Kabin eller draperi till duschen ?

Rie

Trådstartare
Det är ändringsdags i badrummet för en äldre anhörig. Det behövs mer plats vid dusch.
Så jag funderar på vad som är bäst att göra. I nuläget är det en duschvägg på ena sidan, två väggar och ett draperi på den sista sidan.
Utrymmet för ev duschkabin är max 80 x 80 vilket innebär att duschen ju i praktiken blir mindre än vad den är nu. Den skulle kunna gå att förlänga till tex 80x 100 men sådana kabiner finns inte.
Jag är inte helt säker på hur kaklets skick är på sidan som skulle bli förlängd, men man kanske kan reparera eventuella problem i fogarna mellan plattorna.
I så fall är min tanke att sätta duschdraperi på tre sidor, dels för att skydda kaklet och dels för att få duschutrymmet mer flexibelt.

Vad har ni för åsikter? (Om någon nu begrep något av min förklaring...)
 
Sv: Kabin eller draperi till duschen ?

Personligen skulle jag vilja ha en till vägg som man kan luta sig mot i duschen, för att hjälpa till att hålla balansen etc.
 
Sv: Kabin eller draperi till duschen ?

Två fasta väggar i vinkel med varandra, och sen skydd med draperi åt de två andra hållen. Två väggar ger både den äldre och den som hjälper nära till stöd om nån halkar eller faller. Draperi är lätt att dra åt sidan om hjälp behövs, och även forma som skydd, för kläder eller blygsel. Är det bara en fast vägg så är risken stor att någon försöker stötta sig mot t ex draper och drar ner hela historien.

En pall eller stol vore också bra att få plats för.

Du har inte möjlighet att rita en ungefärlig planskiss över utrymmet? Svårt att gissa utifrån ord.
 
Sv: Kabin eller draperi till duschen ?

Jag vet inte hur man får in ritningar här.....

I alla fall så är badrummet kvadratiskt och duschen är i ena hörnet så det finns två fasta väggar i vinkel mot varandra. Duschväggen är den tredje väggen så att duschen bildar ett U och draperiet är då för öppningen.
På andra sidan duschväggen finns ett tvättställ med underskåp så där finns ju något att luta sig emot ändå.
Tanken var alltså att förlänga väggarna så att duschen blir avlång och större. Bredda den går ju inte pga tvättstället.Framför duschen finns två höga skåp vilka kan tas bort och i stället ta dit stol och tvättkorg. Kanske en hylla ovanför.
Då finns det plats även för medhjälpare på den ledden.

Än så länge behlövs inga medhjälpare, men alla blir väl stelare när man passerat 75? Och det är väl inte fel att tänka ändå längre framåt.
 
Sv: Kabin eller draperi till duschen ?

Det jag skrev om att sätta draperi två tre sidor innebär alltså att ena sidan som har draperi även har vägg bakom sig. Alltså bara för att skydda väggen egentligen.
 
Sv: Kabin eller draperi till duschen ?

Jag hade nog valt att köpa två duschväggar som sitter fast i väggen och som man kan svänga fram och tillbaka. Finns många snygga på marknaden idag... Men billiga vet jag ju inte förstås. Snyggt är det iaf! =)
 
Sv: Kabin eller draperi till duschen ?

hmm jag hade föredragit draperiet.
Eftersom de kan vara problem med minsta lilla tröskel eller så om man börjar bli gammal...!
och sen ett handtag!
 
Sv: Kabin eller draperi till duschen ?

Nja, nu är det ju så att att det då blir mindre flexibelt.
Skulle jag göra om badrummet till mig själv, så vore dessa väggar man kan svänga inåt det bästa för badrummets rymlighet - och snyggt.
Men nu är det då en äldre person som framöver troligen kommer att behöva hjälp vid dusch. Och med de väggar du menar så ryms inte två personer därinne (80x80). Möjligen ett kärlekspar som ska duscha tillsammans.....inte en vårdare/etc som inte vill bli blöt i onödan.

Handtag får vi fundera på. I dagsläget behövs det inte alls. Och om man tar bort duschväggen kan man ta tag i /luta sig mot tvättstället.
Men handtag går ju att sätta dit närhelst man vill, det är ju inte nödvändigt att sätta dit det samtidigt med det andra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp