Just nu funderar jag på... Del 3

Om 21 mm rundstav i ett hål upptaget med 22 mm borr kommer bli bra eller inte.

Vobbligt för att det glappar eller stabilt för att det utan att kärva går att köra in den hela vägen?
Och hur hög bör en kloss (aka hålet i klossen) vara för att pinnen som stoppas ner ska stå hyfsat stadigt?
 
Om 21 mm rundstav i ett hål upptaget med 22 mm borr kommer bli bra eller inte.

Vobbligt för att det glappar eller stabilt för att det utan att kärva går att köra in den hela vägen?
Och hur hög bör en kloss (aka hålet i klossen) vara för att pinnen som stoppas ner ska stå hyfsat stadigt?
Jag tror att det blir alldeles utmärkt med 21 å 22 mm. Vobbligt beror ju på en massa olika saker, som tex om staven är 2,45 som världsrekordet är i höjdhopp, eller 52 cm som ett kaninhinderstöd i världsklass. Nästan. Alltså det är lite svårt att veta hur hög klossen bör vara om man inte vet så mycket mer. Kommer klossen skruvas fast i något underlag så blir det nog stadigt. Ska den stå lös för sig själv kan det ju räcka med 5 cm om klossen är bred och vid. Och pinnen ska passa till en hushållsrulle till exempel. Eller ett gäng armband. Ska du binda fast hästen i pinnen tror jag den kommer kännas lite vobblig.
 
Råkade se ett hus på google maps där de två översta våningarna är blurrade. Det är ett vanligt BRF-hus, tror jag, så ingen myndighet.
Man blir ju bara mer nyfiken när det är blurrat!
Vad finns det för kriterier för att google ska blurra bostadshus?
 
Om man ska ta piller "på fastande mage" men också "morgon, middag, kväll", hur bör man egentligen planera det i relation till frukost, lunch, middag? Före måltiderna och sen vänta en viss tid?
När jag åt antibiotika i vintras så var det sagt en timme innan eller två timmar efter om jag minns rätt. Så jag tog antibiotikan innan måltiderna och såg till att inte småäta typ.
 
Jag är väl trög men jag fattar inte.
Var ska jag kasta det som inte ska kastas i restavfall?
Och var ska jag kasta tex tidningar och reklamblad som är brännbart? Finns inget kärl för brännbart.
IMG_6891.jpeg
 
Jag är väl trög men jag fattar inte.
Var ska jag kasta det som inte ska kastas i restavfall?
Och var ska jag kasta tex tidningar och reklamblad som är brännbart? Finns inget kärl för brännbart.
Visa bifogad fil 141742
Google säger:

Restavfall är det brännbara avfall som blir kvar när du har sorterat ut matavfall, farligt avfall, el- och elektronikavfall, grovavfall, förpackningar och tidningar. Restavfallet läggs i väl försluten valfri påse på angiven plats i avfallskärlet och energiåtervinns.

Tidningar och reklamblad ska vi lägga i vårt fack för just tidningar. Konstigt om ni inte har något sådant, tycker jag?
 
Google säger:

Restavfall är det brännbara avfall som blir kvar när du har sorterat ut matavfall, farligt avfall, el- och elektronikavfall, grovavfall, förpackningar och tidningar. Restavfallet läggs i väl försluten valfri påse på angiven plats i avfallskärlet och energiåtervinns.

Tidningar och reklamblad ska vi lägga i vårt fack för just tidningar. Konstigt om ni inte har något sådant, tycker jag?
Jo jag har googlat men blir inte klok.
Det står då tex att man inte ska slänga bindor och blöjor i restavfall. Nu har jag inget av detta men var ska man kasta det?

Och nej det finns inget för tidningar/reklam och står att man inte ska kasta det i tunnan för pappersförpackningar.
 
Jo jag har googlat men blir inte klok.
Det står då tex att man inte ska slänga bindor och blöjor i restavfall. Nu har jag inget av detta men var ska man kasta det?

Och nej det finns inget för tidningar/reklam och står att man inte ska kasta det i tunnan för pappersförpackningar.
Var står det? Bindor och blöjor brukar man slänga i restavfall, det som tidigare kallades brännbart.
Tidningar/reklam slängs i återvinning för just detta. Om ni inte har en behållare för det vid huset får du ta det till en förpackningsinsamling på stan.
 
Jo jag har googlat men blir inte klok.
Det står då tex att man inte ska slänga bindor och blöjor i restavfall. Nu har jag inget av detta men var ska man kasta det?

Och nej det finns inget för tidningar/reklam och står att man inte ska kasta det i tunnan för pappersförpackningar.
Det står väl att man SKA slänga t.ex. blöjor i restavfall :confused: ? Det är ju i alla fall det det står om man läser på engelska. Den svenska delen var svårläst med allt blänk i bilden.

Om det inte finns något kärl för tidningar och reklam är det väl meningen att du ska köra iväg det till återvinningscentralen?
 
Det står väl att man SKA slänga t.ex. blöjor i restavfall :confused: ? Det är ju i alla fall det det står om man läser på engelska. Den svenska delen var svårläst med allt blänk i bilden.

Om det inte finns något kärl för tidningar och reklam är det väl meningen att du ska köra iväg det till återvinningscentralen?
Aha jag fattade fel. Det första som står är ”saker som är av plast som inte är av plast”. Det är en mening. Jag trodde resten var fortsättning på det första! Tack.

Men är det rimligt att det inte finns ett kärl för brännbart?
 
Aha jag fattade fel. Det första som står är ”saker som är av plast som inte är av plast”. Det är en mening. Jag trodde resten var fortsättning på det första! Tack.

Men är det rimligt att det inte finns ett kärl för brännbart?
Ja, det tror jag. Övrigt brännbart avfall får du nog ta med dig till en återvinningscentral:

Är restavfall och brännbart avfall samma sak?

Brännbart avfall är ett samlingsnamn för allt avfall som kan brännas. Restavfall är en del av brännbart avfall, men inte samma sak. Ansvaret för restavfall ligger hos kommunen och det är de som har ansvar över avfallet. Skulle det du vill slänga i restavfall vara för stort för ditt sopkärl hemma kan du återvinna det på en återvinningsstation för brännbart avfall. Oftast klassas detta som grovavfall.
https://www.recycla.se/atervinningsguide/avfall/restavfall
 
Ja, det tror jag. Övrigt brännbart avfall får du nog ta med dig till en återvinningscentral:

Är restavfall och brännbart avfall samma sak?

Brännbart avfall är ett samlingsnamn för allt avfall som kan brännas. Restavfall är en del av brännbart avfall, men inte samma sak. Ansvaret för restavfall ligger hos kommunen och det är de som har ansvar över avfallet. Skulle det du vill slänga i restavfall vara för stort för ditt sopkärl hemma kan du återvinna det på en återvinningsstation för brännbart avfall. Oftast klassas detta som grovavfall.
https://www.recycla.se/atervinningsguide/avfall/restavfall


För mig är det inget problem då jag är frisk och har körkort men det känns konstigt att ett soprum som har restavfall, matrester, metallskrot, glas, batterier mm men inte ett ställe för brännbart.
Brännbart är ju godispapper, hushållspapper, tidningar, reklam osv osv. Väldigt mycket helt enkelt.
 

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 528
Senast: em76
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 612
Senast: Breaktown
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 584
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
873
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp