Juvertumörer, erfarenheter och stöd.

Zazu

Trådstartare
Hej,
Jag har en tik på nyss fyllda åtta år.
I vintras tog hon bort två små juvertumörer och nu i somras en till. Endast tumörerna togs då eftersom de var så små. Alla var godartade. Nu, en dryg månad efter senaste operationen har inte mindre än 4 nya tumörer dykt upp. I övre och nedre juverdelarna på båda sidor. De är ca 1cm styck och måste ha växt jättefort med tanke på hur ofta jag klämmer och känner..
Jag blir så ledsen.. jag hade bestämt tidigare att jag inte vill utsätta henne för att behöva ta bort en hel eller båda juverrader då förstått att det är en stor operation som är smärtsam.
Just nu vet jag varken ut eller in. Det enda jag vet är att jag ska boka tid för röntgen av lungorna. Men sen? Jag vet inte vad som är 'rätt' att göra. Önskar höra erfarenheter från er som valt att operera bort en eller båda juverrader och ni som valt att inte operera alls.
Mvh ledsen hundägare
 
Kailzie opererades när hon var tio och då tog de bort båda juvren längs bak eftersom det var där tumörerna satt, de började också växa fort och plötsligt och satt fast i annan vävnad. De var godartade men varken jag eller vetten gillade hur de började växa.
Det var ju inte en hel juverrad så ingen jätteoperation, men en hel del togs ändå bort. Hon läkte fint för en gammal tant och fick åka vagn ett par veckor för att kunna följa med på längre promenader bara. :heart
Har du en god dialog med din veterinär?

Edit: Kailzie gick också bort när hon var fjorton going on femton, av andra orsaker. :heart
 
Senast ändrad:
Min förra hund tog bort en hel juverrad vid 11 års ålder, det fungerade jättebra, hon dog vid 14 års ålder av helt andra orsaker.
 
Kailzie opererades när hon var tio och då tog de bort båda juvren längs bak eftersom det var där tumörerna satt, de började också växa fort och plötsligt och satt fast i annan vävnad. De var godartade men varken jag eller vetten gillade hur de började växa.
Det var ju inte en hel juverrad så ingen jätteoperation, men en hel del togs ändå bort. Hon läkte fint för en gammal tant och fick åka vagn ett par veckor för att kunna följa med på längre promenader bara. :heart
Har du en god dialog med din veterinär?

Edit: Kailzie gick också bort när hon var fjorton going on femton, av andra orsaker. :heart
Tack för ditt svar! Vad fint att höra att hon klarade operationen så bra trots åldern. Vilken bra idé med vagn också!
Min farhåga är ju att de vill ta hela raderna med tanke på hur de sitter. Men det vet jag ju inte än hur möjligheterna ser ut. De tidigare operationerna har varit små och gjorts på en mindre klinik som jag gått till i många år. Ska nog boka konsultation med en veterinär där även om det inte blir dom som utför en evt operation sen. Men känner mig trygg med dem.
Min förra hund tog bort en hel juverrad vid 11 års ålder, det fungerade jättebra, hon dog vid 14 års ålder av helt andra orsaker.
Tack för svaret! Hur lång tid tog läkningen och hur mådde hon under läkningen?
Min är ju bara åtta, många i rasen blir runt 14 så hon är ju inte så gammal:-(
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Min tik har opererats två ggr, hon har haft både godartade och elakartade. Andra gången togs en hel juverrad bort. Jag sa till mig själv att hon inte kommer gå igenom en sådan operationen igen. Hon har två ärtstora knölar kvar på sidan där de godartade suttit, dom har varit oförändrade i storlek länge.

Med tiden har jag blivit mer och mer öppen för att operera igen, men jag är verkligen inte säker. Det beror på om veterinären råder att ta bort andra juverraden eller om det ”endast” är någon knöl. Det är drygt ett halv år sedan hon opererades.

Verkligen så himla svårt att veta vad som är bäst att göra, och ledsamt. Min tik var bara 5 år när jag hittade knölarna❤️
 
Jag har valt att ta bort en juverrad på min tik. Det var en smärtsam och seg läkperiod och när hon nu har fått även på andra sidan har jag valt att inte ta bort dem.
Hon är 9 år och det är två år sedan vi tog bort juverraden.
 
Tack för ditt svar! Vad fint att höra att hon klarade operationen så bra trots åldern. Vilken bra idé med vagn också!
Min farhåga är ju att de vill ta hela raderna med tanke på hur de sitter. Men det vet jag ju inte än hur möjligheterna ser ut. De tidigare operationerna har varit små och gjorts på en mindre klinik som jag gått till i många år. Ska nog boka konsultation med en veterinär där även om det inte blir dom som utför en evt operation sen. Men känner mig trygg med dem.

Tack för svaret! Hur lång tid tog läkningen och hur mådde hon under läkningen?
Min är ju bara åtta, många i rasen blir runt 14 så hon är ju inte så gammal:-(
Skulle absolut gå vidare med att prata med veterinären som känner både din hund och dig.
 
Min tik var 9år när hon fick sina juvertumörer. Vi valde då att inte operera då hon gjort en annan jobbig operation precis innan och jag inte ville utsätta henne för det igen. Vi röntgade lungorna och det var ingen spridning till dom då.
Det har nu gått två år och för några månader sen fick hon inflammation i det ena juvret där en tumör sitter men det räckte med en metacam-kur så var det bra igen. En av dom andra knölarna har växt en del det sista så misstänker att det kanske är elakartat nu. Men hon är 11år och väldigt pigg och glad så det får gå så länge det är så ❤️ är inställd på att det kan vända fort.
 
Jag har valt att inte operera. För 1.5 år sedan kom en tumör, den växte relativt fort. Lungorna röntgades då. Hunden blev sjuk 6 mån senare (hade inte med detta att göra) och det kollades i buk och lungor. Ingenting. När livmodern togs bort verkar växten ha stannat på tumören. Hunden blev sjuk för 2 v sen igen (annat) så vi kollade igen, inget. Nu är hunden 14 år. Det har inte kommit fler heller (som man kan se).
 
Jag har opererat två tikar. En där vi tok hela juverrader och inte tänkte mer på det. Hon var inte speciellt påverkat efteråt alls. Och sedan nuvarande hund som tog bort två juver och hade så fruktansvärt ont att hon inte ens kunde sova. Då var det förvisso för att den kliniken hade gett oss en smärtstillning som gick ut på 4 timmar enligt fass och den skulle hon ha 2 ggr/dag... Ehm...

Gång nummer två gick det bättre, då KRÄVDE jag starkare smärtstillande och hon verkade må lite för bra nästan. Hoppade upp i soffan direkt när hon kom hem så det var tydligt att den operationen inte var så farlig för henne. Gången innan hade vi iofs tagit lymfkörtlar också eftersom tumören växte fort - och den var elakartad. Men de fick bort allt.

Hur som, det verkar variera. Men mitt tips, operera hunden en måndag, om hunden är dålig och behöver mer smärtstillning så har du många dagar att kunna få hjälp på.
 
Min tik opererades när hon var 9.. Första operationen hade jag inte riktigt fattat vad exakt det var jag skulle få hämta hem och fick en liten chock.. Tre juver tog de bort den gången.. Men för henne var det inga konstigheter, läkte fint.. Jobbigast för henne var nog att inte få gå lös och att behöva kissa i koppel :eek:
Senare fick hon ta bort två juver på andra sidan och även den gången läkte det fint.

Hon blev 14 1/2 och fick somna in av andra orsaker än juvertumörer.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Min tik fick 4 tumörer i rätt snabb följd. De 2 första valde vi att ta bort lokalt men när hon fick nya valde vi att ta bort 2 juver på ena sidan och 3 juver på den andra. Bilden är på sista operationen. Den tumören visade sig vara elakartad. Nu har hon (ta i trä) inte haft några nya på 1,5 år och fyller snart 9.

Det spelar antagligen in att hon är en galen terrier men hon var som vanligt hela tiden. En del av såret blev dock inflammerat men det blev bra med antibiotika.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210125_195503.jpg
    IMG_20210125_195503.jpg
    406,2 KB · Visningar: 53
Mammas hund, 7,5 år gammal, fick elakartade juvertumörer i våras och fick operera bort större delen av ena juverraden. Det gick bättre än vi hade hoppats, skruttis verkade inte ha alltför ont efteråt och allt läkte jättefint. Av andra anledningar är mamma dock osäker på om hon skulle göra om op om det kommer fler tumörer.
Min äldsta, 9 år, fick också en juvertumör i våras men hennes visade sig vara godartad (plockade ut endast tumören och skickade på analys). Tyvärr fick hon en jobbig komplikation efter operationen, sedan har hon även fått mycket invändig ärrvävnad som vi inte vet ännu om vi kommer behöver göra något åt. Trots det skulle jag inte tveka att operera igen om det behövs, även hel juverrad, då hon är pigg och frisk i övrigt, hon tillrör en ras som brukar leva länge och hon känns inte gammal.
 
Tack för svaret! Hur lång tid tog läkningen och hur mådde hon under läkningen?
Min är ju bara åtta, många i rasen blir runt 14 så hon är ju inte så gammal:-(
Jag minns inte hur lång tid det tog, det var 11 år sedan hon dog. Minns bara att hon var jättepigg direkt efter operationen, de hade fått ge henne lugnande för att hon inte skulle ta i för mycket. Hon ville hoppa in i bilen själv när jag hämtade. Men när bedövningen släppte var hon förstås inte lika alert. Det gjorde ju ont. Men jag har inget minne av att det var speciellt jobbigt i övrigt, eller att det tog så mycket längre tid än efter andra operationer.
 
Tack för alla svar, det betyder väldigt mycket att få läsa om era erfarenheter kring detta.
Drömde mardrömmar inatt om juvertumörer som växte jättesnabbt..
Men har kommit fram till att jag ska försöka få tid så fort det går hos den lilla kliniken som opererat henne nu senast för röntgen och konsultation. Sen ska jag boka tid på Ultuna också för konsultation, det skulle ändå vara där en evt operation blir sen. Samt när jag vet status på lungorna ska jag prata med uppfödaren och höra vad hon tänker..
Känns som en mardröm verkligen. Ska tilläggas att hon löpte i somras. Hon är skendräktig nu, så den snabba tillväxten på de nya tumörerna kanske hänger ihop med hormoner under löp..
 
Min tik har opererats två ggr, hon har haft både godartade och elakartade. Andra gången togs en hel juverrad bort. Jag sa till mig själv att hon inte kommer gå igenom en sådan operationen igen. Hon har två ärtstora knölar kvar på sidan där de godartade suttit, dom har varit oförändrade i storlek länge.

Med tiden har jag blivit mer och mer öppen för att operera igen, men jag är verkligen inte säker. Det beror på om veterinären råder att ta bort andra juverraden eller om det ”endast” är någon knöl. Det är drygt ett halv år sedan hon opererades.

Verkligen så himla svårt att veta vad som är bäst att göra, och ledsamt. Min tik var bara 5 år när jag hittade knölarna❤️
5 år är ju så ungt, måste ha varit väldigt tufft ❤
Vad fick dig då att känna att du inte ville hon skulle gå igenom en sådan operation igen?
 
Skulle absolut gå vidare med att prata med veterinären som känner både din hund och dig.
Ja, hoppas de har en tid redan i början av veckan, är hemskt att gå med alla tankar bara i sitt eget huvud. De brukar ha tider snabbt, sen är det en specifik veterinär där jag skulle önska prata med som är väldigt bra.
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Min tik var 9år när hon fick sina juvertumörer. Vi valde då att inte operera då hon gjort en annan jobbig operation precis innan och jag inte ville utsätta henne för det igen. Vi röntgade lungorna och det var ingen spridning till dom då.
Det har nu gått två år och för några månader sen fick hon inflammation i det ena juvret där en tumör sitter men det räckte med en metacam-kur så var det bra igen. En av dom andra knölarna har växt en del det sista så misstänker att det kanske är elakartat nu. Men hon är 11år och väldigt pigg och glad så det får gå så länge det är så ❤️ är inställd på att det kan vända fort.
Vad fint att hon kunnat leva på utan operation av tumörerna ❤ Det läskiga är ju när de växer snabbt..Känns som det kan gå från bra till dåligt på kort tid.
 
Jag har opererat två tikar. En där vi tok hela juverrader och inte tänkte mer på det. Hon var inte speciellt påverkat efteråt alls. Och sedan nuvarande hund som tog bort två juver och hade så fruktansvärt ont att hon inte ens kunde sova. Då var det förvisso för att den kliniken hade gett oss en smärtstillning som gick ut på 4 timmar enligt fass och den skulle hon ha 2 ggr/dag... Ehm...

Gång nummer två gick det bättre, då KRÄVDE jag starkare smärtstillande och hon verkade må lite för bra nästan. Hoppade upp i soffan direkt när hon kom hem så det var tydligt att den operationen inte var så farlig för henne. Gången innan hade vi iofs tagit lymfkörtlar också eftersom tumören växte fort - och den var elakartad. Men de fick bort allt.

Hur som, det verkar variera. Men mitt tips, operera hunden en måndag, om hunden är dålig och behöver mer smärtstillning så har du många dagar att kunna få hjälp på.
Tack! Det var ett bra tips att planera en operation till en måndag. På det stora djursjukhuset där jag tänker mig att en evt operation skulle bli tror de till och med låter dem vara inlagda med smärtlindring ett dygn om flera juver eller juverrad tas bort.
Och vad hemskt att de gav henne för dåligt med smärtlindring vid den första operationen. Det är ju smärtan man vill att de ska slippa..
 
5 år är ju så ungt, måste ha varit väldigt tufft ❤
Vad fick dig då att känna att du inte ville hon skulle gå igenom en sådan operation igen?

Det var det verkligen❤️ Det märktes att hon var mycket mer påverkad av den operationen, det tog längre tid för henne att bli helt återställd och hon hade mer ont direkt efteråt, jämför med när dom bara tagit tre knölar.

Nu märks det ingenting på henne utan hon är som vanligt, så det var ju absolut rätt beslut där och då😊

Min första hund hade också juvertumörer, som hon opererades för två gånger. Men dom var godartade, hon levde också flera åt efteråt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 131
Senast: Sel
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
848
Hundhälsa Min hund tog för 1.5 år sedan bort nästan en hel juverrad och enstaka tumörer på andra sidan pga ett flertal tumörer. De växte ganska...
Svar
5
· Visningar
1 028
Senast: startpompe
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 395
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp