Känner att jag inte passar med min häst?

Nellieheidi

Trådstartare
Hej jag undrar över en sak.
Jag har haft tre ponnys som jag har verkligen klickat med. Kände direkt på prov ridningen att de va rätt. När jag skulle skaffa dponny de var i augusti 2021 så pröva jag en ponny som var fin hadde fina gångarter osv… men jag kände inte riktigt de va rätt. Men min mamma och syster gillade den mycket och sa att den kommer bli en riktigt bra ponny. Jag var osäker men lätt min mammas och systers ord ta över. På besiktningen så ville jag bara att hon ej skulle igenom. Men hon gjorde.
Har haft henne nu tills januari. Jag har alltid känt att det ej har varit helt rätt. Hon e väldigt härlig att hoppa och tar över sig hindret alltid. Men ändå har jag inte känt att det inte har varit rätt. Hon kan bli osäker då hon är bara nybliven 6 åring så kan hon ställa sig ute och vända. Även i paddocken och när vi är ute o tränar. Hon e inte kelig eller mysig som gör att jag ej får ”kontakt” med henne. Jag tränar henne från marken osv. Men känner ej att det e helt rätt. Jag har inte mått så bra denna höst. Det blir enu värre när jag känner att jag inte har en bästa vän. Jag jämför ibland med min gamla ponny och vilken skillnad de va.
Jag har berättat för mamma och hon skulle sälja henne. Men känner att jag får sån ångest över att hi. Har gjort mycket för mig i ridningen och att jag inte känner att hon e helt rätt.
Borde jag ha ångest över de? Eller vad skulle ni gjort. Jag har tagit de 6 månader. Men känner inget för henne som är extremt jobbigt för hon e fin ponny.
 
Det kan ta tid att bonda med ston, är min erfarenhet av att ha haft många ston (endast en av dem var kärlek vid första ögonkastet). Om du dessutom inte mått bra själv under hösten så är det nog inte så mkt att hänga upp sig vid. Jag tycker du ska ge det lite mer tid, om inte annat så för att hästen bara varit hos er i 6 mån och det är ganska kort om tid inte minst för ytterligare ett ägarbyte. Det är levande djur, inga slit och släng-saker som man byter ut för att färgen är fel. Det vore helt annorlunda om det fanns nåt annat i bilden, att den var svårhanterlig eller sånt som gjort dig osäker och rädd. Jag hade nog lutat mig lite på mamma och syster för hjälp men behållit hästen.
 
Har också haft flera ston och upplever inte alls det tar längre tid att bonda med dem än valacker. Man känner väldigt snabbt när man inte passar ihop med en häst. Livet är för kort och hästar är för dyra för att jag tycker det ska vara värt att gå runt och älta att man egentligen inte tycker om sin häst. Dessutom orätt mot hästen att ha en ägare som känner sådär för en. En häst jag hade sålde jag efter 3 månader för vi var verkligen helt fel för varandra, men i övrigt var det en jättefin häst. Ser verkligen ingen mening att härda ut och få det att fungera. För vem, liksom?!

Du har gett det 6 månader och känner ändå inte att ni passar- sälj den fina ponnyn till nån annan som förhoppningsvis kommer älska henne mer och köp nån annan som du klickar med är mitt råd. 😊
 
Jag säger sälj. Du ska inte ha ångest över detta ❤️
Jag köpte själv en häst som jag inte riktigt klickade med. Den var fin, hoppade jättebra och vi tävlade med bra resultat. Men den där kemin och det lilla extra saknades. Efter nästan ett år gav jag upp och sålde. På slutet ville jag knappt åka till stallet trots att det gick bra i ridningen. Jag behöver känna att hästen min bästa vän, inte bara en träning och tävlingspartner.
 
Sälj om det inte ger dig det du vill få ut av hästägandet! Det ska vara kul att åka till stallet!
Själv köpte jag ett jättefint litet sto i somras. Hon var rädd, osäker och vaksam men det tog bara några dagar innan hon började gnägga när jag kom och visade att hon tyckte om att bli klappad i pannan. Men resten tog lång tid. Dessutom var hon halt så jag kunde inte börja träna som jag tänkt. Så jag började klickerträna från marken. Men efter månader med markträning funkade det fortfarande inte, hon slet sig lös och ville inte. Jag insåg att hon behövde någon med mer erfarenhet och ett lugnare stall så jag sålde henne strax före jul. Jättejobbigt och jag saknar hennes gulliga gnägg när jag kommer till stallet! Men rätt beslut, för nu rids hon och det funkar bra hos hennes nya ägare. Och det står en ny häst i stallet som jag håller på att lära känna.
 
Jag tror inte du kommer känna att ponnyn är mer rätt längre fram, när du egentligen inte ville ha den ifrån början. Det är ingens fel, bara att ni inte passar ihop helt enkelt. Bättre att lägga tiden på en ponny du verkligen tycker om, så att det känns roligt. Det vore tråkigt att tappa intresset pga fel ponny.
 
Jag kände ingenting för min min första häst när vi köpte henne. Efter ett halvår så började jag känna att det fanns nått. När det nästan hade gått ett år så visste jag att det var rätt. Att sälja fanns inte på kartan. Hon blev kvar hos mej resten av livet. Har aldrig ångrat det. Det var den rätta hästen. Jag klickar aldrig på en gång. Men magkänslan måste vara rätt. Resten växer fram
 
Att ha häst tar så mycket tid och pengar att man behöver känna något för sin häst för att känna att det är värt allt. Man klickar inte med alla hästar trots de bästa förutsättningarna. Själv har jag fött upp en häst som jag inte klickade med alls trots att hon föddes i mitt knä.
 
Det kan ta tid att bonda med ston, är min erfarenhet av att ha haft många ston (endast en av dem var kärlek vid första ögonkastet). Om du dessutom inte mått bra själv under hösten så är det nog inte så mkt att hänga upp sig vid. Jag tycker du ska ge det lite mer tid, om inte annat så för att hästen bara varit hos er i 6 mån och det är ganska kort om tid inte minst för ytterligare ett ägarbyte. Det är levande djur, inga slit och släng-saker som man byter ut för att färgen är fel. Det vore helt annorlunda om det fanns nåt annat i bilden, att den var svårhanterlig eller sånt som gjort dig osäker och rädd.
Jag säger sälj. Du ska inte ha ångest över detta ❤️
Jag köpte själv en häst som jag inte riktigt klickade med. Den var fin, hoppade jättebra och vi tävlade med bra resultat. Men den där kemin och det lilla extra saknades. Efter nästan ett år gav jag upp och sålde. På slutet ville jag knappt åka till stallet trots att det gick bra i ridningen. Jag behöver känna att hästen min bästa vän, inte bara en träning och tävlingspartner.
Tack för svar! De lättar 💜
 
Det kan ta tid att bonda med ston, är min erfarenhet av att ha haft många ston (endast en av dem var kärlek vid första ögonkastet). Om du dessutom inte mått bra själv under hösten så är det nog inte så mkt att hänga upp sig vid. Jag tycker du ska ge det lite mer tid, om inte annat så för att hästen bara varit hos er i 6 mån och det är ganska kort om tid inte minst för ytterligare ett ägarbyte. Det är levande djur, inga slit och släng-saker som man byter ut för att färgen är fel. Det vore helt annorlunda om det fanns nåt annat i bilden, att den var svårhanterlig eller sånt som gjort dig osäker och rädd. Jag hade nog lutat mig lite på mamma och syster för hjälp men behållit hästen.
Har haft 4 ston känner inte att mina andra tar så långt tid jag Bonda med dom direkt tack för svar!
 
Har också haft flera ston och upplever inte alls det tar längre tid att bonda med dem än valacker. Man känner väldigt snabbt när man inte passar ihop med en häst. Livet är för kort och hästar är för dyra för att jag tycker det ska vara värt att gå runt och älta att man egentligen inte tycker om sin häst. Dessutom orätt mot hästen att ha en ägare som känner sådär för en. En häst jag hade sålde jag efter 3 månader för vi var verkligen helt fel för varandra, men i övrigt var det en jättefin häst. Ser verkligen ingen mening att härda ut och få det att fungera. För vem, liksom?!

Du har gett det 6 månader och känner ändå inte att ni passar- sälj den fina ponnyn till nån annan som förhoppningsvis kommer älska henne mer och köp nån annan som du klickar med är mitt råd. 😊
Tack för svar de lättar 💜
 
Jag tror inte du kommer känna att ponnyn är mer rätt längre fram, när du egentligen inte ville ha den ifrån början. Det är ingens fel, bara att ni inte passar ihop helt enkelt. Bättre att lägga tiden på en ponny du verkligen tycker om, så att det känns roligt. Det vore tråkigt att tappa intresset pga fel ponny.
Tack så mycket för svar! 💜💜
 
Jag tycker inte det är nåt fel om man säljer om man inte känner att man klickar liksom och tycker inte du ska må dåligt för det! :heart
Utan det är typ som människor att man är ju inte bästa kompis med alla även fast dom kan vara jätte snälla och så. Samma med hästar också att man kanske bara inte passar så jätte bra ihop. Och då kanske både mansjälv och hästen blir gladare ifall man säljer den till nån som den passar bättre med och man köper en ny häst som man klickar med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 924
Senast: ylvalill
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 028
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 316
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp