Känns hopplöst att hitta en medryttarhäst

Futz

Trådstartare
vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en medryttarhäst som söker medryttare men så i slutet ser jag att det är på tok för långt bort- eller att de kräver bil. Eller att det är för dyrt. Eller att man måste vara över 18. Osv osv.

Är snart 18 och planerar att ta körkort inom några månader och därför hoppas jag på mer möjligheter men känns som att då kommer det komma någonting annat ivägen… har drömt och sökt om en medryttarhäst sen några ÅR tillbaka men ingenting har blivit av ☹

Känns som att jag gör det mesta rätt i mina sökande annonser- har info om mig själv och vad jag söker- jag har bilder och videos- jag håller det kort men informativt och även välkomnande samt roligt. Trots detta hittar jag inget… mitt största ankare just nu är körkortet och att jag snart ska flytta högre upp i Skåne då jag nu bor i längst ner nästan precis vid havet hahah :up::up:

Men det sorgligaste är att jag är rädd att det handlar om mina ridkunskaper. Vet att många vill att man har kunskaper utöver ridskolan men har ridit på ridskola i ändå 9 år och vet att vissa köper häst efter bara 2 :/ Skulle inte kalla mig sådär jätte bra men tycker ändå jag är duktig generellt. Fast jag undrar om de jag provridit hos tycker annorlunda, kanske att jag inte är bra nog- men hur ska jag kunna utvecklas om jag inte har råd med mer lektioner eller har en häst att rida på? Vet att man kanske inte borde BARA rida på en häst utan tränare men att rida mer regelbundet, tränare eller ej,måste ju hjälpa! Känns som att jag inte kommer ha ett stabilt hästliv förrän om flera år och det gör lite ont i mitt hästhjärta.

Skriv gärna i denna tråden om ni känner igen er eller har några visa ord för en övertänkande tjej hahaha :love:
 
Känner igen mig. Jag har inte haft en medryttarhäst på över ett och ett halvt år och jag hittar ingen ny, trots att jag har både körkort och mångårig erfarenhet av att vara medryttare. Kan också ge referens vid behov.

Tyvärr har jag väl inga råd att ge.
 
Min bästa medryttare hittade jag genom att hon hade satt upp en lapp i mitt stall om att hon sökte medryttarhäst. Jag hade precis flyttat till stan med hästen och behövde en medryttare och tänkte att jag kunde ju låta henne testa.
Hon skulle som dig strax fylla 18 och hade inget körkort än och mest bara ridit på ridskola. Men det blev jättebra, hon red sedan min häst i fem-sex år.

Så mitt tips är att sätta upp lappar i stall du skulle vilja rida i. 🙂
 
Jag skulle säga genom kontaktar. Då jag va yngre, så fick jag medryttare häst genom folk jag kände i ett privat-stall som tipsade om mig. Sedan är det ju såklart jätte svårt när man inte har bil, dom flesta stallen jag haft häst kräver tyvärr bil, så om man inte har föräldrar som skjutsar då blir det svårt. Ett tips är även att gå med i grupper på facebook som är i ditt när område, ofta finns där "häst mm i *kommun" så kan du göra ett opslag, presenterar dig själv och säg vad du söker. Tror du får fler nap på det viset än att leta annons. Många hästägare lägger inte ut deras hästar på annons, men föredrar att leta själv.
 
Om det är till någon tröst så är det precis lika svårt att hitta medryttare. "Alla" vill ha en tävlingshäst de kan tävla på som medryttarhäst. Hästen ska stå uppstallad nära stan alternativt kollektivtrafik fram till dörren, inget utöver ridning som såklart ska ske i ridhus på gården ska behöva göras i stallet och det ska såklart vara gratis. Lite överdrivet nu då men även de som har det här upplägget har svårt att få och behålla medryttare. Jag vet inte vad som felas? Kanske är hästägare och medryttare inte hundra ärliga med vad de önskar eller så är båda parter så inkörda på vad de vill ha att de inte ser annat som ju faktiskt kunde blivit jättebra?

Jag har letat medryttare lite sådär ganska länge nu. Över ett år. Jag har en annons ute och jag har svarat på några som känts lämpliga. Jag ställer kravet att medryttaren ska lyssna på och respektera hästen precis som hästen lyssnar och respekterar ryttaren. Jag ställer kravet att saker och ting aldrig sker med våld utan i harmoni och jag vill ha någon att rida ut ihop med. Jag struntar egentligen i åldern på medryttaren men om hen är under arton sker det med föräldrars medgivande och jag kräver inte någon proffsryttare heller men önskar att hästen rids i ändamålsenlig form men ändå är det svårt. Svårt för att jag inte erbjuder det folk vill ha, jag har inga tävlingshästar, ingen kollektivtrafik osv. osv. Jag har till rätt person massor av kunskap att erbjuda men det kan jag ju inte skriva i en annons utan att låta som värsta besserwissern :angel:

Det är svårt helt enkelt att hitta någon som både matchar en själv och med hästarna.
 
Att körkort krävs / att en förälder skjutsar är ju inte så konstigt, de flesta stall ligger inte bredvid lokaltrafikens busshållplats.

Jag som hästägare som kan tänka mig en medryttare men inte aktivt letar känner mest att det är besvärligt, och jag orkar inte med att deala med nån som inte känns rätt. Har provat förut men det var svårt att hitta rätt - hade ett tag en 16-årig tjej som var guld värd, men 16-åringar växer upp och flyttar... Om en hästvän skulle tipsa mig om någon skulle jag nog kunna prova. Men jag har varken ridhus, busshållplats eller tävlingshäst...
 
Vad för medryttarhäst söker du? Någon att rida ut på/träna/tävla, vilken utbildningsnivå, vilket temperament, vilka åtaganden utöver ridning kan du tänka dig?
 
Jag tycker det är minst lika svårt att hitta medryttare. De behöver inte vara duktiga rent ridtekniskt men kunna grunder, vara nyfiken och villig att hjälpa till. Nackdelen nu är att jag är osäker på om jag vågar låta en ungdom rida ridhästen då hon lätt kan ta över. Men det skulle också kunna bli bra, jag vet ju själv hur jag var som 15åring och då hade jag en ettåring att ta hand om.

Men ja, det var annorlunda förr
 
Om det är till någon tröst så är det precis lika svårt att hitta medryttare. "Alla" vill ha en tävlingshäst de kan tävla på som medryttarhäst. Hästen ska stå uppstallad nära stan alternativt kollektivtrafik fram till dörren, inget utöver ridning som såklart ska ske i ridhus på gården ska behöva göras i stallet och det ska såklart vara gratis. Lite överdrivet nu då men även de som har det här upplägget har svårt att få och behålla medryttare. Jag vet inte vad som felas? Kanske är hästägare och medryttare inte hundra ärliga med vad de önskar eller så är båda parter så inkörda på vad de vill ha att de inte ser annat som ju faktiskt kunde blivit jättebra?

Jag har letat medryttare lite sådär ganska länge nu. Över ett år. Jag har en annons ute och jag har svarat på några som känts lämpliga. Jag ställer kravet att medryttaren ska lyssna på och respektera hästen precis som hästen lyssnar och respekterar ryttaren. Jag ställer kravet att saker och ting aldrig sker med våld utan i harmoni och jag vill ha någon att rida ut ihop med. Jag struntar egentligen i åldern på medryttaren men om hen är under arton sker det med föräldrars medgivande och jag kräver inte någon proffsryttare heller men önskar att hästen rids i ändamålsenlig form men ändå är det svårt. Svårt för att jag inte erbjuder det folk vill ha, jag har inga tävlingshästar, ingen kollektivtrafik osv. osv. Jag har till rätt person massor av kunskap att erbjuda men det kan jag ju inte skriva i en annons utan att låta som värsta besserwissern :angel:

Det är svårt helt enkelt att hitta någon som både matchar en själv och med hästarna.

Bor du i liten stad? Här i Stockholm verkar det finnas måånga bra medryttare som kan tänka sig hitta en häst. Tycker inte alls folk verkar ha helt orimliga förväntningar. Däremot skulle inte jag vilja, och jag anar att andra inte vill det heller, betala 2000kr i månaden för att rida ut 1-2 gånger i veckan eller på sin höjd få rida på banan ibland. Det finns folk som bara vill rida för ridandets skull, men många tycker nog det är allt för dyrt med tanke på vad man ”får” och vad som dessutom krävs av en. För den summan kan man ju lika gärna rida en gång extra u veckan på ridskola, eller ta några privatlektioner per månad. Det känns ju mer värt om man nu inte bara vill rida ut i skogen.

Och ja, saken blir ju betydligt svårare om man inte har kollektivtrafik till stallet såklart 😅
 
Bor du i liten stad? Här i Stockholm verkar det finnas måånga bra medryttare som kan tänka sig hitta en häst. Tycker inte alls folk verkar ha helt orimliga förväntningar. Däremot skulle inte jag vilja, och jag anar att andra inte vill det heller, betala 2000kr i månaden för att rida ut 1-2 gånger i veckan eller på sin höjd få rida på banan ibland. Det finns folk som bara vill rida för ridandets skull, men många tycker nog det är allt för dyrt med tanke på vad man ”får” och vad som dessutom krävs av en. För den summan kan man ju lika gärna rida en gång extra u veckan på ridskola, eller ta några privatlektioner per månad. Det känns ju mer värt om man nu inte bara vill rida ut i skogen.

Och ja, saken blir ju betydligt svårare om man inte har kollektivtrafik till stallet såklart 😅
2000 kr?! Nej här handlar det aldrig om tusenlappar. För längesedan, 10-15 år sedan, hade jag en betalande medryttare. Hen betalde 150 kr/månad och fick då rida 4-5 gånger i veckan. Hen tyckte det var dyrt. Så larvigt. Det var vad en ridlektion kostade då. Sedan dess har jag aldrig haft någon betalande medryttare och jag kräver inte någon som helst hjälp i stallet heller.
Du kan få en stallplats här inklusive allt för 500-1500 kr/månad beroende på om det finns ridhus på gården eller inte. Ja många stallägare sponsrar andras hästägande här. Jag bor i ett väldigt hästtätt län men jag vet att det här problemet finns även i Stockholm.
 
2000 kr?! Nej här handlar det aldrig om tusenlappar. För längesedan, 10-15 år sedan, hade jag en betalande medryttare. Hen betalde 150 kr/månad och fick då rida 4-5 gånger i veckan. Hen tyckte det var dyrt. Så larvigt. Det var vad en ridlektion kostade då. Sedan dess har jag aldrig haft någon betalande medryttare och jag kräver inte någon som helst hjälp i stallet heller.
Du kan få en stallplats här inklusive allt för 500-1500 kr/månad beroende på om det finns ridhus på gården eller inte. Ja många stallägare sponsrar andras hästägande här. Jag bor i ett väldigt hästtätt län men jag vet att det här problemet finns även i Stockholm.

Ja, 2000kr är inte ovanligt i Stockholm och då får ägarna nog förstå att det blir svårt att hitta en bra medryttare. Verkligheten. 🤷‍♀️
 
2000 kr?! Nej här handlar det aldrig om tusenlappar. För längesedan, 10-15 år sedan, hade jag en betalande medryttare. Hen betalde 150 kr/månad och fick då rida 4-5 gånger i veckan. Hen tyckte det var dyrt. Så larvigt. Det var vad en ridlektion kostade då. Sedan dess har jag aldrig haft någon betalande medryttare och jag kräver inte någon som helst hjälp i stallet heller.
Du kan få en stallplats här inklusive allt för 500-1500 kr/månad beroende på om det finns ridhus på gården eller inte. Ja många stallägare sponsrar andras hästägande här. Jag bor i ett väldigt hästtätt län men jag vet att det här problemet finns även i Stockholm.

Jag överväger att försöka hitta en medryttare till min nordsvensk när jag har ridit in och grundutbildat honom, men kan eller vill den inte ens bekosta att hålla honom skodd så får det hellre vara känner jag.
 
Jag skaffade min första medryttarhäst efter 30, så det är aldrig för sent 😊. Jag var väldigt ärlig till ägaren kring mina kunskaper (jag är inte duktig alls) så hon kunde avgöra om hon ville att jag skulle rida hennes hästar.

Tror att det gäller att hitta någon där det matchar med både hästägare och häst. Att man har de ambitioner som passar hästen (så är det ju även om man köper egen häst) . Ha tålamod och håll koll på annonser. Och när du tar körkort blir det nog lättare också.
 
Nja. Jag kan ju tycka att kostar stallplatsen 7000 kr så är 2000 kr ingenting. Det är verkligheten.
Jo, men då får man också räkna med att många inte kommer vilja rida ens häst. Det är det jag menar. Om jag kan ta tre privatlektioner per månad för ungefär samma summa så kommer jag inte betala 2000 kr för att rida ut i skogen och sköta någon annans häst. Det är verkligheten.
 
Jag överväger att försöka hitta en medryttare till min nordsvensk när jag har ridit in och grundutbildat honom, men kan eller vill den inte ens bekosta att hålla honom skodd så får det hellre vara känner jag.
Jag känner så med att hyra ut stallplats. Det är billigare för mig att ha boxen tom än att hyra ut. Enklare med.

Jag känner inte att jag behöver få betalt av en medryttare i pengar. Jag vill bara ha en som funkar med mig och hästarna och som kommer som planerat men tänkte ett tag att folk kanske är seriösare om de betalar för sig men så verkar inte vara fallet.
 
Kan ju säga att jag sökte medryttare och det var jättesvårt. Jag erbjöd en häst, inga stallpass, rida ut, rida på bana, rida för tränare (på egen bekostnad), tävla (på egen bekostnad). Gratis. Kraven var körkort (annars kommer du inte t stallet), över 18 år, lugn och känslig i sin ridning, vana vid pigga hästar.
Inte ett svar.

När jag sökte medryttarhäst svarade jag på annonser och jag var väl medryttare en period vad jag minns. Men det gäller verkligen att medryttaren och ägaren kommer bra överens.
 
Kan ju säga att jag sökte medryttare och det var jättesvårt. Jag erbjöd en häst, inga stallpass, rida ut, rida på bana, rida för tränare (på egen bekostnad), tävla (på egen bekostnad). Gratis. Kraven var körkort (annars kommer du inte t stallet), över 18 år, lugn och känslig i sin ridning, vana vid pigga hästar.
Inte ett svar.

När jag sökte medryttarhäst svarade jag på annonser och jag var väl medryttare en period vad jag minns. Men det gäller verkligen att medryttaren och ägaren kommer bra överens.
Konstigt att du inte fick några svar. Det där lät ju perfekt. Hade du haft hästen här hade jag nappat direkt.
 
vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en medryttarhäst som söker medryttare men så i slutet ser jag att det är på tok för långt bort- eller att de kräver bil. Eller att det är för dyrt. Eller att man måste vara över 18. Osv osv.

Är snart 18 och planerar att ta körkort inom några månader och därför hoppas jag på mer möjligheter men känns som att då kommer det komma någonting annat ivägen… har drömt och sökt om en medryttarhäst sen några ÅR tillbaka men ingenting har blivit av ☹

Känns som att jag gör det mesta rätt i mina sökande annonser- har info om mig själv och vad jag söker- jag har bilder och videos- jag håller det kort men informativt och även välkomnande samt roligt. Trots detta hittar jag inget… mitt största ankare just nu är körkortet och att jag snart ska flytta högre upp i Skåne då jag nu bor i längst ner nästan precis vid havet hahah :up::up:

Men det sorgligaste är att jag är rädd att det handlar om mina ridkunskaper. Vet att många vill att man har kunskaper utöver ridskolan men har ridit på ridskola i ändå 9 år och vet att vissa köper häst efter bara 2 :/ Skulle inte kalla mig sådär jätte bra men tycker ändå jag är duktig generellt. Fast jag undrar om de jag provridit hos tycker annorlunda, kanske att jag inte är bra nog- men hur ska jag kunna utvecklas om jag inte har råd med mer lektioner eller har en häst att rida på? Vet att man kanske inte borde BARA rida på en häst utan tränare men att rida mer regelbundet, tränare eller ej,måste ju hjälpa! Känns som att jag inte kommer ha ett stabilt hästliv förrän om flera år och det gör lite ont i mitt hästhjärta.

Skriv gärna i denna tråden om ni känner igen er eller har några visa ord för en övertänkande tjej hahaha :love:

Jag tror att de flesta vill ha en myndig medryttare. För rätt många är det ett absolut krav. Det är ju inget du kan hjälpa. Sen är det ju så att många stall ligger så att man behöver bil för att ta sig dit. Tyvärr. De som ligger nära stan eller med bra kollektivtrafik blir ju mer populära och där är det större konkurrens och mer folk till att börja med och då kan hästägarna välja folk de redan känner. Det känns ju tryggare för dem.

Jag är ingen duktig ryttare. Hade jag startat i en dressyrtävling hade jag max kunnat få godkänt på en Lätt B om jag hade en schysst häst. Lätt A hade jag bara klarat med rätt (välutbildad och lättriden) häst och en periods träning för tränare. Jag red från 3-16 års åldern (ridskola) och sen började jag som vuxen igen. Jag har hittat medryttarhäst vid två tillfällen. Det första låg långt ut på landet utan bra kollektivtrafik och långt från närmsta stad. Den andra stod nära stad och med kollektivtrafik och några tonåringar sökte men eftersom jag är vuxen och hade varit medryttare innan så fick jag chansen trots att hästen rids i en disciplin jag aldrig innan provat.

När jag svarat på annons har jag beskrivit mig själv, min erfarenhet (ärligt!) och sen skrivit om vilken typ av häst jag är ute efter. För min del är det en häst som är trygg, har en egen motor utan att vara het och som inte stegrar, bockar eller skenar. Den ska gå att rida ut på själv och med sällskap. Jag vill inte rida unghäst.

När det gäller erfarenhet så skriv inte att du har erfarenhet av många olika typer av hästar om du bara ridit på ridskola. Just det läser jag ofta i annonser som är skrivna av yngre personer som vill vara medryttare. Då låter det bättre att skriva att du bara ridit på ridskola men att du gärna rider för tränare och vill lära dig mer. Var ärlig både med det du är bra på och där du har mindre/ingen erfarenhet. Jag tror att hästägarna uppskattar att man visar att man inser sina begränsningar.
 
Jag tänker att det inte handlar om ridkunskaper utan brist på hästerfarenhet utanför ridskola. Man måste kunna läsa hästar och veta hur man ska bemöta och hantera olika sorters situationer. Ridningen är bara typ en tredjedel av livet med häst. Man ska sköta om hästen och utrustningen, mocka och fixa, och kunna förstå när något är fel med hästen och inse att man måste söka hjälp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 283
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 993
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp