Kämpa mot bilverkstad?

AbCdE

Trådstartare
Hej!
Jag köpte en passat för exakt ett år sedan för 99k. Efter det har det varit än det ena än det andra, reparationer där drygt 70k. Jag har använt mig av områdets största märkesverkstad (väldigt stor firma) som har lagat och servat. För en dryg månad sedan byttes bla kamremmen. För två veckor sen bara dog den när jag körde till jobbet och den bogserades till nämnda verkstad, onsdag. På fredagen ringer jag för att höra om de har hittat något och får till svar att mecken ska precis titta på den och kommer att ringa mig, men ingen ringer. Veckan där på ringer jag två gånger och bägge gångerna svara de att mecken har tittat på den och ska precis ringa mig, ingen ringer. I måndags upprepas samma historia. Igår ringer jag, måttligt irriterad och blir kopplad till någon människa som pratar om olika bildelar som jag inte har någon aning om vad de är men att de vill ha mitt godkännande att lyfta på motorn. Jag har vid detta laget tröttnat och redan köpt en ”ny” bil och svarar att de får göra vad de vill men jag tänker inte lägga en spänn till på den där bilen. Då börjar snubben bli osäker och säger att han måste kolla med någon annan och återkomma till mig.
Hur fungerar det, kan jag begära att de köper loss bilen från mig? I mina ögon har de inte servat bilen som de ska, sen exakt vad som hänt är för mig extremt orelevant då för mig är en bil en bil, inget annat och SKA bara fungera. Finns det någon variant av jurister i bilbranschen? Tacksam för konstruktiva svar 🙏
 
Hej!
Jag köpte en passat för exakt ett år sedan för 99k. Efter det har det varit än det ena än det andra, reparationer där drygt 70k. Jag har använt mig av områdets största märkesverkstad (väldigt stor firma) som har lagat och servat. För en dryg månad sedan byttes bla kamremmen. För två veckor sen bara dog den när jag körde till jobbet och den bogserades till nämnda verkstad, onsdag. På fredagen ringer jag för att höra om de har hittat något och får till svar att mecken ska precis titta på den och kommer att ringa mig, men ingen ringer. Veckan där på ringer jag två gånger och bägge gångerna svara de att mecken har tittat på den och ska precis ringa mig, ingen ringer. I måndags upprepas samma historia. Igår ringer jag, måttligt irriterad och blir kopplad till någon människa som pratar om olika bildelar som jag inte har någon aning om vad de är men att de vill ha mitt godkännande att lyfta på motorn. Jag har vid detta laget tröttnat och redan köpt en ”ny” bil och svarar att de får göra vad de vill men jag tänker inte lägga en spänn till på den där bilen. Då börjar snubben bli osäker och säger att han måste kolla med någon annan och återkomma till mig.
Hur fungerar det, kan jag begära att de köper loss bilen från mig? I mina ögon har de inte servat bilen som de ska, sen exakt vad som hänt är för mig extremt orelevant då för mig är en bil en bil, inget annat och SKA bara fungera. Finns det någon variant av jurister i bilbranschen? Tacksam för konstruktiva svar 🙏
Köpte du den av bilverkstaden? hur gammal är den? Och vad är det som har krånglat? Det är ju skillnad på om det är slitdelar, eller annat som gått sönder och om saker går på garantin eller e?
 
Senast ändrad:
Köpte du den av bilverkstaden? hur gammal är den? Och vad är det som har krånglat? Det är ju skillnad på om det är slitdelar, eller annat som gått sönder och om saker går på garantin eller e?
2013. Det är olika saker som krånglat. Men jag har haft den på både reparation och service hos nämnda verkstad. De måste lyfta på motorn för att se om det är garantidelar el inte som gått sönder. Just nu skiter jag i vilket, ser den bilen som en rejäl förlustaffär ändå. Jag vill aldrig mer se eländet.
Men iom att de bytte kamrem, servade osv så tänker jag att bara att de var inne och pillade i den för en månad sedan så borde själva arbetet ha någon form av garanti. Eller är det en utopisk tanke?
 
Kamremsbyte är något som måste göras efter ett visst antal mil, så det kan du inte lasta bilverkstaden för. Jag skulle ha stor service på min bil och fick vänta 2 veckor på innan de kunde ta emot den.
Har du talat med försäljaren (inte någon verkstadskille)?
Är bilfirman ansluten till M?
Men instämmer med att det är irriterande och en bil ska fungera. Jag gjorde mig snabbt av med en som bara krånglade.
 
Kamremsbyte är något som måste göras efter ett visst antal mil, så det kan du inte lasta bilverkstaden för. Jag skulle ha stor service på min bil och fick vänta 2 veckor på innan de kunde ta emot den.
Har du talat med försäljaren (inte någon verkstadskille)?
Är bilfirman ansluten till M?
Men instämmer med att det är irriterande och en bil ska fungera. Jag gjorde mig snabbt av med en som bara krånglade.
Men alltså, klart jag inte klandrar dem för att de har bytt kamremmen 🤔 Bärgaren trodde det var kamremmen som gått, en månad efter bytet. Och även verkstan är ju övertygade om att det är något mellan motor och generator som har rasat och jag tycker att är man inne och servar en bil, ska själva arbetet vara garanterat mer än en månad. Även om det inte är just kamremmen så är det ju något i dess omgivning som i min lilla, icke autobilistiska värld, borde ha upptäckts när de var där och höll på.
 
Nu är ju bilen var den är men så om det är kamremmen som rasat efter att de "fixat" den, var på din vakt. Såklart kommer de inte erkänna det och att det var "chefens 17åriga son som gjorde det men fuckade up" tex


Sorry... jag är fördomsfull för jag varit med om det förr och fick bita i det sura äpplet.....

Det KAN ju va nåt annat. Pay attention på vad de säger även om du inte fattar, be dom förklara för en icke kunnig och ställ dom mot väggen hur detta kunde hända när de hade bilen inne nyligen och tidigare på service
 
Det är precis så jag har gått tillväga hittills, tänkte se om någon här hade tips på om jag kan vända mig någonstans för att få hjälp med detta ☺️ Någon starkare instans än en ”50plus surkärring” som företag gärna kör över 🤬🤬🤬🤬
 
Men alltså. Om de servar sak A så har de inget alls med sak B att göra. En vanlig service ger ingen garanti för att bilen kommer att funka.

Men ja, om kamremmen gått så är de garanti. Men är det någon annan del som de inte bytt ut så är det inte garanti.
 
Det stora bekymret i detta är väl att de inte ger besked och inte hjälper till?

Irrirtationen hade nog varit betydligt mindre om de gett klara besked om när de kan titta på felet, och kunnat ge en plan för hur det blir. Att inte få besked är det värsta.
 
Det stora bekymret i detta är väl att de inte ger besked och inte hjälper till?

Irrirtationen hade nog varit betydligt mindre om de gett klara besked om när de kan titta på felet, och kunnat ge en plan för hur det blir. Att inte få besked är det värsta.
Absolut. Men det är liksom ett annat problem. Jag hade nog åkt dit och krävt att få veta vilka fel som finns.
 
Det är precis så jag har gått tillväga hittills, tänkte se om någon här hade tips på om jag kan vända mig någonstans för att få hjälp med detta ☺️ Någon starkare instans än en ”50plus surkärring” som företag gärna kör över 🤬🤬🤬🤬

Steg 1 är ju att få reda på VAD som inte funkar. Allt hänger ju på det. Är det en grej i relation till servicen, hade jag kanske stridit för det. Annars är du nog rätt rökt, tyvärr.

Vissa bilar är ju måndagsex, så fort något byts rasar något annat.
 
Steg 1 är ju att få reda på VAD som inte funkar. Allt hänger ju på det. Är det en grej i relation till servicen, hade jag kanske stridit för det. Annars är du nog rätt rökt, tyvärr.

Vissa bilar är ju måndagsex, så fort något byts rasar något annat.
Jag tror att många tror att man lämnar in en bil på vanlig service, och så är allt trasigt och "eventuellt snart trasigt" fixat. Inte att ts kanske tänker så, men jag har förstått att det är rätt vanligt. Folk kollar liksom inte upp vad en service innebär... Fast kanske det är svårt om man inte har en blekaste aning om hur en bil fungerar.
 
De specifika serviceåtgärder som verkstaden har utfört omfattas helt säkert av garantier, både delarna och själva arbetet. Men det är ju långt ifrån säkert att problemen (att bilen dog) har något alls att göra med de åtgärderna, det finns ju - tyvärr - mycket som kan stöka på en bil som bl a @em-pirre säger.
Huruvida kamremmen gått sönder eller ej borde inte motorn behöva lyftas ur för att utröna.

Har du någon bilinitierad bekant som skulle kunna hjälpa dig i dialogen med verkstaden, med att ställa rätt frågor och översätta dem till vardagsspråk?
I slutänden, om felsökningen visar sig bli långdragen (läs: kostsam) kanske du blir tvungen att skadebegränsa och helt enkelt be verkstaden att avsluta. Då kan ett alternativ vara att låta en annan verkstad försöka, ett annat alternativ kan vara att sälja bilen med problemet kvar. Det blir förstås ingen bra affär, men det är samtidigt inte uteslutet att en lång felsökning följt av en kostsam reparation närmar sig bilens värde.
 
Du har fått många bra svar. Men mina tips är att kolla om vad det är du köpt i din service för att se vad de gjort exakt samt få en person som kan berätta för dig exakt vad de tror är fel nu.

Vi lämnade tex in vår bil i höstas för byte av vissa delar och lagning av någon annan del (har inte lappen framför mig). Några månader senare fick den tvåor på extra stoppljus, parkeringsbroms och helljus. Det är inget jag kan klandra verkstaden för eftersom det var inte det den lämnades in för, och heller inget de åtgärdade. Så allt handlar egentligen vad du köpt för tjänst, och vad du fått.

Däremot är det ganska dålig service att inte ha en återkoppling till dig. När sonens A-traktor stod på verkstad i två veckor så hörde de av sig minst 1 gång i veckan för uppdatering och godkännande att fortsätta felsöka.
 
Hej!
Jag köpte en passat för exakt ett år sedan för 99k. Efter det har det varit än det ena än det andra, reparationer där drygt 70k. Jag har använt mig av områdets största märkesverkstad (väldigt stor firma) som har lagat och servat. För en dryg månad sedan byttes bla kamremmen. För två veckor sen bara dog den när jag körde till jobbet och den bogserades till nämnda verkstad, onsdag. På fredagen ringer jag för att höra om de har hittat något och får till svar att mecken ska precis titta på den och kommer att ringa mig, men ingen ringer. Veckan där på ringer jag två gånger och bägge gångerna svara de att mecken har tittat på den och ska precis ringa mig, ingen ringer. I måndags upprepas samma historia. Igår ringer jag, måttligt irriterad och blir kopplad till någon människa som pratar om olika bildelar som jag inte har någon aning om vad de är men att de vill ha mitt godkännande att lyfta på motorn. Jag har vid detta laget tröttnat och redan köpt en ”ny” bil och svarar att de får göra vad de vill men jag tänker inte lägga en spänn till på den där bilen. Då börjar snubben bli osäker och säger att han måste kolla med någon annan och återkomma till mig.
Hur fungerar det, kan jag begära att de köper loss bilen från mig? I mina ögon har de inte servat bilen som de ska, sen exakt vad som hänt är för mig extremt orelevant då för mig är en bil en bil, inget annat och SKA bara fungera. Finns det någon variant av jurister i bilbranschen? Tacksam för konstruktiva svar 🙏
Tyvärr är dom stora firmorna ofta dom som lurar än, och tar betalt för saker och ting som dom i värsta fall inte ens har tittat på.

Även om dom har garantier så är det svårt att bevisa att det ena berodde på det andra osv. Du kan nog inte begära någonting riktigt. Jag hade nog tagit bilen till en annan verkstad och fått den körklar för att sedan sälja den.
 
Som någon annan skrev, vissa bilar är verkligen måndagsex. Mina föräldrar hade en Opel när jag var i tonåren, den gick seriöst sönder jämnt. De hann knappt få tillbaka den från verkstaden förrän den gick sönder igen, den var tre år gammal när de köpte den så den var verkligen inte gammal. Majoriteten av grejerna som gick sönder var sådant verkstaden aldrig hade hört talas om och som inte gick att åtgärda. Deras andrabil vid samma period, en Volvo 240 från -87, var på riktigt mer pålitlig.

Däremot tycker jag definitivt att du har rätt att få ett svar från verkstaden på vad de gör med din bil. Uppkommer det fler grejer som gör att det drar ut på tiden borde de ringa tillbaka och berätta det. Jag är så glad att jag har hittat en verkstad med både vettiga mekaniker och vettig chef som alltid återkopplar.

Mvh har jobbat i receptionen på en bilverkstad och fått ringa alla dessa samtal.
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 443
Senast: ptr
·
Fordon Min SAAB 9-3 började igår varna för fel på rattlås. Jag uppmanades att stanna snarast. Jag var nästan hemma, så det struntade jag i...
2
Svar
37
· Visningar
2 835
Senast: Amha
·
Samhälle Jag köpte en bil hos en bilhandlare i måndags. Av någon anledning (de vill inte säga varför) fick jag inte ta med bilen trots att jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 611
Senast: Hermelin
·
Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp