Jydsk häst

sussisus

Trådstartare
Hur ser en sån ut?
Som ett vanligt halvblod eller som en arbetshäst, eller vad? :confused:
Anledningen att jag frågar är att en häst - sorry, en fd häst :cry: - i stallet kan vara en sån.
Hästen i fråga (som dog av kolik förra helgen :() såg ut som ett halvblod, var ca 1.75 cm, fuxfärgad, hade nåt/några vita ben (kollade inte så noga) och hade även en liten stjärn och liten snopp som tecken.
Kan han ha varit en jydsk häst? :confused:

Susanne
 
Och eftersom jag nu kollat ute på nätet - så inser jag att Felix nog INTE var nån Jydsk häst.
Så här såg Felix ut.
Och här är en länk till en Jydsk häst
Liiite skillnad... :D
 
Hejsan!
Han var inte någon Jydsk häst!
Men han kan nog ha varit någon typ av grov halvblodskorsning!? :confused:
 
Ja, jag har ingen aning vad Felix var för nåt.
Stallet hade honom bara i en dryg månad. Det enda jag vet är att han skulle vara från Danmark, men om det stämmer...

Susanne
 
Frederiksborgare snarare i så fall, men de kan väl också vara lite grövre, inte kallblodsgrova, men som ett grovt halvblod. Å andra sidan behöver han ju inte vara av någon som helst dansk ras, även om han kom från Danmark. Han såg fin ut på bilden. Sorgligt att han dog! :(
 
Nu kom jag på en sak till. Vet ni vad som orsakade koliken? Jag vill veta bara för att lära mig. Kolik och fång är mina fasor här i världen...
 
Nä, jag vet inte alls - fick via ett pm reda på i fredagskväll att han dött p.g.a. kolik förra lördagen (och jag som faktiskt var i stallet dagen efter, dvs förra söndagen :().
 
Visserligen har ni kommit fram till att han inte var en Jydsk häst. Men i alla fall...

Den jydska hästen är ett tungt kallblod. Nästan i paritet med ardenner.. Om du sett bilder från danska ölbryggerier med hästdragna ölvagnar så är det oftast jydska hästar som är förspända.
 
Sv: Jydsk häst

:) Inte lätt att veta hur en Jydsk häst ser ut (det finns bara 5-8 st i Sverige!). Själv håller jag på att dra igång Jydsk Avel i Sverige och är intresserad av fler som äger/ är intresserade av Jydska Hästar.
 
Sv: Jydsk häst

bild_carls5.jpg

Här är en bild på Carlsbergs fyrspann.

Hlsn Helena
 
Sv: Jydsk häst

Ojdå, har ni letat fram den här gamla tråden, trodde att det var borta för alltid. :)
 
Sv: Jydsk häst

dimmansstuteri skrev:
bild_carls5.jpg

Här är en bild på Carlsbergs fyrspann.

Hlsn Helena

Ja inte var Feliex en sån inte.
Och nej, jag har inte stavat fel, hans namn stavades så fick jag reda på senare.
Jag funderar på om han kanske kan ha varit en Fredriksborgare, fast å andra sidan kan Feliex faktiskt ha varit ett svenskt halvblod. ;)
Svårt att säga/ta reda på så här långt efteråt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 314
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 832
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 592
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp