Kämpa eller är ta bort? Häst med allergi.

eldkyss

Trådstartare
Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är duktig på hudproblem. Han verkar ha en överkänslighet mot knott, sol och tappar i vikt på sommaren under betet. Vi stödfodrar även då och aptiten är bra. Han tappar ändå.

Han använder knott/uv täcke och denna sommaren som var så upplevde vi att det det snarare blev sår i ansiktet i stället, så han verkar ju ha problem med sol just i ansiktet. Han har prövat kortisonmedicin men det gav ingen effekt. Han har även fått antihistaminer men det har inte gett någon märkbar effekt heller så det avslutades. Veterinären har kommit fram till att han har en lindrig allergi mot gräspollen.

Så fort det blir november så avtar problemen och han börjar gå upp i vikt igen. Vi tycker inte att han lever ett drägligt liv sommartid.

Veterinären tycker vi ska göra ett pricktest och ta fram ett vaccin som han ska få en gång i månaden. Att han kan bli 60-70 %frisk. Tanken är att han ska säljas ( vi är uppfödare) men har velat gå till botten med hans hälsoproblem först. Tankarna snurrar och jag känner mig skeptisk till hur efterfrågan är med en häst med dessa problem. Han skulle säljas som skogsmullehäst isåfall men vaccin en gång i månaden kanske inte är något eventuella intressenter ser som en fördel.


Har även funderat på att behålla själv men som uppfödare vill man ju hålla sin avel vid liv och det blir ju svårt om man ska ha en häst som bara står och kostar pengar och som inte ingår i vår avel.


Känner mig väldigt misströstande. Jag drar mig för att ta bort honom också men inser som ni säkert kan utläsa av texten att det är ett alternativ. Samtidigt vill jag göra allt jag kan för att hjälpa honom.

Vill gärna ta del av andras erfarenhet kring liknande problematik. Både positiv och negativ.







.
 
Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är duktig på hudproblem. Han verkar ha en överkänslighet mot knott, sol och tappar i vikt på sommaren under betet. Vi stödfodrar även då och aptiten är bra. Han tappar ändå.

Han använder knott/uv täcke och denna sommaren som var så upplevde vi att det det snarare blev sår i ansiktet i stället, så han verkar ju ha problem med sol just i ansiktet. Han har prövat kortisonmedicin men det gav ingen effekt. Han har även fått antihistaminer men det har inte gett någon märkbar effekt heller så det avslutades. Veterinären har kommit fram till att han har en lindrig allergi mot gräspollen.

Så fort det blir november så avtar problemen och han börjar gå upp i vikt igen. Vi tycker inte att han lever ett drägligt liv sommartid.

Veterinären tycker vi ska göra ett pricktest och ta fram ett vaccin som han ska få en gång i månaden. Att han kan bli 60-70 %frisk. Tanken är att han ska säljas ( vi är uppfödare) men har velat gå till botten med hans hälsoproblem först. Tankarna snurrar och jag känner mig skeptisk till hur efterfrågan är med en häst med dessa problem. Han skulle säljas som skogsmullehäst isåfall men vaccin en gång i månaden kanske inte är något eventuella intressenter ser som en fördel.


Har även funderat på att behålla själv men som uppfödare vill man ju hålla sin avel vid liv och det blir ju svårt om man ska ha en häst som bara står och kostar pengar och som inte ingår i vår avel.


Känner mig väldigt misströstande. Jag drar mig för att ta bort honom också men inser som ni säkert kan utläsa av texten att det är ett alternativ. Samtidigt vill jag göra allt jag kan för att hjälpa honom.

Vill gärna ta del av andras erfarenhet kring liknande problematik. Både positiv och negativ.







.
Spontant så tänker jag att du nog får vara beredd att skänka hästen till någon.

Allergier är svårt, och den som tar över hästen tar på sig ett stort ansvar och risker.

Hur hade du själv resonerat om du köpte honom till dig själv?

Hade du ens övervägt köp?

En annan aspekt är också hans lidande. Om inte du får bukt med problemet med hjälp av vaccin; då hade jag nog övervägt avlivning.

Det måste vara så plågsamt att ha det som han har det.
 
Jag hade absolut kunnat tänka mig att skänka honom. Problemet är att det ofta tenderar att locka till sig fel typ av människor när något är gratis. Ett alternativ kanske skulle kunna vara att låna ut honom på foder för att känna av läget och sedan överlåta honom helt om allt känns bra.

Men som sagt så tvivlar jag på att det finns något seriöst intresse alls av den typen av häst. Ja, vi tycker inte att han har det bra sommartid så tyvärr är ju avlivning ett alternativ.


Men tycker det låter mycket med vaccin varje månad.
 
Framförallt pollen. Jag har nu en häst som också troligtvis har pollen/sol/insektsallergi men konstigt nog försvann det nu när hon fölade. Men får se om det är tillbaka igen för då ska jag fixa vaccin till henne också.
Tar man ut veterinären varje gång eller får du vaccinera själv? Vad brukar det kosta ungefär?
 
Jag hade absolut kunnat tänka mig att skänka honom. Problemet är att det ofta tenderar att locka till sig fel typ av människor när något är gratis. Ett alternativ kanske skulle kunna vara att låna ut honom på foder för att känna av läget och sedan överlåta honom helt om allt känns bra.

Men som sagt så tvivlar jag på att det finns något seriöst intresse alls av den typen av häst. Ja, vi tycker inte att han har det bra sommartid så tyvärr är ju avlivning ett alternativ.


Men tycker det låter mycket med vaccin varje månad.
Det är ju det som är dilemmat. De som vill ha en gratis häst måste också ha ekonomi att ta hand om en häst som kan bli dyr i drift.

Den ekvationen går ofta inte ihop.

Jag känner med dig.

Vad gäller vaccin så har jag hört både ock. Ibland funkar det, ibland inte.

I runda slängar 5-10000 får du nog räkna med, för att testa.

Kanske tar ditt försäkringsbolag det?
 
Det beror på om man kan göra det själv. I början stack jag i bringan. Det va nog inte ens 1 ml då.
Minns inte exakt vad det kostade men allt gick på försäkringen.
Okej. Tappade din också i hull sommartid trots kraftigt bete? Ger du bara sommartid eller året runt?

En annan sak jag funderar på är att veterinären tycker det är lite i sista ropet nu i december att påbörja framställningen av vaccin. Att man för bästa effekt borde börja tidigare på hösten. Är det något du känner till?
 
Jag svarade nog I annat forum med. Men att han inte svarar på kortison ens anser jag är det mest bekymrade.

I övrigt så det är svårt att hitta tillräckligt kunnigt hem till allergihästar, de som kan nog vill oftast inte ha en till ens om den är gratis.

Vaccin fungerar för många men det är ingen garanti och tyvärr kan allergihästar bli både mycket bättre och mycket sämre av flytt

Jag har en som är allergisk mot massa olika gräs (bland annat timotej rajgräs, ängsgröe - vanliga gräsarter), mot havre, råg, raps. Han påbörjade immunisering (vaccin) I höstas mot 4 olika pollen. Utredning kostade totalt ca 7000 kr och vaccin ca 4000 kr och räcker då 10 månader. Jag la ner än det tillsammans på täcken och smörja och antihistamin osv bara i somras.

1 spruta per månad efter de första tre som är lite tätare. 1 ml vaccin, världens snällaste nål och ges under huden i bringan. Min är stickkänslig men jag gör det lös i boxen och han blinkar inte ens.

Effekten får jag återkomma med till sommaren då han klarar vintern helt okej (trots timotej I höet)

Min försäkring täcker då jag har medicin ingår.
 
Okej. Tappade din också i hull sommartid trots kraftigt bete? Ger du bara sommartid eller året runt?

En annan sak jag funderar på är att veterinären tycker det är lite i sista ropet nu i december att påbörja framställningen av vaccin. Att man för bästa effekt borde börja tidigare på hösten. Är det något du känner till?
Ja, då (iaf 10 år sen nu) sa veterinären att man skulle ordna allt under hösten och börja vaccinera så tidigt som möjligt för att få effekt till sommaren.
 
Det tar upp till 12 månader för fullt resultat. Oftast kommer det resultat kring 4-5 månader.

Så det finns ingen anledning att vänta med att inleda vaccinering, inget blir sämre av att börja "för sent" och inget blir bättre av att vänta. Och även om man börjar i säg februari så det finns gräspollen osv kvar efter 6 månader i augusti. Som förhoppningsvis hästen får lindring för.

Bäst effekt har immunisering ju tidigare det påbörjas (alltså ju kortare tid hästen haft allergi) och ju yngre djuret är när man börjar.

Däremot kan svaren beroende på hur allvarlig allergin är påverkas om det är utanför symptomsäsong. Men med så svår allergi som TS häst verkat ha borde det inte vara så stort problem
 
Jag drar mig för att ta bort honom också men inser som ni säkert kan utläsa av texten att det är ett alternativ.
Jag hade ärligt talat tagit bort honom. Hästar som lider av eksem och allergier lider. Det är inget liv för en häst att inte kunna gå på bete eller att gå ner i vikt under sommaren för att han mår så dåligt och inte pallar med att äta.

Ta bort honom och låt honom slippa lida.
 
Jag började spruta min mot pollenallergi för ganska exakt ett år sen. Han var eventuellt lite bättre i somras men ändå väldigt påverkad och det var svårt att ge sprutorna under sommaren då han blev sämre några dagar efteråt. Jag hoppas att det blir bättre effekt sommaren som kommer.

Jag tycker absolut att avlivning kan vara ett alternativ i detta fall. Jag måste kanske börja tänka i de banorna själv och då är min häst en väldigt kär familjemedlem som aldrig skulle säljas. Men det är inte rimligt att må så dåligt under stora delar av året. Min hästs pollenallergi ger dock symtom i luftvägarna med svår astma.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 338
Senast: Habina
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 030
Senast: ainasoja
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 176
Senast: Liten
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 699
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp