Känns inte fräsch - var ska man börja leta?

T

tretjak

Mitt lilla lamm har börjat bete sig märkligt vid ridning och det som jag först trodde kanske var tonårsfasoner och test av matte verkar vara något annat :(
Har ringt vet station nu på f m men son vanligt så har de typ en halvtimme mellan 07.30 - 08.00 sedan går det inte att nå dem om det inte är akutfall :mad:

I väntan på att få tag på dem i morgon bitti så behöver jag lite tips! Jag hade tänkt börja med att be dem ta blodprov.
Har vi någon här som har erfarenhet av fästingburna sjukdomar på häst :confused: Symptom etc.

Sedan tycker jag ibland att jag kan se en svag, mycket svag antydan till hälta men kan inte se vilket ben det är. Han ser ut att markera något i hö varv och han nickar lite m huvudet. Har för mig att det då brukar vara hälta på fram?

Det är knappt märkbart och syns bara på hårt underlag, på volt. Så det är nästa sak; någon form av hältutredning.
Nu är jag ingen anhängare av böjprov på unghästar, jag vet inte vad ni har för erfarenheter av det men tycker inte riktigt om hur en del vet böjer rent våldsamt högt. Hur bra är det egentligen? Har hört att denna metod inte används alls utomlands?

Har känt igenom rygg efter bästa förmåga och han reagerar inte konstigt på det. Har ni fler idéer om vad man bör kolla upp? Anledningen till att jag vill vara förberedd innan vet kommer är att det oftast brukar bli en så bred undersökning att det inte leder till mycket mer än möjligtvis dyra räkningar och oändliga boxvilor för att sedan sluta med att det kanske är bäst att åka till klinik... Tänkte att om man vet vad man vill ha kollat så kan man snabba på processen lite och komma fram till problemet. Knäppt kanske, men värt ett försök :crazy:

Symptomen har varit följande; inledningsvis tröttare än vanligt, ovilja att komma in för arbete ( brukar komma travande till matte i hagen ), väldigt ojämn vid ridning dvs ibland sprallig och lätt och nästa gång tungriden och helt slö, vidare har han nu mot slutet börjat att ignorera drivande hjälper allt mera samt har även börjat resa sig käpprätt upp under ryttare. Nu senaste dagarna så har han helt saknat framåtbjudning, sett trött ut och nu i går kändes det som om han kortade sina steg betydligt. Vid kontroll på hårt underlag och longering utan ryttare kunde man se en antydan till markering i hö varvet samt en allmänt dålig gång mot vad han annars har.
Kan också tillägga att viloperioder har lagts in emellanåt utan förbättring. Arbetet har minskats ner till kortare ridturer i terrängen 3 ggr i veckan plus den vanliga utevistelsen i hagen förstås.

Så ser det ut nu - vad tror ni?

Och missförstå mig inte! Veterinär ska naturligtvis komma ut men under tiden hinner man ju grubbla en del... :cry:
 
Vad tråkigt med din häst! :(
Min ena valack har förra veckan fått konstaterat Erlichia... han är nu under behandling... sprutas 7 dgr... sista sprutan imorgon.
På min häst började det hela med att han var ''konstig'' att rida.. svårt att säga exakt VAD det var dom första dagarna.. men något var fel.
I 3 dgr var han ''konstig''... sista dagen fruktansvärd att rida. Han vägrade tex att böja sej i vänster sida!
Började då misstänka att ngt var fel i munnen... ringde vet. och fick en tid efter några dagar.
I väntan på att vet. skulle komma blev han dock allmänt sämre... han blev trött och hängig, rörde sej inte i hagen (detta är en sprallig herre i vanliga fall), stod mest och sov både inne & ute... åt dåligt.
När han rörde sej så gick det så låååångsamt... och stelt.
Dagen innan vet. kom så fick han hög feber och alla 4 ben svullnade rejält! :( Stackarn... han mådde riktigt dåligt!
Vet. tog iallafall blodprover och konstaterade Erlichias... tackoochlov är han nu betydligt piggare! :)

Min vet. sa att det är många som ringt henne och vill ha en koll pga att ''hästen är inte som vanligt, men svårt att peka på nåt precist''.... tar blodprov och påvisar just Erlichia.

Hoppas din vet. hittar vad som är fel! :crazy:
 
Lite snabbt bara. Böjprov (flexion tests) använd iaf i England, på samma sätt som i Sverige.

Ingen av mina hästar har någonsin reagerat på böjprov om det inte uppenbart varit något fel. Såväl 20 åriga stoet (kallblodstravare omskolad som ridhäst) gick ren för böjprov som 7-åriga valacken. De gånger valacken reagerat på böjprov har varit när det funnits problem.

Han har btw haft erlichios. Det enda jag märkte var att han kändes en aning seg och stum. Koll på klinik visade ryggont, ledinfl på 3 ben, 5 leder. Sen fick han balansproblem, gick ner i vikt, blev "personlighetsförändrad" och hade hälta osm kom och gick och bytte ben lite hur som helst.

Han har dock en HÖG smärttröskel.

Han är ofräsch igen. I juni kändes han lite tsum och stel. hade ut equiatriker som släppte spänningar runt höger bog & armbåge. Var dock rädd det var i leden. När muskelspänningarna släpptes blev han halt under ryttare. Till vet och armbågsledsinfl h.f. och problem i knäet vb. Behandlades och blev bra.

Sen i början på augusti började han kännas ofräsch igen, svårt med galoppfattningarna, spänd och studsig galopp, galoor, känns seg, trippig och stum alt försöker springa ifrån allt som en symaskin. Blev bättre men inte helt bra på butta. Ska in på hältutredning på klinik på fredag..

Men att ta ett prov avseende borrelia och erlichios är det första jag skulle göra i ditt fall, spec som du är lite kluven till böjprov.
 
Även jag rekommenderar att börja med blodprov!
Oj, vad jag känner igen min förra hästs beteende efter att ha läst om era hästar. Min pålle hade erlichios med värdet 1:40. Hon hade symtomen att hon blev slö, ovillig att arbeta. Hon började även tappa bakdelen och protesterade framför allt när jag skulle fatta galopp. När vi skulle åka transport var det ett himla liv. Det var inga problem att få in henne, men när vi körde så kastade hon sig från sida till sida inne i transporten (vilket hon aldrig gjort tidigare)så hela bilen svajade. Efter ett tag testade vi att öppna upp mellanväggen och då stod hon lika stilla som vanligt igen. Det var alltså balanssinnet det hade blivit fel på...
Hon var dock aldrig halt och det var därför det var så svårt för mig att fatta att hon inte var frisk. Jag trodde hon "jävlades" med mig, för hon var en tuff dam.

Jag fick under behandlingstiden skurtta henne. Tyvärr blev min lilla polle tillslut oridbar, vägrade ta ett steg och red man henne då framåt så backade hon eller reste sig (hööögt). Hon visade fortfarande ingen hälta vid böjprov, men i Helsingborg kom de fram till att hon hade kotledsinflammationer m.m. Det ena felet hade lett till det andra. Under den här tiden hade jag behandlat henne i något år. När veterinären i Helsingborg bedövade henne diagonalt i benen och när de under bedövningen skulle ha mig till att rida, så funkade min lilla häst kanonbra och hon löd mig för varenda liten hjälp... Då förstår man verkligen varför hästen protesterar vid ridning.

Nu vet jag inte hur bra ATG-klinikerna i era trakter är, men jag rekommenderar att åka till ett "riktit" bra djursjukhus direkt (om man har tillgång till det). Hade jag åkt till Helsingborg direkt hade jag sparat mycket pengar (även om det var där mest pengar gick åt).

Mvh Lotta
 
Ville bara tillägga att min häst hade 1:640 el. högre.. man mäter inte högre. Som positivt prov räknas 1:40 el. högre...

Min häst tappade massor i vikt oxå...
 
Jag vet att 1:40 är ett mycket lågt värde för erlichios, men min häst var ändå tyvärr tvungen att avlivas efter ett år av behandlingar (inkluderat kotledsinflammationerna m.m.). Hon blev liksom aldrig bra...

Är din häst, som hade högsta värdet, frisk idag (utan att den är stel eller har andra konstiga symptom)?

Mvh Lotta
 
Jag skulle definitivt böja honom, hästar över 3 år klarar ett böjprov. Sedan kan du kanske be om att få en kvinnlig vetrinär som ej är känd för att vara en benknäckare.
Råd om borrelia/erlichiastest har du redan fått. Sedan skulle jag ta och kontakta kotknackare som kan känna igen din häst så att han inte har blivit ofräsch p.g.a. låsningar eller spänningar.
Jag tror på att undvika att spruta unga hästar utan försök få em fräscha genom vila i första hand.
 
Och min, som hade rejäla symptom (jag är rädd för att det är det som kommit tillbaka nu. Han är genomböjd och friskförklarad dels i oktober 01 och i augusti 02, men veterinärerna var FÖRVÅNADE då att han gick igenom, och symptomen är otäckt lika i den held el (inte allt).

Iaf, han hade 1:160, vilket inte är sådär himla högt heller, men det räckte mer än väl.

De värden man kan få är fö (förutom 0 då), 1:40, 1:80, 1:160, 1:320 och 1:640. Högre mäter man inte, det man mäter är hur många gånger man kan späda och fortfarande ha titrar kvar. Dvs hur mycket titrar det finns.

och så det otrevliga - ett positivt prov behöver INTE betyda att hästen har erlichios utan att den haft. Men har man positivt prov och symptom är det ju läge att behandla, men man sk vara medveten om riskerna. OCH, det finns djursjukhus/veterinärer/kliniker som inte tror på att icke-akut erlichios finns. Jag fick byta klinik för att få behandling. Efter fem månaders behandling och gissningslek ang hältorna bytte jag efter det positiva svaret klinik, fick honom medelbart behandlad och en vecka senare var det en ny häst =)
 
Min häst hade symptom som exakt liknar din hästs och det visade sig vara borrelia. Just det där "varannandagsbeteendet" vid ridning känner jag precis igen! Hur fräsch som helst ena dagen och andra dagen som en urvriden trasa.

Min equiterapeut som själv har haft borrelia bekräftade att hon själv också känt sig precis så. Trött intill döden ena dagen och nästan som vanligt nästa dag. Enligt henne beror det på att immunförsvaret jobbar på högvarv. Ena dagen lyckas immunförsvaret hålla infektionen i schack men nästa dag tar den över.

Min häst fick intravenöst pencillin i fem dagar och jag höll igång med lugnare arbete. Efter c:a 2 veckor var hon mer eller mindre sig lik. Det är 2 ½ år sedan.

Tyvärr har hon i år fått ett fästingbett så jag är lite orolig att hon ska ha blivit smittad på nytt. Är det någon som vet om man kan få sjukdomen flera gånger?

mvh
Lejonelle
 
Tack snälla för alla råd och beskrivningar av symptom! Veterinären kommer i morgon förmiddag och sedan är det väl bara och vänta på provsvar. Hoppas att det inte tar för lång tid nu bara. Böjprov är jag som sagt kluven till men kommer att diskutera det med veterinären, kanske hon kan ta det lite varligt, det gäller ju inte något vet intyg eller så. :bow:
 
Nu vet jag inte var du bor, och oddsen att du bor ute i skogen där jag bor är väl minimal. Annars finns det en DUKTIG vet här du skulle gilla. Ser helheten, duktig på muskler. Och (nu kommer det du skulle gilla), hon böjer inte vidare om de reagerar. Hon ser ingen anledning att böja fullt på en häst som visar attd et gör ont/tar emot. Utan den har signalerat att det gör ont, och då är det "bara" att leta rätt på vad som gör ont. (Hon var för den första som hittade felet med min valacks vb..på tio minuter..). Min valack reagerade hf - vb. ½ grad hf och 2 grader vb. Enligt hennes böjning, hade man böjt normalt hade han reagerat 1 grad fram och 4 grader bak. Men som hon sa "det syns så tydligt att han dels ömmar för böjning, och blir halt efter, så det finns ingen a nledning att böja vidare. Men visst, vill du ha en fyra så böjer jag fullt ut som man "ska" så har du din fyra, men vad blir hästen gladare för det för?"
 
Min pålle har fått sista sprutan idag...
Vet. tyckte han skulle vila helt en vecka nu... sedan skrittas en vecka för att därefter börja jobbas försiktigt igen.
Symptomen han hade innan han började behandlas är borta, dom försvann efter ett par dgr... dock är han lite öm i ryggen... och så är han lite trött fortfarande.

Usch vad tråkigt med din häst! :(
 
Det låter som en bra veterinär, tyvärr så bor jag ju långt ner i djupaste södern...

Annars tycker jag att det kan vara svårt att hitta ödmjuka veterinärer som tar sig tid att lyssna på hästägaren också, det är ju ändå den person som ser hästen dagligen och känner den väl. All respekt åt utbildning och kunskap men lite lyhördhet skadar aldrig.

Jag tycker i och för sig att de flesta på min vet station är både vänliga och skickliga så jag ska inte klaga precis på dem. Det är bara det att man känner sig verkligen i underläge som hästägare och lekman ibland - man har ju tusen frågor och funderingar när hästen insjuknar! Plus att man ju är orolig för vilka svar man ev får :(

Hör av mig och berättar hur det går med honom. :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 988
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
25 728
Senast: Sirap
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 461
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp