Juvertumör

Lillapyret

Trådstartare
Hej!

Jag behöver lite hjälp då jag är rådvill om hur jag ska tänka här.
Jag hittade en liten knöl i min tiks juver för några dagar sedan. Liks stor som en ärta ungefär. Fick tid hos vet idag och hon konstaterade att det är bra om vi får operera ut den relativt snart då det är 50/50 chans att tumören är malign :/ Samtidigt passade hon på att kolla tänderna och det visade sig hon i tillägg till knölen också har en fraktur i ena hörntanden 😫
Jag har verkligen ingen aning hur hon har fått den då jag alltid är noga med att inte ge henne hårda ben och liknande, men vet sa att frakturer kan uppstå av «mjukare» föremål så som pinnar och så vidare.
Så summa summarum så måste hon opereras två gånger, men frågan är i vilken turordning? Jag vill absolut inte att hon ska ha ont av tanden men heller inte att hon ska ha en tumör som eventuellt sprider sig. Vi satte upp OP på tänderna först och juvret en månad senare men är orolig att det är ett fel beslut :/
Kan tillägga att hon är en schäfer på sju och ett halvt år. Frisk och fin annars.

Detta känns riktigt, riktigt tungt så håll tummarna för att detta går vägen! ❤️
 
Tråkigt med knölen, håller tummarna att den är godartad :heart

Angående operationerna så är det nog bäst du du rådgör med veterinären om det.
 
Hej!

Jag behöver lite hjälp då jag är rådvill om hur jag ska tänka här.
Jag hittade en liten knöl i min tiks juver för några dagar sedan. Liks stor som en ärta ungefär. Fick tid hos vet idag och hon konstaterade att det är bra om vi får operera ut den relativt snart då det är 50/50 chans att tumören är malign :/ Samtidigt passade hon på att kolla tänderna och det visade sig hon i tillägg till knölen också har en fraktur i ena hörntanden 😫
Jag har verkligen ingen aning hur hon har fått den då jag alltid är noga med att inte ge henne hårda ben och liknande, men vet sa att frakturer kan uppstå av «mjukare» föremål så som pinnar och så vidare.
Så summa summarum så måste hon opereras två gånger, men frågan är i vilken turordning? Jag vill absolut inte att hon ska ha ont av tanden men heller inte att hon ska ha en tumör som eventuellt sprider sig. Vi satte upp OP på tänderna först och juvret en månad senare men är orolig att det är ett fel beslut :/
Kan tillägga att hon är en schäfer på sju och ett halvt år. Frisk och fin annars.

Detta känns riktigt, riktigt tungt så håll tummarna för att detta går vägen! ❤️
En fraktur på en tand låter mest akut så det är säkert en bra ordning som ni redan har planerat.
 
Tråkigt med knölen, håller tummarna att den är godartad :heart

Angående operationerna så är det nog bäst du du rådgör med veterinären om det.
Tack! ❤️
Är dödsorolig. Hoppas hoppas hopps att den är benign!

Absolut, det är ju pest eller kolera men vi bestämde att ta tanden först och sen hålla ett öga på knölen.
 
Håller tummarna för er. ❤
Vi opererade vår schäfer för juvertumörer när hon var nästan 9. Då var alla blandtumörer om jag inte minns fel. För drygt en månad sedan var det dags igen, nu är hon nästan 11. Det har gått bra och hon är lika galen som vanligt 🤣 1 var elakartad denna gång och resten bland
 
Varför gör man inte båda sakerna samtidigt?
Jag tror inte att man vill kombinera behandling av tänder med operation. Det finns så mycket bakterier i munnen och det är en stor risk om de hamnar i blodomloppet. Förr när du lämnade in hunden för operation så var ju ofta praxis att skrapa bort tandsten (när hunden ändå var sövd) det gör de inte längre pga risken med bakterier.
 

Liknande trådar

Hundhälsa För att göra en lång historia kort så han min lilla havanaisblandis opererats två gånger på 4 månader, först för en godartad tumör i...
Svar
5
· Visningar
1 928
Senast: Migo
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 202
Senast: Dorinda
·
Hundhälsa Igår upptäckte jag två knölar i juvret på min snart 12-åriga blandrastik. Den ena är stor som en ärta ungefär och sitter precis bakom...
Svar
11
· Visningar
16 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp