Juvertumör hund

Carmenzitaflower

Trådstartare
För att göra en lång historia kort så han min lilla havanaisblandis opererats två gånger på 4 månader, först för en godartad tumör i huden, sedan för en juvertumör som tros vara godartad(skickade på labb men fick inget 100% svar)

Nu har jag hittat en knöl IGEN i ett annat juver på andra sidan. Nu är frågan om man ska operera bort hela juver raden ellee om man bara ska ta bort knölen alt ta bort hela det juvret bara.

Min tik är 5 år och i övrigt frisk och pigg, tumören kan inte suttit länge då jag känt VARJE dag sen jag hittade första knölen så max 1 vecka.

Vad skulle ni gjort, och finns det någon som har tagit bort en hel juverrad på sin hund?
Tacksam för alla svar jag kan få :heart
 
För att göra en lång historia kort så han min lilla havanaisblandis opererats två gånger på 4 månader, först för en godartad tumör i huden, sedan för en juvertumör som tros vara godartad(skickade på labb men fick inget 100% svar)

Nu har jag hittat en knöl IGEN i ett annat juver på andra sidan. Nu är frågan om man ska operera bort hela juver raden ellee om man bara ska ta bort knölen alt ta bort hela det juvret bara.

Min tik är 5 år och i övrigt frisk och pigg, tumören kan inte suttit länge då jag känt VARJE dag sen jag hittade första knölen så max 1 vecka.

Vad skulle ni gjort, och finns det någon som har tagit bort en hel juverrad på sin hund?
Tacksam för alla svar jag kan få :heart

Jag vet inte vad som är bäst för din hund.

Min hittade jag efter löp 2 knölar i strl riskorn. Åkte till vet någon dag senare och de hittade då ev en till.
Vi bestämde operation och att de skulle ta det som blev bäst för hunden. Hittade de ngt mer skulle de ta det. Det slutade med att de tog hela ena sidans juver. Det var två knölar i riskornsstrl på andra sidan också. Men IOM att hunden väger 2,5 kg räckte inte huden till att ta båda sidor samtidigt. Så de tog de knölarna lokalt.

Operationen gick bra och hon var knappt smärtpåverkad alls. Knölarna visade sig vara godartade.
Ca 2 år efter hittade jag igen efter löp pytteknölar i den sida som var kvar. De tog bort hela den sidan också. Den gången var hon mer smärtpåverkad första dygnet. Knölarna var godartade utom en lågagressiv. Nu hoppas vi det fortsätter utan problem. Sista på var nog 2 år sedan ca.

Jag lånade en medicinsk lampa som bl.a. används vid läkning av sår och brännskador etc och körde på henne efter båda op. Vet inte om det var den eller om hon har världens bästa läkkött. Veterinären var impad av hur fort hon läkte.

En av mina andra fick en juvertumör då hon var 16 år. IOM åldern ville vi inte söva eller operera i onödan. Hon blev 18 år och knölen blev inte större än en ärta.

Lycka till med din kompis! ❤️
 
För att göra en lång historia kort så han min lilla havanaisblandis opererats två gånger på 4 månader, först för en godartad tumör i huden, sedan för en juvertumör som tros vara godartad(skickade på labb men fick inget 100% svar)

Nu har jag hittat en knöl IGEN i ett annat juver på andra sidan. Nu är frågan om man ska operera bort hela juver raden ellee om man bara ska ta bort knölen alt ta bort hela det juvret bara.

Min tik är 5 år och i övrigt frisk och pigg, tumören kan inte suttit länge då jag känt VARJE dag sen jag hittade första knölen så max 1 vecka.

Vad skulle ni gjort, och finns det någon som har tagit bort en hel juverrad på sin hund?
Tacksam för alla svar jag kan få :heart
Man tar bort så lite som möjligt, om knölen är under 1 cm i diameter tas enbart knölen. Visar den sig sen vara mycket elakartad kan man ta bort mer. Aldrig att jag skulle ta bort en hel juverrad direkt, det kan vara helt i onödan och är inte enligt rekommendation längre.

Så jag skulle, beroende på storlek, enbart ta bort knölen och analysera den.
 
För att göra en lång historia kort så han min lilla havanaisblandis opererats två gånger på 4 månader, först för en godartad tumör i huden, sedan för en juvertumör som tros vara godartad(skickade på labb men fick inget 100% svar)

Nu har jag hittat en knöl IGEN i ett annat juver på andra sidan. Nu är frågan om man ska operera bort hela juver raden ellee om man bara ska ta bort knölen alt ta bort hela det juvret bara.

Min tik är 5 år och i övrigt frisk och pigg, tumören kan inte suttit länge då jag känt VARJE dag sen jag hittade första knölen så max 1 vecka.

Vad skulle ni gjort, och finns det någon som har tagit bort en hel juverrad på sin hund?
Tacksam för alla svar jag kan få :heart
När min hund hade en knöl tog veterinären bort nästan hela juverraden. Jag tror dock att den knölen var större än en centimeter och växte snabbt. Hon mår bra nu och hoppar fortfarande omkring och upp på saker, hon fyller snart tio år.
 
Tack snälla för era kommentarer så fina ni är som tar er tiden att skriva, förlåt för ett så sent svar, min hund har ännu inte opererats då veterinären rekommenderade att göra det efter nästa löp. Nu har vi hittat ännu en knöl på andra sidan så vet inte alls hur vi ska göra längre. Tumörerna är ca 3 mm och har inte vuxit samt att förra var godartad därav tyckte vetten att vi kunde vänta ett tag. Mår superdåligt och kan inte tänka på något annat, vet inte om jag klarar att vänta till efter löpet usch :(
 
För att göra en lång historia kort så han min lilla havanaisblandis opererats två gånger på 4 månader, först för en godartad tumör i huden, sedan för en juvertumör som tros vara godartad(skickade på labb men fick inget 100% svar)

Nu har jag hittat en knöl IGEN i ett annat juver på andra sidan. Nu är frågan om man ska operera bort hela juver raden ellee om man bara ska ta bort knölen alt ta bort hela det juvret bara.

Min tik är 5 år och i övrigt frisk och pigg, tumören kan inte suttit länge då jag känt VARJE dag sen jag hittade första knölen så max 1 vecka.

Vad skulle ni gjort, och finns det någon som har tagit bort en hel juverrad på sin hund?
Tacksam för alla svar jag kan få :heart
Tog bort en halv juverrad, och det var en ganska jobbig återhämtning plus att huden sträcker lite så hon fick ändrat rörelsemönster efteråt. Hade inte gjort ett så stort ingrepp "i onödan".
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 175
Senast: Sel
·
Hundhälsa Nu orkar jag inge mer. Nu är 4 av 5 djur hemma sjuka och behöver veterinärvård. Hundarna är såklart jobbigast när dom är dåliga. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 658
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Var till veterinären igår, främst p.g.a. annat problem men vi provtog också en liten vårtliknande utväxt på insidan av min hunds ena...
Svar
14
· Visningar
2 670
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 061
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp