Känner hästar av kvalite?

Thrandur

Trådstartare
En fundering:

Om hästar får två tussar hö att välja mellan. Känner de då av hygienen på höet? Om hö nr1 har usel hygien och är dammigt och hö nr2 är utmärkt hygien. Väljer hästarna då det hö som håller bättre kvalitet eller väljer de hö efter innehållet? Klöverhö är det ju många hästar som föredrar. Någon som har utfört tester på sina hästar?

Att de flesta väljer hösilage är ganska klart, men jag undrar hur det är med höhygienen och instinkten hos hästen.
 
Eftersom jah aldrig har fodrat mina djur med dammigt hö så vet jag inte. Däremot om jag lägger fram en kaka hö med 10MJ och 90g smbrp per kg Ts och en annan kaka med 8MJ och 60g smbrp per kgTs så väljer dom den kaka som innehåller 10MJ och 90g smbrp per kg Ts :d
 
Intressant! Mina har alltid kastat sig över det nya höet oavsett vad det har varit för protein/energi halt och jag har tagit det som om dom helt enkelt blivit trötta på det gamla höet.
 
En del hästar äter fast det är dåligt, andra matvägrar.

Jag sorterade ur en del hö en gång och la utanför stallet för att ge åt mamma att ha till hönsen. Det öste ner regn på det och sen blev det sooool. Exploderade med äckel i balarna och efter ett dygn så luktade de apa och jag beslöt mig för att inte ens hönsen förtjänade dem och skulle bränna upp dem. Naturligtvis så lyckades min mor ge av det höet till hästarna när jag bad henne fodra och inte tänkte på att varna att det höet var dåligt.

Den ena ponnyn rörde inte höet övht, detn andra kastade sig glatt över det och vräkte i sig.

Så tyvärr, man kan inte lita på att hästarna själva reglerar.

Har sett hästar på lösdrift med flera balar grovfoder stå och äta ur DÅLIG bal trots att de har en bra/bättre bal en bit därifrån.

En av mina hästar, icke namngiven *s*, sågs fö i vintras stå på gödselstacken och glatt gräva efter hörester att äta upp :( Hade h*n bemödat sig om att förflytta sin kroppshydda 150 meter runt hörnet så stod det en hel höhäck full med fräscht, fint hö där. Fast stulet är väl godast antar jag *sucka*
 
Många äter ändå tyvärr. Min fd skötponny käkade i princip ALLT, matglad som hon var. Men då hon lämnat en tuss grovt hö någon gång, då visste alla att det var bara att slänga för om inte X åt det så var det riktigt dåligt! :cool:

I mitt förra stall hade vi ett hö med för mkt mögelsvamp i, jag gav inte av det utan köpte eget hö. Men de flesta hästägarna i stallet gav av det(med hosta som följd på många.. då började man blöta höet), och de flesta hästarna åt det glatt. Dock var det en del som lämnade hö, och det var ju inte så vanligt då de flesta fick för lite grovfoder även. Så tja, vad ska man dra för slutsats av detta? Ingen aning, hästar är olika kanske..
 
I ett av ex-stallen jag varit i köpte stallägaren hem hö av dålig kvalité och ingen av hästarna åt det, inte ens shettisarna som brukar vräka i sig både det ena och det andra. Gubben sa att vänta en vecka så äter dom nog, en av anledningarna till varför vi flyttade, gubbjävel säger jag bara! :mad:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 611
Senast: lizzie
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 833
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
2 898
Senast: MonteRose
·
Anläggning Finns det någon som börjat planera, stallrutiner inför hösten som kommer? Jag tänker mig att de flesta har sommaren på grej mer eller...
Svar
5
· Visningar
1 028
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp