Käkar mossa...

C

Carmona

Fick en mindre chock när jag kom och skulle släppa in hästen igår. Det såg ut som om det gått en grävling i hagen. På flera ställen hade pållen rivit upp mossa i hagen och stod där nöjt och käkade på rötterna. Helt svart runt mulen av jord.
Min fråga är varför hästen vill äta dessa rötter. Kan det vara något som hon fattas och därmed kräver?
Kan det vara något som är farligt att äta?

Kanske ska tillägga att det finns gott om gräs i hagen för henne att tugga på, men tydligen verkar mossans rötter vara godare.
 
Sv: Käkar mossa...

Min nordis äter också mossa. Och grangrenar, blåbärsris, ljung, gammalt torrt gräs osv. Det äter hon gärna trots att det finns mycket gräs i hagen.
 
Sv: Käkar mossa...

Hhmm... Kan det vara dessa skoghästar som är extra förtjusta i "skogsmat" kanske. Min stoppar visserligen också gärna i sig grane, asp, blåbärsris och diverse annat gott som finns i skogen. Inte minst gamla löv som trillat av träden och är helt bruna, torra och äckliga. Dock har jag aldrig förr sett henne stå och gräva efter mossrötter.
 
Sv: Käkar mossa...

Kanske det, inte omöjligt.
Min dam är väldigt matglad och smakar det mesta som kommer i vägen :D

Torra löv går också hem, helst boklöv.
Sedan att tugga av barken på gamla kvistar är inte helt fel det heller.


Din kanske precis har upptäckt hur mumsiga rötterna är?
Jag menar, att hon inte "vetat om" hur goda det är förrän nu eller något. Kanske någon speciell sorts mossa.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 365
Senast: MayGrace
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 755
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 933
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp