Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läser om labbodlad mjölk och funderar på hur det skulle kunna förändra en hel del. Produkter som kanske kan nå de som hittills inte nappat på växtbaserade alternativ. "Släpp korna loss, det är vår" skulle få en helt ny betydelse.
Tror tyvärr inte det. Dagens konsumenter värderar naturliga produkter alldeles för mycket för att regelbundet vilja äta eller dricka något som framställts i ett labb. Det är i alla fall vad forskning som gjorts på labbodlat kött visar, och det stämmer väl överens med de tendenser man sett i livsmedelsbranschen som stort under de senaste 20+ åren.
 
Funderar på varför jag vill saker men sällan tillräckligt mycket för att göra det. Har funderat till och från hela natten men kommer inte fram till något.
 
Läser om labbodlad mjölk och funderar på hur det skulle kunna förändra en hel del. Produkter som kanske kan nå de som hittills inte nappat på växtbaserade alternativ. "Släpp korna loss, det är vår" skulle få en helt ny betydelse.

Jag tror inte på det. Det finns så många mjölkalternativ nu så om ingen av de växtbaserade som finns lockar så är det riktig komjölk folk vill ha.

Personligen är jag lite ledsen över att så många köper soja- och mandelmjölk istället för havremjölk gjord på svensk havre.
 
Tror tyvärr inte det. Dagens konsumenter värderar naturliga produkter alldeles för mycket för att regelbundet vilja äta eller dricka något som framställts i ett labb. Det är i alla fall vad forskning som gjorts på labbodlat kött visar, och det stämmer väl överens med de tendenser man sett i livsmedelsbranschen som stort under de senaste 20+ åren.
Mm, vanor är svåra att bryta. Det är ju dock nödvändigt. Vi måste ta oss bort ifrån kött och mjölkindustrin för att klara klimatet och mångfalden. Kanske såna här mellanstegsprodukter kan hjälpa oss på vägen.

Stockholms Miljöinstitut som forskar i internationella miljöfrågor har tagit fram en plan för hur den här förändringen kan gå till på ett rättvist och inkluderande sätt. Väldigt rakt på sak och genomtänkt; hur det påverkar både konsumenter, bönder och andra och vad som krävs.

Finns här för den som är intresserad:

https://www.sei.org/wp-content/uploads/2022/11/just-transition-meat-sector.pdf
 
Ok. Men undrar vad det är som gör att det inte är ett självklart betalningsalternativ överallt?🤔

Det kostar för företag som vill använda det, och innebär merjobb att ha en till betallösning. Har man redan puttat in massa pengar i kassasystem och kontanthantering kan man nog tycka att det räcker så. (Även om jag är tacksam att det går att swisha på de flesta ställen.)
 
Det kostar för företag som vill använda det, och innebär merjobb att ha en till betallösning. Har man redan puttat in massa pengar i kassasystem och kontanthantering kan man nog tycka att det räcker så. (Även om jag är tacksam att det går att swisha på de flesta ställen.)
Vår butik har det och använder det om ngt system ligger nere. Så det finns redan men får bara användas då. Tänker att swish är en populär betalmetod så jag tycker att det är lite konstigt.
Varje kortköp kostar ju också.
 
Det kostar för företag som vill använda det, och innebär merjobb att ha en till betallösning. Har man redan puttat in massa pengar i kassasystem och kontanthantering kan man nog tycka att det räcker så. (Även om jag är tacksam att det går att swisha på de flesta ställen.)
Efter lite googling verkar det handla mkt om bedrägerier.
 
Funderar och funderar... Mer kanske konstaterar att det definitivt går att göra min inte jättelekfulla hund leksugen. Genom att locka med spännande leksaker och pipig röst? Neeej.

Men vad sägs om
  • att kasta pil? - Yey yey, jag är med matte, jag tar pilen jag!!!
  • att spela Mölkky? - Yey yey, jag ordnar det här matte, jag kan flytta alla kubbar!
  • Leka med kompisens katt med dennes leksaker? - Hallå matte! Jag är också här? Har du glömt mig? Min tur, min tur!
Katt ifråga får snällt dela med sig av sina leksaker 🙄. (Det är dock bättre än när hund ville jaga katten när katten jagade leksaken 😉).
 
Funderar på om det går att skapa offentliga grupper på Facebook utan att någon som inte är med i gruppen ser vem som skapat den. Jag hade alltså velat skapa en grupp kopplat till ett ämne som är lite känsligt, men vill inte att någon jag känner/någon som googlar mig eller gruppen ska kunna se att jag är gruppens skapare eller administratör eller vad det nu heter på Facebook.
 
Funderar på om jag ska orka ta mig in i linneskåpet och hämta rena sängkläder
Måste renbädda.
Funderar också på om jag vill ha mer kaffe
 
Swedbank fick 850 miljoner i böter av Finansinspektionen
Har Swedbank 850 miljoner liggande i källaren eller var ska de tas ifrån?
Vart går dessa 850 miljoner till?
Ska jag byta bank?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 249
Senast: Glimra
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 593
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
428
Senast: Otherside
·
Svar
1 124
· Visningar
112 861
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp