Juvertumörer, erfarenheter och stöd.

Tack! Det var ett bra tips att planera en operation till en måndag. På det stora djursjukhuset där jag tänker mig att en evt operation skulle bli tror de till och med låter dem vara inlagda med smärtlindring ett dygn om flera juver eller juverrad tas bort.
Och vad hemskt att de gav henne för dåligt med smärtlindring vid den första operationen. Det är ju smärtan man vill att de ska slippa..
Det är klokt att låta hunden vara kvar under natten efter en större operation. Ibland lägger man även en lokalbedövningskateter så att hunden kan få lokalbedövning rätt in i sårhålan det första dygnet efter operation.
Så jag kan bara råda dig att lämna kvar hunden om det fungerar för dig ekonomiskt och om hunden inte har grav separationsångest eller liknande. Lycka till! Jag hade inte tvekat att göra en sådan operation om hunden för övrigt är frisk och inte verkar sjuk.
 
Det är klokt att låta hunden vara kvar under natten efter en större operation. Ibland lägger man även en lokalbedövningskateter så att hunden kan få lokalbedövning rätt in i sårhålan det första dygnet efter operation.
Så jag kan bara råda dig att lämna kvar hunden om det fungerar för dig ekonomiskt och om hunden inte har grav separationsångest eller liknande. Lycka till! Jag hade inte tvekat att göra en sådan operation om hunden för övrigt är frisk och inte verkar sjuk.
Tack! Ja, absolut skulle hon få ligga kvar med smärtlindring, det låter som det bästa att göra för henne. Ekonomiskt gör jag vad som helst för henne.
Idag har jag pratat med en av mina bästa vänner som är djursjukskötare som beskrivit exakt hur en operation går till, vilket var väldigt bra att höra! Inser att jag blir för känslostyrd själv och ser skräckscenarier framför mig. Har det inte spritt sig till lungorna så blir det med största sannolikhet operation på Ultuna när vi kan få en tid där.
 
Min tik fick 4 tumörer i rätt snabb följd. De 2 första valde vi att ta bort lokalt men när hon fick nya valde vi att ta bort 2 juver på ena sidan och 3 juver på den andra. Bilden är på sista operationen. Den tumören visade sig vara elakartad. Nu har hon (ta i trä) inte haft några nya på 1,5 år och fyller snart 9.

Det spelar antagligen in att hon är en galen terrier men hon var som vanligt hela tiden. En del av såret blev dock inflammerat men det blev bra med antibiotika.
Vad intressant att få se en bild efter operationen! Min är också en galen terrier ❤. Låter som en liknande operation som min nog kommer få gå igenom. Min okvalificerade gissning är minst 3 juverdelar på varje sida med tanke på var de sitter.
 
Tack! Ja, absolut skulle hon få ligga kvar med smärtlindring, det låter som det bästa att göra för henne. Ekonomiskt gör jag vad som helst för henne.
Idag har jag pratat med en av mina bästa vänner som är djursjukskötare som beskrivit exakt hur en operation går till, vilket var väldigt bra att höra! Inser att jag blir för känslostyrd själv och ser skräckscenarier framför mig. Har det inte spritt sig till lungorna så blir det med största sannolikhet operation på Ultuna när vi kan få en tid där.
Jag var också väldigt orolig för det, så jag ville att de skulle ta en röntgen på lungorna precis innan op, och om något syndes helt enkelt avbryta operationen. Det var lite tid mellan fynd och operation. Ultuna har ju lite väntetider. Så lika bra att dubbelkolla kände jag.
 
Jag var också väldigt orolig för det, så jag ville att de skulle ta en röntgen på lungorna precis innan op, och om något syndes helt enkelt avbryta operationen. Det var lite tid mellan fynd och operation. Ultuna har ju lite väntetider. Så lika bra att dubbelkolla kände jag.
Det ska jag också ta med mig i denna resa, dvs att be att få en till röntgen alldeles innan operation.
 
Min tik opererades när hon var 9.. Första operationen hade jag inte riktigt fattat vad exakt det var jag skulle få hämta hem och fick en liten chock.. Tre juver tog de bort den gången.. Men för henne var det inga konstigheter, läkte fint.. Jobbigast för henne var nog att inte få gå lös och att behöva kissa i koppel :eek:
Senare fick hon ta bort två juver på andra sidan och även den gången läkte det fint.

Hon blev 14 1/2 och fick somna in av andra orsaker än juvertumörer.
Vad skönt att höra att hon läkte fint och fick leva så länge! Det känns läskigt att just operationssåren blir så stora, får förbereda mig mentalt på att de kommer se läskigt ut.
 
Nu har jag bokat tid för konsultation och undersökning både på den lilla kliniken som känner henne sen förr, plus Ultuna. Undersökningarna blir dagarna efter varandra av en ren slump men kom på sen att det är ju väldigt bra för då bedömer de med samma utgångsläge. Det var ganska lång väntetid. Början av september får vi hålla ut till. Uppdaterar här hur det går sedan 💕
 
Hej!
Jag tänkte bara att jag skulle berätta hur det gick för oss, har återvänt många gånger till denna tråd och alla tips och råd var till stor hjälp. Kanske den kan hjälpa någon annan också.

Det blev till slut en masektomi där två juverdelar togs bort på ena sidan, och ett par enskilda tumörer på andra sidan. Alla visade sig vara godartade utom en, som tydligen var den snällaste av de elaka (lite osäker vad det innebär.. ).

Operationen gjordes i början av veckan efter tips från er, och jag var noga med att säga att hon skulle ha ordentligt med smärtlindring. De ansåg inte att hon behövde sova kvar så fick hem henne samma kväll. Första natten var tuff när medicinerna från narkosen gick ur, då var hon så orolig..

Hon läkte superfint trots att såret ju var väldigt långt, inga problem alls och aldrig ens en tendens till nån infektion. Hon blev sig själv igen på en månad.

Tyvärr kom det nya tumörer väldigt snabbt. Hon har alltså fått nya tumörer vid varje löp sen 7 års ålder och kommer kanske fortsätta få det livet ut. Detta var tredje operationen (de har gjort totalt en masektomi och 6 snitt för pop-out) och nu får det räcka känner jag. Så nu får lilla damen hänga med så länge hon är pigg och mår bra. Förhoppningsvis ett par år till men vet att det kan vända snabbt ❤
 
Vad trevligt med en uppdatering.


Var hos veterinären idag och konstaterat 3 tumörer som är så små att de kan tas "en och en".
Ung (6,5 år) men hyfsat skruttig hund vilket gör att jag tvekar. Och jag vet inte hur mycket pengar jag vill lägga till på henne, det dyker upp något nytt varje år.
Hade kunnat köpa en häst för pengarna jag lagt på henne sen hon köptes. 😅
Sen vet jag inte hur mycket mer jag vill utsätta henne för, även om jag förstått att det är tämligen enkla ingrepp.
 
Hej!
Jag tänkte bara att jag skulle berätta hur det gick för oss, har återvänt många gånger till denna tråd och alla tips och råd var till stor hjälp. Kanske den kan hjälpa någon annan också.

Det blev till slut en masektomi där två juverdelar togs bort på ena sidan, och ett par enskilda tumörer på andra sidan. Alla visade sig vara godartade utom en, som tydligen var den snällaste av de elaka (lite osäker vad det innebär.. ).

Operationen gjordes i början av veckan efter tips från er, och jag var noga med att säga att hon skulle ha ordentligt med smärtlindring. De ansåg inte att hon behövde sova kvar så fick hem henne samma kväll. Första natten var tuff när medicinerna från narkosen gick ur, då var hon så orolig..

Hon läkte superfint trots att såret ju var väldigt långt, inga problem alls och aldrig ens en tendens till nån infektion. Hon blev sig själv igen på en månad.

Tyvärr kom det nya tumörer väldigt snabbt. Hon har alltså fått nya tumörer vid varje löp sen 7 års ålder och kommer kanske fortsätta få det livet ut. Detta var tredje operationen (de har gjort totalt en masektomi och 6 snitt för pop-out) och nu får det räcka känner jag. Så nu får lilla damen hänga med så länge hon är pigg och mår bra. Förhoppningsvis ett par år till men vet att det kan vända snabbt ❤
Härligt att höra att det har gått bra!
Min fick också nya tumörer varje löp tills hon bara hade 4 juver kvar, och nu var det nog 4-5 löp åtminstone sedan hon fick tumörer. Så även om de har fått nya helatiden så kan det också upphöra om man har lite tur. Min tik fyller 9 i mars och är piggare än någonsin. Full kastrull på varenda promenad, SÅ roligt!
 
Hej,
Jag har en tik på nyss fyllda åtta år.
I vintras tog hon bort två små juvertumörer och nu i somras en till. Endast tumörerna togs då eftersom de var så små. Alla var godartade. Nu, en dryg månad efter senaste operationen har inte mindre än 4 nya tumörer dykt upp. I övre och nedre juverdelarna på båda sidor. De är ca 1cm styck och måste ha växt jättefort med tanke på hur ofta jag klämmer och känner..
Jag blir så ledsen.. jag hade bestämt tidigare att jag inte vill utsätta henne för att behöva ta bort en hel eller båda juverrader då förstått att det är en stor operation som är smärtsam.
Just nu vet jag varken ut eller in. Det enda jag vet är att jag ska boka tid för röntgen av lungorna. Men sen? Jag vet inte vad som är 'rätt' att göra. Önskar höra erfarenheter från er som valt att operera bort en eller båda juverrader och ni som valt att inte operera alls.
Mvh ledsen hundägare
Hur pigg är hunden i övrigt. Jag tog bort en hel juverrad på en tioårig dobermantik. Det läkte superbra och är inget alls jag ångrar
 
Jag har opererat två tikar. En där vi tok hela juverrader och inte tänkte mer på det. Hon var inte speciellt påverkat efteråt alls. Och sedan nuvarande hund som tog bort två juver och hade så fruktansvärt ont att hon inte ens kunde sova. Då var det förvisso för att den kliniken hade gett oss en smärtstillning som gick ut på 4 timmar enligt fass och den skulle hon ha 2 ggr/dag... Ehm...

Gång nummer två gick det bättre, då KRÄVDE jag starkare smärtstillande och hon verkade må lite för bra nästan. Hoppade upp i soffan direkt när hon kom hem så det var tydligt att den operationen inte var så farlig för henne. Gången innan hade vi iofs tagit lymfkörtlar också eftersom tumören växte fort - och den var elakartad. Men de fick bort allt.

Hur som, det verkar variera. Men mitt tips, operera hunden en måndag, om hunden är dålig och behöver mer smärtstillning så har du många dagar att kunna få hjälp på.
Min tik hade så bråttom ifrån kliniken att det var först när vi stod på bussen på väg hem jag kom på att jag hade bokat en taxi så att hon skulle slippa gå...
 
Härligt att höra att det har gått bra!
Min fick också nya tumörer varje löp tills hon bara hade 4 juver kvar, och nu var det nog 4-5 löp åtminstone sedan hon fick tumörer. Så även om de har fått nya helatiden så kan det också upphöra om man har lite tur. Min tik fyller 9 i mars och är piggare än någonsin. Full kastrull på varenda promenad, SÅ roligt!
Åh hoppas det blir så för min tant också 😊 Vore skönt om det slutade komma nya och bara hålla koll att de som finns håller sig i schack.
 
Hur pigg är hunden i övrigt. Jag tog bort en hel juverrad på en tioårig dobermantik. Det läkte superbra och är inget alls jag ångrar
Är lite osäker om svaret var till det gamla inlägget (som är citerat) eller om uppdateringen jag gjorde nu. Men operationen utfördes enligt veterinärens rekommendation (de tog en halv juverrad o lite till). Hon fyller 10 nästa år.
 
Vad menar du? Jag kastrerade min som 13åring (2021 eller om det var 2020, då var hon isåfall 12) tror jag det va och tumören har varken växt eller spridit sig (vad jag vet, inte kollat sen sommaren 2022) sen dess.

Beror väl på vad för typ av tumör det rör sig om och hur villiga de är att sprida sig?
 
Varför kastrerar man inte om hunden får nya tumörer vid varje löp? Nyfiken fråga alltså för jag vill gärna veta.
För att kastrering kommer med sina egna risker. I mitt fall så blev moden till min tik totalt personlighetsförändrad av kastreringen. Världens tryggaste hund som hade gett sitt liv för mig i en fight kunde längre inte gå förbi folk på cykelvägen, jag fick lyfta upp henne. Hon kunde inte vara ensam längre utan fick fullkomlig panik. Hon blev så stressad av att någon gasade med bilen långt bort, minst 100 meter, att hon satt och skakade och hjässade. Bara några av sakerna som stressade henne bortom all sans efter kastreringen.

Man ökar också risken för andra former av cancer.

Visst, får hon livmoderinflammation så kommer jag testa att kastrera, för att rädda hennes liv. Men annars kommer jag aldrig kastrera någon hund igen. Det är inte värt risken. Man vet inte vad man har för hund efteråt. Oftast går det bra, absolut. Men man vet inte innan hur det kommer gå och det är inte värt risken. Den hunden avlivade jag pga hennes mentala problem efter kastreringen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 171
Senast: Sel
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
1 138
Senast: monster1
·
Hundhälsa Min hund tog för 1.5 år sedan bort nästan en hel juverrad och enstaka tumörer på andra sidan pga ett flertal tumörer. De växte ganska...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: startpompe
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 511
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp