut försäkringpengarna och står fortfarande som ägare och har dig som står för både den emotionella och ekonomiska risken 🤐
 
Nej på så vis är den ju inte det då jag inte heller har något avtal som styrker att jag fått den. Jag kan ju så klart känna att jag borde sagt ifrån tidigare och försökt på annat vis, men har inte kommit på vad jag kunde göra annorlunda.
Hen sa ordagrant att jag får hästen och från början var det också sagt att vi skulle göra ett ägarbyte så snart hen var klar med försäkringsärendet.
Jag har ju även betalat all utrustning för att jag skulle ta över hästen.
Men till vilken nytta egentligen?
Ja man får skylla sig själv när hjärtat jobbar mer än vad hjärnan gör ibland.
 
Det som visar vem som äger en häst är kvittot, inte att man står som ägare i något register. Kvittot bör kompletteras med någon form av kontrakt.
Fast travsporten är ju lite unik i det här då de de facto för register på uppfödare, ägare, leasingtagare osv på ett helt annat sätt än vad man ser bland ridhästar.
 
Ang triangelmärkningen så vet jag bara att det var pga avel som det gjordes, för att tidigare ägare skulle få ut sin ersättning från försäkringsbolaget så var den tvungen att märkas sas det. Det är vad veterinären och förra ägaren sa. Så numera är det ”avelsförbud” på hästen enligt dom.
Dock finns ju ej detta i skrift någonstans och det är bara vad veterinären sa som utförde märkningen.
Gällande ägarbytet så är det inget som hindrar oss att göra ägarbytet men hen vill ej det då hen vill ha möjlighet att ha koll på vart hästen finns, med andra ord att jag inte säljer den vidare.
Travsportens hästar är ju lite speciellt iochmed att de har erfarenheter av att deras hästar inte får ett bra liv om de inte har koll på var de är efter pensionering. Det är en äldre ägare och det var rätt mycket problem med deras pensionärshästar för ganska länge sedan. Du har passet och hästen så jag tror att du har rätt/skyldighet att ge all veterinärvård somhästen kan behöva och vid absolut mycket sjukdom eller skada ta bort hästen. Jag skulle chilla helt enkelt och fortsätta leva livet med din fina häst och när dess levnadstid är slut , ta bort den på mest skonsamma sätt. Hitta inte problem där problem inte är och ta överpriset på utrustningen som du gör som betalning eller hyra.
 
Nej på så vis är den ju inte det då jag inte heller har något avtal som styrker att jag fått den. Jag kan ju så klart känna att jag borde sagt ifrån tidigare och försökt på annat vis, men har inte kommit på vad jag kunde göra annorlunda.
Hen sa ordagrant att jag får hästen och från början var det också sagt att vi skulle göra ett ägarbyte så snart hen var klar med försäkringsärendet.
Jag har ju även betalat all utrustning för att jag skulle ta över hästen.
Men till vilken nytta egentligen?
Ja man får skylla sig själv när hjärtat jobbar mer än vad hjärnan gör ibland.
Vilken ledsam sits. Jag har en bekant som var med om liknande. Hästen blev aldrig hennes eftersom ägaren inte kom till skott och skrev något avtal.

Det blev en jobbig process när hon tagit hand om hästen i mer än tio år och hästen blev allvarligt sjuk.

Hon kunde inte fatta beslut om avlivning, veterinären ville fakturera henne, och ägaren hade ingen försäkring.

Jag föreslår att du sätter hårt mot hårt, säg upp stallplats i ditt namn och be stallägaren kontakta ägaren så att denne betalar stallkostnaderna.
 
Samma svar som förre gången, ge upp hästen sluta betala för den och låt ägaren stå sitt kast.

Eller också fortsätter du betala för någon annans häst.
Juridisk har du inte mycket hjälp att få utan det skulle kosta dig skjortan och med låg chans att hästen blir din på pappret ändå. Ägaren sitter ju i en bra sits, någon annan betalar för hennes häst.
 
Hästägaren har en bra deal. Cashar in försäkringspengar, låter dig betala och ha hand om skötsel och bestämmer vård.

Om denna häst är så fantastisk så hade jag bett om fodervärdsavtal där ägaren står för försäkring och vård vid sjukdom

Alt ge tillbaka hästen så får ägaren ta hand om hästen själv
 
Jag har sagt att ägaren får tillbaka hästen eftersom denne inte vill skriva ägarbyte eller annat avtal. Ägaren har bokat tid till slakt för hästen och jag kan tyvärr inget göra.
Känns väldigt tråkigt att en häst som är frisk och trevlig ska slaktas bara för att personen i fråga inte vill släppa över hästen till någon annan än sig själv.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 692
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 363
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp