Juvertumörer

Amha

Trådstartare
Min hund tog för 1.5 år sedan bort nästan en hel juverrad och enstaka tumörer på andra sidan pga ett flertal tumörer. De växte ganska snabbt och dök upp fler mellan första besök och operation. Jag sa till mig själv att kommer det fler kommer jag inte göra om det. Strax efter operationen dök det upp en till men då tumörerna var godartade togs beslutet att den får vara. Den har stått stilla i storlek hela tiden.

Nu står vi här igen med flera nya tumörer. Min egen gissning är att dessa antagligen fortsätter på godartade då de känns väldigt jämna i formen men de sprids ju som sagt. Hunden fyller 9 i januari och är en schäfer så hon börjar ju bli till åren för rasen så att säga (ja, jag vet att vissa blir betydligt äldre än så). Jag har ju sagt att det inte blir mer då jag inte tänker hålla på med detta gång på gång för min egen skull. Samtidigt är det 1.5 år sedan sist, dvs det har hållit sig rätt ok ändå så det kaaaaaan ju vara så att det dröjer 1.5 år till innan det kommer nya efter en operation till.

Hur sjutton tänker man?
Hur vet man när hunden lider av att tumörerna sitter där? Finns det någon här som haft sådana på sin hund som sett någon förändring i hur de lägger sig/rör sig/whatever när själva tumörerna börjat störa?
 
Godartade tumörer stör ju bara om de blir i vägen eller blir inflammerade. De är ju inte sjukliga i sig och angriper inte andra organ i kroppen, som ju elakartade tumörer gör. Om man tänker sig att en godartad tumör i juvret växer sig så stor att den utgör ett hinder för tiken att röra sig normalt eller att den pga storlek utsätts för yttre påverkan och skada, så är den ju ett problem och bör tas bort. Godartade tumörer brukar dock växa ganska långsamt.
 
Godartade tumörer stör ju bara om de blir i vägen eller blir inflammerade. De är ju inte sjukliga i sig och angriper inte andra organ i kroppen, som ju elakartade tumörer gör. Om man tänker sig att en godartad tumör i juvret växer sig så stor att den utgör ett hinder för tiken att röra sig normalt eller att den pga storlek utsätts för yttre påverkan och skada, så är den ju ett problem och bör tas bort. Godartade tumörer brukar dock växa ganska långsamt.
Problemet är ju att man inte vet om tumören är godartad eller inte. Oavsett vad hunden haft för tumörer innan.
Och det och också mycket svårare att operera bort en juvertumör som blivit så stor att den är i vägen när hunden går. Väljer man att inte göra något ska man vara beredd att också ta bort hunden om tumören sen blir ett problem. Väljer man att operera ska man göra det tidigt, innan tumören växt sig så stor att den stör.
 
Problemet är ju att man inte vet om tumören är godartad eller inte. Oavsett vad hunden haft för tumörer innan.
Och det och också mycket svårare att operera bort en juvertumör som blivit så stor att den är i vägen när hunden går. Väljer man att inte göra något ska man vara beredd att också ta bort hunden om tumören sen blir ett problem. Väljer man att operera ska man göra det tidigt, innan tumören växt sig så stor att den stör.
Jag svarade på det sista i inlägget, nämligen hur man vet att en godartad tumör innebär problem för hunden.
 
Jag har själv haft några tikar med juvertumörer och i ett fall opererades de bort. Det var en nioårig tik som hade två ärtor i juvret där den ena plötligt växte och blev till ett plommon i storlek. Den blev även inflammerad. Båda tumörerna opererades bort, jag valde bort analys av dem eftersom svaret ändå inte skulle påverka tikens fortsatta liv. Antingen så skulle cancern komma tillbaka eller så skulle den inte göra det. I det här fallet gjorde den det aldrig och tiken levde tills hon var över 15 år och fick somna in pga trolig stroke.
I det andra fallet hade en tik ett par ärtstora tumörer som jag höll koll på. De växte långsamt och blev aldrig några problem. Tiken levde tills hon var över 12 år och fick somna in pga akut sjukdom som inte hade med cancer att göra.
 
Jag går i samma tankar som dig, min tik blev opererad för andra gången för någon dag sedan. Den här gången togs hela vänster juverrad bort och två småknölar på höger sida. Förra operationen togs en elakartad bort och två godartade. Min tik är fem år, ena sidan av mig tänker att nu får det vara färdig opererat om det kommer fler knölar och andra sidan av mig vill ta bort kommande knölar...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hej, Jag har en tik på nyss fyllda åtta år. I vintras tog hon bort två små juvertumörer och nu i somras en till. Endast tumörerna togs...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 187
Senast: Zazu
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 612
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp