Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar på vem som "kom på" man och woman. Vad är wo-man? Varför?
Etymologin enligt wiki:
The spelling of "woman" in English has progressed over the past millennium from wīfmann[5] to wīmmann to wumman, and finally, the modern spelling woman.[6] In Old English, wīfmann meant "woman" (literally "woman-person"), whereas wer meant "man". Mann had a gender-neutral meaning of "human", corresponding to Modern English "person" or "someone"; however, subsequent to the Norman Conquest, man began to be used more in reference to "male human", and by the late 13th century it had begun to eclipse usage of the older term wer.[7] The medial labial consonants f and m in wīfmann coalesced into the modern form "woman", while the initial element wīf, which had also meant "woman", underwent semantic narrowing to the sense of a married woman ("wife"). https://en.wikipedia.org/wiki/Woman

Jag antar att det där wīf hänger ihop med det äldre nordiska order "viv" = (numera mindre br.) hustru; förr äv. dels (o. urspr.) allmännare, om (ogift) kvinna, dels i oeg. l. mer l. mindre bildl. anv.; förr äv. ngn gg dels om (äkta) par, dels om äktenskap. https://svenska.se/saob/?id=V_1341-0229.0x21&pz=7
 
Svag efterfrågan? Frågan är varför inte havregrynsgröt finns på korv?

https://www.lantmannen.se/press-och...redrar-havregrynsgrot-framfor-risgrynsgroten/
Jag undrar om inte havregrynsgröt lätt blir geggig av lagringen? Att havregrynen soggar till sig och tappar texturen så att den försämras mer mot nykokt jämfört med risgrynen.

Plus mer tidsvinst att köpa sig genom att slippa koka risgrynsgröt=större benägenhet att betala för färdigkokt.
 
Varför jag aldrig kan lära mig att låta bli att klia på myggbetten och därför alltid har såriga och fula ben på sommaren.

De flesta verkar kunna hantera det bättre än mig men jag undrar om det beror på att jag är känsligare än de flesta eller bara har sämre disciplin?
 
Snygga! Men jag tror inte de blir som flip-flop eftersom de ju har remmar högre upp bak. De ser bekväma ut tycker jag! Synd jag inte kan ha skodon som är platta!
Jag hoppas du har rätt! Stör mig på att modellen går så väldigt försiktigt så det inte syns hur de faktiskt rör sig, men ser inte så flipfloppiga ut ändå.
 
Jag hoppas du har rätt! Stör mig på att modellen går så väldigt försiktigt så det inte syns hur de faktiskt rör sig, men ser inte så flipfloppiga ut ändå.
Funderar du på att köpa dem? Jag hade gjort det :) Tror den ordentliga remmen ovanför hälen gör de oflippiga faktiskt.

P.s. Om du stör dig på hur modellen går är du i fel tråd :D :D

;)
 
Varför jag aldrig kan lära mig att låta bli att klia på myggbetten och därför alltid har såriga och fula ben på sommaren.

De flesta verkar kunna hantera det bättre än mig men jag undrar om det beror på att jag är känsligare än de flesta eller bara har sämre disciplin?
Säger bara salubrin med Aloe Vera i. Det är så löjligt skönt och utan den skulle jag behöva checka in på mentalsjukhus. :D
 
Säger bara salubrin med Aloe Vera i. Det är så löjligt skönt och utan den skulle jag behöva checka in på mentalsjukhus. :D

Jag kör med hydrokortison men hinner ofta klia sönder innan jag lägger på salvan. Så kanske bara borde bli duktigare på att alltid ha den på mig 😄
 
Säger bara salubrin med Aloe Vera i. Det är så löjligt skönt och utan den skulle jag behöva checka in på mentalsjukhus. :D
Tack för påminnelsen om Salubrin. :D
Har funderat några dagar om vad jag har hemma som kan minska det eviga kliandet från broms och myggbett. Kanske kan komplettera med lite Aloevera också på det.
 
Tack för påminnelsen om Salubrin. :D
Har funderat några dagar om vad jag har hemma som kan minska det eviga kliandet från broms och myggbett. Kanske kan komplettera med lite Aloevera också på det.
Det finns en liten tub med salubrin i form av gel med Aloe Vera i, brukar finnas på Coop. Världens bästa grej! Har alltid den med mig :D
 
Funderar på om jag kommer frysa ute idag när det " bara" är 21 grader ute. Om jag klarar mig med klänning eller behöver ha långbyxor.

Var ju rätt så behagligt när det var uppemot 30grader. :angel: :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
302
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 280
Senast: tuaphua
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 485
Senast: Voeux
·
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
17 596
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp