Känner hundar lukten på våra känslor?

Grazing

Trådstartare
Tror ni det? Läste att hundar kan lukta till sig känslorna vi har. Jag vet att min hund vet hur jag mår till stor stor del, det är jag helt hundra på utan tvekan men jag blev lite orolig att han även känner känslorna jag känner. Isåfall tycker jag synd om honom. Det verkar inte så dock, mår jag sämre så reagerar han genom att vara mera nära, mer än vad han alltid är. Han vill gärna också leka och få igång mig vilket han har märkt fungerar antar jag eftersom han förmodligen känner att jag får mer positiv energi av det. Bättre energi än den jag hade innan. Han går och hämtar bollar och sin frisbee och trycker upp i ansiktet på mig och ser sådär utmanande ut som hundar som vill leka gör.

Som starkare ångest tex, noterar dom känslan och situationen eller känner dom känslan? Det tror jag inte egentligen, då hade hundar som jobbar som psykiskt stöd må väldigt dåligt egentligen.

Hundar är så otroligt fantastiska, och jag gör allt för min hund. Vi går långa promenader varje dag på mornarna, vi badar och kastar frisbee och han leker några gånger i veckan med sina kompisar som han känt sen han var valp. Men känslan att han kanske känner vad jag känner när jag mår som jag mår nu förstör mig lite och gör att jag känner mig som den uslaste hundägaren på jorden. Han förtjänar en glad energi och positiv energi omkring sig hela tiden och jag kan inte ge honom den jämt och ständigt.
 
Ja, jag tror absolut att de känner.

Däremot så är jag ganska övertygad om att vi inte överför känslorna som du antyder. Så att om du är ledsen blir hunden ledsen, eller har du ångest får hunden ångest.

Jag tänker att det är ungefär som när ett barn gråter, vi vill trösta och ta hand om. Tror att våra djur har nån liknande instinkt.
 
Ja, jag tror absolut att de känner.

Däremot så är jag ganska övertygad om att vi inte överför känslorna som du antyder. Så att om du är ledsen blir hunden ledsen, eller har du ångest får hunden ångest.

Jag tänker att det är ungefär som när ett barn gråter, vi vill trösta och ta hand om. Tror att våra djur har nån liknande instinkt.
Jag antyder inte det, det är det jag tror att vi inte gör, alltså för över känslorna men att dom kan känna att det är något som inte står rätt till. Men om det är så, så tycker jag lite synd om dom.
 
Hundar känner inte lukten, men dem känner av energin/kroppsspåket/de signaler du sänder ut.
Tex uppfattar många att hunden känner av och reagerar på om ägaren är ledsen, orolig, stressad, arg, osv.

Däremot känner ju inte hundarna samma känslor som vi, om ägaren är ledsen vill många hundar "trösta", men hunden själv blir ju inte ledsen. Om ägaren har ångest vill många hundar vara nära och stötta/trösta, men hunden själv har ingen ångest.

Så du behöver inte oroa dig att dina hund känner samma känslor som dig :)
 
Hundar känner inte lukten, men dem känner av energin/kroppsspåket/de signaler du sänder ut.
Tex uppfattar många att hunden känner av och reagerar på om ägaren är ledsen, orolig, stressad, arg, osv.

Däremot känner ju inte hundarna samma känslor som vi, om ägaren är ledsen vill många hundar "trösta", men hunden själv blir ju inte ledsen. Om ägaren har ångest vill många hundar vara nära och stötta/trösta, men hunden själv har ingen ångest.

Så du behöver inte oroa dig att dina hund känner samma känslor som dig :)
Till viss del känner de nog doften. Tex adrenalin är något som luktar starkt för hundar..
Jag tänker att vi säkert kan avge andra typer av dofter vid starka sinnesstämningar.
 
Till viss del känner de nog doften. Tex adrenalin är något som luktar starkt för hundar..
Jag tänker att vi säkert kan avge andra typer av dofter vid starka sinnesstämningar.
Jag tror fortfarande inte hundarna reagerar på våran lukt, utan på dem signaler vi sänder ut med kroppen vid olika känslor. Adrenalin kan ju sändas ut vid många olika situationer men trots det reagerar hundarna olika beroende på vilken känsla det är.
 
Frej blir upprörd och skäller på mig om jag får för mig att gråta. Skratta högt tycker han heller inte är riktigt okej beteende :o.
 
Känslor är egentligen ren kemi, det frigörs en del ämnen i kroppen när man exempelvis blir rädd, hundar ha gott luktsinne så varför inte. Det går även elektriska impulser och de kan bli en del värmestrålning och andra mätbara (och eventuellt en del vi inte lärt oss mäta än) energifält runt kroppen. Jag ser det som högst sannolikt att hundar kan känna dofter/fält/elektriska impulser som har med känslor att göra -men exakt vilka är osäker men hundar är generellt bra på dofter. De är också bra på att läsa av kroppsspråk.
 
Tänkte på den här tråden när jag pratade med en kvinna som går samma kurs som jag och Torsten.

Hennes unghund är halvt hysterisk när de åker bil.

Hon har honom i sele i framsätet och sa att hon lider för hon blir så upprörd och ängslig, för han är så rädd och vild.

Jag antar att de två påverkar varann. När han är orolig blir hon nervös och det känner hunden, som inte får någon anledning till att lugna sig, snarare tvärtom.

Jag tror däremot inte alls att huden mår dåligt av att vi mår dåligt.
 
Det är ju ingen tvekan om att hundar förstår hur vi mår, sedan är det kanske svårt att säga om de går på lukt eller kroppspråk i första hand om det inte finns riktigt ordentlig forskning kring det.

För egen del räcker det oftast med att veta att hundarna märker av hur jag mår. Vet jag att de påverkas och förstår hur de påverkas, så kan jag också i möjligaste mån jobba med mig själv för att påverka dem i önskvärd riktning.

Tex så bryr sig min ena inte speciellt mycket om mina negativa känslor, men hakar gärna på när jag är glad. Min andra tycker det är jobbigt med mina negativa känslor, men verkar sedan vara "jämnglad" oavsett om jag är bara lugnt nöjd eller superpepp och jätteglad. Till förstnämnda hund kan jag då tex använda lek som belöning, vilket är väldigt praktiskt, hon hänger ju så gärna med på allt kul när jag är glad. Med min andra tänker jag på att rikta negativa känslor åt rätt håll, jag försöker att inte vara "sur mot alla" om jag har dålig dag utan rikta det mot det som får mig sur (vilket aldrig någonsin är hunden i fråga), för jag vill ju inte att hon mår sämre än vad hon behöver göra.
 
Vår knäppgök kan inte alls tyda när vi hojtar på något roligt på tv. Hon upplever oss nog bara som upprörda. Även asgarv är lite skumt. Då flyttar hon på sig i soffan och tittar oroligt.
 
Jag tror absolut att din hund märker hur du mår i och med dina signaler och lukt, men jag tror inte han känner samma känsla. Kanske blir det som om en kompis är ledsen för att hennes farmor gått bort, då märker jag ju det och vill trösta och muntra upp och finnas där osv. Jag tycker ju att det är tråkigt för hennes skull med hennes sorg. Men jag sörjer ju egentligen inte farmodern som jag aldrig träffat.

Jag tänker att du ska vara glad att du har en sån fin relation med din hund. Han vill uppenbarligen vara med dig och muntra upp dig när du mår dåligt. Häng med honom, han vill ju hänga med dig! :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: geting
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 385
Senast: alicegard
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 388
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp