Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, hon fick komplimanger för kakan. Ville dock inte visa mig girig.
Jag skulle nog gjort som du. Tror att det kommer hemifrån. Det skulle alltid finnas mat/fikabröd kvar efter att man haft gäster, annars hade man varit en dålig värdinna, resonerade min mamma. Men hon var också mästare på att truga, så ingen gick hungrig från bordet. Som gäst skulle jag inte ta mer om jag inte blev ombedd. Om jag inte känner personen väl, vill säga.

(Mamma kan fortfarande prata om gästen som länsade fatet och åt 18 oxrullader :D)
 
Alltså, varför blir mitt porslin varmare i micron än maten som ligger i dem? Eller muggar när jag gör te och häller i kokande vatten.

Jag har en blandning av både dyrt och billigt och ärligt, jag har muggar jag knappt kan hålla i ifall jag hällt något varmt i dem.

Borde inte porslin vara lite dämpande så man slipper bränna sig?
 
Darfor skulle jag ha fragat om bit nummer 3 :o



ADHD barn, kanske vuxna ocksa, kan ocksa fa tvart om resultat av caffeine...
Jag hade en elev nar jag jobbade med "special education" elever, en 9 aring som fick en Mountain Dew (den burk lask som hade mest caffeine) varje morgon och han kunde plotsligt bade sitta still och focusera pa lectionen. Ingen medicin behovdes!

Koffein är centralstimulerande liksom ADHD-mediciner kan vara, så det är inte så konstigt att det kan räcka för en del.
 
Ni vet sådana människor som låter det bli så skitigt hemma att det blir hälsovådligt/riskerar att vräkas, hur blir det så illa? Om det inte finns missbruksproblematik och personen kan med studier och jobb och så vidare, så i övrigt normalfungerande. Jag förstår inte. Jag menar inget illa med att skriva detta, jag vill verkligen förstå hur det blir så.
 
Det här med säkerhetsfack/kassaskåp på hotell. Det får mig alltid att känna mig mer olustig än säker. De enda som ska ha möjlighet att komma in i mitt rum utom jag är ju personalen, och jag vill inte bo på hotell där personalen stjäl. Så varför finns det låsbara fack för?
Det undrar jag (somjobbar på hotell) också. Skitkonstigt. Eventuellt kan det vara en försäkringsfråga? Men då undrar jag ju varför en tar med sådana föremål på semester.
 
Ni vet sådana människor som låter det bli så skitigt hemma att det blir hälsovådligt/riskerar att vräkas, hur blir det så illa? Om det inte finns missbruksproblematik och personen kan med studier och jobb och så vidare, så i övrigt normalfungerande. Jag förstår inte. Jag menar inget illa med att skriva detta, jag vill verkligen förstå hur det blir så.
Jag tänker att hemmet ibland får representera det som inte syns utåt, på jobb eller skola. Tror inte det är det minsta ovanligt.
 
Det undrar jag (somjobbar på hotell) också. Skitkonstigt. Eventuellt kan det vara en försäkringsfråga? Men då undrar jag ju varför en tar med sådana föremål på semester.
Jag har funderat på det hela dagen, och det enda jag riktigt kan komma på är typ diplomater mfl som har superhemliga dokument som faktiskt kan vara föremål för inbrott av spioner. Men det känns som att det finns bättre lösningar än säkerhetsskåp för sånt ändå. Försäkringar låter kanske mer rimligt :laugh:
Jag tänker att hemmet ibland får representera det som inte syns utåt, på jobb eller skola. Tror inte det är det minsta ovanligt.
Men alltså på den nivån att det verkligen knappt går att bo där? Jag förstår verkligen inte. Det måste ju vara jättejobbigt att bo så?
 
Jag har funderat på det hela dagen, och det enda jag riktigt kan komma på är typ diplomater mfl som har superhemliga dokument som faktiskt kan vara föremål för inbrott av spioner. Men det känns som att det finns bättre lösningar än säkerhetsskåp för sånt ändå. Försäkringar låter kanske mer rimligt :laugh:

Kanske kan någon Bukefalist som använder kassa/säkerhetsskåp på semestern upplysa oss om varför? För ja, jag står också lätt nollställd inför fenomenet och ändå är nästan alla våra rum utrustade med kassaskåp.
Vi hade dock rätt roligt (tillsammans med gästen) åt att hen råkade hitta en macaroni pie i ett av våra kassaskåp en gång. :o 😅 Ingen förklaring där heller.
 
Men alltså på den nivån att det verkligen knappt går att bo där? Jag förstår verkligen inte. Det måste ju vara jättejobbigt att bo så?
Men kanske ännu jobbigare att ta itu med? Det blir väl övermäktigt någonstans, sedan börjar folk skämmas, vågar inte be om hjälp och så går spiralen nedåt. Jag har inte svårt att se det - har både jobbat med det inom städet och ibland haft svårt att hålla ordning själv.
Att hålla ihop arbetet och ytan tar all kraft helt enkelt.
 
Men alltså på den nivån att det verkligen knappt går att bo där? Jag förstår verkligen inte. Det måste ju vara jättejobbigt att bo så?
Spontant vill jag skriva ”varför förstår du inte?” 😂 vilket ju inte bidrar det minsta såklart.
Men. Det är ju jättevanligt bland NPF-are och alla andra som kämpar med att få de egna resurserna att räcka till i vardagen - depression, utbrändhet m.m.. Det som straffas minst socialt sett - den egna hälsan, det egna hemmet - är det man prioriterar bort när man måste prioritera. Särskilt för kvinnor. Om man tex har tre enheter ork lägger man dem på att se acceptabel ut, göra sitt jobb, och vara trevlig. Man har socialt sett inte råd att lägga en enhet på att hålla rent hemma istället för att vara trevlig, eller leva upp till vissa ideal för ens utseende, för det straffas så hårt. Man löser det genom att låta bli att bjuda hem folk. Jag vet VD:ar, kvinnor som presterar högt på jobbet, som har det så i sitt hem. Man låter det nog inte vara så för att man inte tycker det är jobbigt att ha det så omkring sig.
Sen finns det ju andra mentala hälsoproblem som kan göra att man låter hemmet förfalla på olika sätt, mycket är väl rotat i ångestproblematik och undvikandebeteende, men jag är ingen expert.
 
Senast ändrad:
Det här med säkerhetsfack/kassaskåp på hotell. Det får mig alltid att känna mig mer olustig än säker. De enda som ska ha möjlighet att komma in i mitt rum utom jag är ju personalen, och jag vill inte bo på hotell där personalen stjäl. Så varför finns det låsbara fack för?
Tillfället gör tjuven. Även personal är människor.
 
Spontant vill jag skriva ”varför förstår du inte?” 😂 vilket ju inte bidrar det minsta såklart.
Men. Det är ju jättevanligt bland NPF-are och alla andra som kämpar med att få de egna resurserna att räcka till i vardagen - depression, utbrändhet m.m.. Det som straffas minst socialt sett - den egna hälsan, det egna hemmet - är det man prioriterar bort när man måste prioritera. Särskilt för kvinnor. Om man tex har tre enheter ork lägger man dem på att se acceptabel ut, göra sitt jobb, och vara trevlig. Man har socialt sett inte råd att lägga en enhet på att hålla rent hemma istället för att vara trevlig, eller leva upp till vissa ideal för ens utseende, för det straffas så hårt. Man löser det genom att låta bli att bjuda hem folk. Jag vet VD:ar, kvinnor som presterar högt på jobbet, som har det så i sitt hem. Man låter det nog inte vara så för att man inte tycker det är jobbigt att ha det så omkring sig.
Sen finns det ju andra mentala hälsoproblem som kan göra att man låter hemmet förfalla på olika sätt, mycket är väl rotat i ångestproblematik och undvikandebeteende, men jag är ingen expert.
Tack, jag förstår lite mer. Liksom intellektuellt förstår, även om jag inte riktigt känslomässigt förstår. Funderingen kom av att en person i min periferi förlorat sin partner och riskerar att vräkas på grund av hur stökigt det är hemma, och min känsla är bara att ingen städning i världen kan vara så jobbig att en förstör hela sitt liv för det. Personen i fråga sköter inte sin hygien heller, vilket ju påverkar jobb och skola, som personen dock fortfarande går till. Men det är kanske en väldigt stark problematik jag inte kan sätta mig in i rent känslomässigt.
Tillfället gör tjuven. Även personal är människor.
Vilket får mig att fundera på hur folk är funtade om de riskerar sina (förhoppningsvis!) bra jobb på en sån impuls. Det blir ju totalt uppenbart vem som stulit.
 
Spontant vill jag skriva ”varför förstår du inte?” 😂 vilket ju inte bidrar det minsta såklart.
Men. Det är ju jättevanligt bland NPF-are och alla andra som kämpar med att få de egna resurserna att räcka till i vardagen - depression, utbrändhet m.m.. Det som straffas minst socialt sett - den egna hälsan, det egna hemmet - är det man prioriterar bort när man måste prioritera. Särskilt för kvinnor. Om man tex har tre enheter ork lägger man dem på att se acceptabel ut, göra sitt jobb, och vara trevlig. Man har socialt sett inte råd att lägga en enhet på att hålla rent hemma istället för att vara trevlig, eller leva upp till vissa ideal för ens utseende, för det straffas så hårt. Man låter det nog inte vara så för att man inte tycker det är jobbigt att ha det så omkring sig.
Sen finns det ju andra mentala hälsoproblem som kan göra att man låter hemmet förfalla lite.
Du beskriver det så väl. :heart

#Knapplån
Sedan finns det givetvis grader även i detta, men just att den perfekta ytan inte är hela sanningen är betydligt vanligare än en vill tro, tror jag. Vi är jättemånga människor som jobbar oss fördärvade, eller pluggar eller bara är sociala och håller näsan ovanför ytan för att kunna fungera i samhället men som släpper tyglarna när vi väl kommer hem.
Det behöver ju inte innebära att det blir en sanitär olägenhet, men jag kan lätt se att folk helt enkelt tappar kontrollen... sedan blir det för skamligt och för stort.
 
Tillfället gör tjuven. Även personal är människor.
Fast mja, det måste ju vara Otroligt sällsynt och en Otroligt osmidig anställd tjuv om en bor på ett relativt välrekommmenderat hotell? Det är ju listat vilken personal som har tillgång till det rummet just den dagen.
Det är en rätt ful myt tycker jag "The thieving maid."
Jag känner snarare som personal att jag måste vara försiktig med vad jag gör för att inte bli anklagad för helt vansinniga påhitt. :D
Jag undrar också vilka eventuella värdesaker en tar med sig på semestern och dessutom lämnar på hotelrummet.
 
Fast mja, det måste ju vara Otroligt sällsynt och en Otroligt osmidig anställd tjuv om en bor på ett relativt välrekommmenderat hotell? Det är ju listat vilken personal som har tillgång till det rummet just den dagen.
Det är en rätt ful myt tycker jag "The thieving maid."
Jag känner snarare som personal att jag måste vara försiktig med vad jag gör för att inte bli anklagad för helt vansinniga påhitt. :D
Jag undrar också vilka eventuella värdesaker en tar med sig på semestern och dessutom lämnar på hotelrummet.
När jag jobbar har jag med mig en dyr teknologi, laptop, ipad etc, som jag lämnar på rummet då och då. Sen har jag rest för bröllop, begravningar och liknande och då haft med mig smycken och sånt som jag kanske inte velat konka runt på. Men skulle det stjälas från rummet så är det ju för att personalen rotat i mina saker, så som du säger, det känns jättekonstigt.

Men safety boxes kanske är brandsäkra eller något?
 
När jag jobbar har jag med mig en dyr teknologi, laptop, ipad etc, som jag lämnar på rummet då och då. Sen har jag rest för bröllop, begravningar och liknande och då haft med mig smycken och sånt som jag kanske inte velat konka runt på. Men skulle det stjälas från rummet så är det ju för att personalen rotat i mina saker, så som du säger, det känns jättekonstigt.

Men safety boxes kanske är brandsäkra eller något?
Ja, det känns ju teknologi som normala saker att lämna på rummet och typiska saker vi som personal aldrig ens tittar på, typ, ifall någon anklagar en för att ha fifflat med dem. Värsta grejen är när folk klämmer in dem halvvägs under sängen och en nästan trampar på dem när en bäddar (snälla gör inte det! :arghh::nailbiting:)
Men ja. Försvinner något från hotellrummet är nog de allra minst misstänka just personalen. Det dokumenteras ju vilka rum vi går in i.
I min erfarenhet är typ alla "stulna" föremål borttappade någon annanstans. :)
 
Det är en rätt ful myt tycker jag "The thieving maid."
Jag känner snarare som personal att jag måste vara försiktig med vad jag gör för att inte bli anklagad för helt vansinniga påhitt. :D
Jag undrar också vilka eventuella värdesaker en tar med sig på semestern och dessutom lämnar på hotelrummet.
Håller med om att den föreställningen nog tar en helt oproportionerlig plats i förhållande till hur många som faktiskt stjäl. Baserat på min egen erfarenhet har man dessutom fullt upp med att städa ett rum som egentligen skulle ta 35 minuter att städa så rent på 10 minuter.

Från andra sidan kan jag berätta att man har smycken, kameror och pass med sig på semestern som man kanske inte vill ha med varje gång man går ut och därför lämnar i kassaskåpet. Och visst, det smarta är att endast ha bijouterier på semestern men det är en kompromiss jag inte är beredd att göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
3 800
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 035
Senast: Bexzor
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Jag har ett hus som jag funderar på att flytta till permanent, det ligger i grannkommunen men också i ett annat län. Jag är för...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp