Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om flest dör till följd av fetma eller till följd av ätstörningar?
Appropå bla Wollters kamp mot vikthets.
Wollters och Erik Hemmingssons. Erik, docent i metabolism och en av Sveriges ledande överviktsforskare. Apropå kritiken från läkare som får en betydande intäkt från viktminskningsföretag och har en gigantisk intressekonflikt. Och dessutom ljuger om Wollters och Hemmingsson bok.
 
Wollters och Erik Hemmingssons. Erik, docent i metabolism och en av Sveriges ledande överviktsforskare. Apropå kritiken från läkare som får en betydande intäkt från viktminskningsföretag och har en gigantisk intressekonflikt. Och dessutom ljuger om Wollters och Hemmingsson bok.
Ja?
 
Jag VET! Det är ju därför jag funderar!
I sådana fall kanske en omformulerad frågeställning fungerar bättre? Jag jobbar med datainsamling och -analys och min erfarenhet är att den första frågeställningen sällan besvarar det man egentligen vill veta. Den brukar vara viktig för att sätta igång diskussionen men sen vinklar man om den och blir mer träffsäker. Spelar det till exempel någon roll för dig vilket av två alternativ som orsakar flest dödsfall, eller vill du kanske nyansera diskussionen och/eller utreda hur de eventuellt hänger ihop?
 
I sådana fall kanske en omformulerad frågeställning fungerar bättre? Jag jobbar med datainsamling och -analys och min erfarenhet är att den första frågeställningen sällan besvarar det man egentligen vill veta. Den brukar vara viktig för att sätta igång diskussionen men sen vinklar man om den och blir mer träffsäker. Spelar det till exempel någon roll för dig vilket av två alternativ som orsakar flest dödsfall, eller vill du kanske nyansera diskussionen och/eller utreda hur de eventuellt hänger ihop?
Nu va det min fundering. Du får fundera som du vill.
 
Det här med trötthet och vad som ger energi.

Jag har ett socialt jobb där det händer mycket och ibland låter en hel del (jobbar på förskola). Jag kan vara så trött att jag vill gråta när jag kommer hem från jobbet. Jag orkar rasta hunden men inte mycket mer.

Nu kom en kompis och hälsade på ikväll och vi gjorde inget särskilt, men på något vis var det som om energitanken fylldes och jag glömde bort ledsamma tankar, och känslan av otillräcklighet liksom släppte greppet, för stunden i alla fall.

Jag är nog verkligen en människoperson. Världen är så mycket mer förlåtande och varm med vänner. Och så kan man tänka tillsammans.
 
Funderar på om min tinnitus blivit värre på nåt vis men förstår inte riktigt hur i så fall. Är ganska rädd om hörseln numera.
 
När jag var liten så fanns det ett mörkt bröd, fullkorn, med en betande ko. Samma form som Lingonrova. Försökt förgäves hitta det, men antar att det slutat tillverkas. Vi kallade det alltid kobröd efter kon på förpackningen.

:idea:
 
Just nu funderar jag på hur man knäcker ett ägg när man inte kan stoppa in två tummar i sprickan.
Vardagslivets svåra frågor som dyker upp efter man packat in sig själv i plåster.

(Jo, jag vet att proffs kan göra det med en hand. Men om man inte är proffs och om man inte har en hel bunke att dumpa det i utan ska få det att hamna lite fint i avsett hörn av stekpannan.)
 
Just nu funderar jag på hur man knäcker ett ägg när man inte kan stoppa in två tummar i sprickan.
Vardagslivets svåra frågor som dyker upp efter man packat in sig själv i plåster.

(Jo, jag vet att proffs kan göra det med en hand. Men om man inte är proffs och om man inte har en hel bunke att dumpa det i utan ska få det att hamna lite fint i avsett hörn av stekpannan.)
Med två pekfingrar? Obs har inte provat bara funderar vidare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
333
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 336
Senast: tuaphua
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 524
Senast: Voeux
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 284
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Montevideo
  • Framridning inför träning

Omröstningar

Tillbaka
Upp