Känns inte rätt

Fast stallägaren har ju rätt. Hen är ju besviken. En graviditet är inte enkelt för varken häst eller människa. Det frestar på. Kanske fick du ekonomiskt fördelaktigt också? Fick du det? Att fundera på stam innan man lånar ett sto och betäcker tillhör väl grundkursen i hövlighet. Blup och bedömningsiffror är öppen information som inte kostar något.

Det är klart att du behöver prata med stallägaren och kanske erbjuda stallägaren att köpa fölet förmånligt för att betala för hens och stoets tidsförluster. Tid är också pengar. Prat med stallägaren för att lära dig förstå och få någon slags förlikning.

Att skaffa häst som man tror är det man vill ha men visar sig inte passa är ju en köpares stora problem. Alltid.

Jag har köpt en häst som jag trodde skulle passa mig. Jag vet stam, hur den är uppfödd och känner folket men ändå har det blivit fel.
Den hästen älskar jag och saknar fortfarande trots att vi inte alls fungerade ihop rent arbetsmässigt. Hästen fungerar klockrent där han bor nu och de vill aldrig göra sig av med honom.

Att det sedan kan bli ännu mer "fel" när man är på ägg/spermie-nivå är ju ännu mer påtagligt.
50% av föräldrarnas gener kastas ju iväg och det är ju inte säkert att de fördelar du vill ha av kombinationen är det som kommer ut. Måste du leva med det så, som "straff", resten av hästens liv? Vem sjutton mår bra av det? Skulle säga vare sig ägare eller häst.
 
Fast stallägaren har ju rätt. Hen är ju besviken. En graviditet är inte enkelt för varken häst eller människa. Det frestar på. Kanske fick du ekonomiskt fördelaktigt också? Fick du det? Att fundera på stam innan man lånar ett sto och betäcker tillhör väl grundkursen i hövlighet. Blup och bedömningsiffror är öppen information som inte kostar något.

Det är klart att du behöver prata med stallägaren och kanske erbjuda stallägaren att köpa fölet förmånligt för att betala för hens och stoets tidsförluster. Tid är också pengar. Prat med stallägaren för att lära dig förstå och få någon slags förlikning.

De personer som jag stött på som ställer upp med sin tid, gör tjänster eller ger gåvor för att sedan i efterhand använda det som ett skäl för dem att få bestämma över personen de gjorde tjänsten åt, har varit toxiska personer även i övrigt. Såna som man bör undvika om man vill ha ett trevligt liv liksom.

Om man anser sig ha rätt att bestämma över ett föl för att man lånat ut sitt sto så borde man tänkt på det innan och skrivit ett fodervärdsavtal istället. Utan avtal gäller som vanligt att djurägaren bestämmer, punkt.

Men i detta fallet hade ett fodervärdsavtal inte hjälpt heller för som jag förstått det handlar det inte om att stallägaren vill ha fölet, utan stallägaren vill ha TS? I sitt stall. Med fölet. Och man kan faktiskt inte bestämma över andra människor så det är ju 100% stallägaren som behöver tagga ner och släppa detta.

Kommunikation är absolut bra och kanske kan de lösa detta som vänner. Men då måste stallägaren ändra på sig. Jag har inte läst något om att stallägaren vill köpa fölet. Det kanske kan vara ett sätt att "lösa" problemet dock. Men jag har mest fått känslan av att stallägaren surar över redan spilld mjölk.
 
Hej allesammans. Jag fick låna stallägarens häst att ta föl på. Nu är denna underbara fölunge 8 månader. Och jag känner att detta inte är rätt häst för mig.
Hon är helt underbar i allhantering. Men det känns inte rätt.
Jag har nämt till stallägaren att det inte känns rätt och att jag funderar på att sälja henne istället för att behålla som var tanken när jag lånade hennes häst.
Stallägaren har då blivit arg på mig och menat att jag har tagit tid från henne och hennes häst. Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra då jag inte vill bli osams med stallägaren men samtidigt vill jag inte ha en häst som inte känns 100% som min
Jag hade flyttat fölet först till lösdrift. Andats och känt efter, jag tycker du resonerar klokt och känner du så starkt för det så gör du rätt.

Men det är inte bråttom för fölets del, det låter som att det skaver för att du står i stoets ägares stall, så flytta och känn efter igen.
 
Flytta och sälj. I den ordningen. Din framtida häst finns därute och som andra redan sagt klickar man inte med alla hästar oavsett hur de kommit in i ens liv 🥰
Håller med! Har själv hållit fast vid fel häst förlänge och ingen var glad över detta! Sålde till en tjej som älskar honom och jag hittade en annan häst som passade mig jätte bra och redan första veckan hade jag haft mycket roligare med min nya häst jämfört med hela den tiden jag hade min förra.
 
En 8-månaders fölunge , jo det fölet vet man precis hur det kommer se ut vid 4-års ålder.

Jag tänker att ts kanske håller på att bli lurad att sälja sitt föl alldeles för tidigt, alldeles för billigt. Det är inte ovanligt att det händer i hästvärlden.

Nämen , ja absolut har man gett fölungen en chans. 8 månader.
 
Jag tycker nog att stallägaren har rätt att reagera.

De personer som jag stött på som ställer upp med sin tid, gör tjänster eller ger gåvor för att sedan i efterhand använda det som ett skäl för dem att få bestämma över personen de gjorde tjänsten åt, har varit toxiska personer även i övrigt. Såna som man bör undvika om man vill ha ett trevligt liv liksom.

Om man anser sig ha rätt att bestämma över ett föl för att man lånat ut sitt sto så borde man tänkt på det innan och skrivit ett fodervärdsavtal istället. Utan avtal gäller som vanligt att djurägaren bestämmer, punkt.

Men i detta fallet hade ett fodervärdsavtal inte hjälpt heller för som jag förstått det handlar det inte om att stallägaren vill ha fölet, utan stallägaren vill ha TS? I sitt stall. Med fölet. Och man kan faktiskt inte bestämma över andra människor så det är ju 100% stallägaren som behöver tagga ner och släppa detta.

Kommunikation är absolut bra och kanske kan de lösa detta som vänner. Men då måste stallägaren ändra på sig. Jag har inte läst något om att stallägaren vill köpa fölet. Det kanske kan vara ett sätt att "lösa" problemet dock. Men jag har mest fått känslan av att stallägaren surar över redan spilld mjölk.
Jag tycker du skriver väl. Med jämna mellanrum kommer det folk hit som ska vara ”vän” men det visar sig att de håller på att flytta sina hästar och tror att det finns plats i vårt stall. Vad i hela friden det har med saken att göra men det har väl något med tjänst och toxisk person att göra . Gå nu inte i spinn på detta inlägg.

Jag tycker att ts ska fundera om hon säljer en bra häst på 8 månader vilket stallägaren möjligen kan ha tjurat om. 8 månader det är ju ingenting.
 
En 8-månaders fölunge , jo det fölet vet man precis hur det kommer se ut vid 4-års ålder.

Jag tänker att ts kanske håller på att bli lurad att sälja sitt föl alldeles för tidigt, alldeles för billigt. Det är inte ovanligt att det händer i hästvärlden.

Nämen , ja absolut har man gett fölungen en chans. 8 månader.
Man märker absolut vilken personlighet som ett föl på åtta månader har. Hon som inte tyckte om mig visade det redan från cirka två veckors ålder. Jag hoppades att hon skulle ändra sig men det gjorde hon inte. Hennes lillasyster ville jämt vara med mig från det att hon bara var ett par veckor. Nu är hon tolv år och vill det fortfarande.
 
En 8-månaders fölunge , jo det fölet vet man precis hur det kommer se ut vid 4-års ålder.

Jag tänker att ts kanske håller på att bli lurad att sälja sitt föl alldeles för tidigt, alldeles för billigt. Det är inte ovanligt att det händer i hästvärlden.

Nämen , ja absolut har man gett fölungen en chans. 8 månader.

Min numera 2-åring som kom till mig vid 8-månaders ålder har fortfarande samma personlighet i grunden; kontaktsökande, följsam och mild i temperamentet.

Samma är det med de två föl jag sålt (helsyskon). Fortfarande två kavata hästar som inte backar utan med en hel del egen vilja och egna åsikter.

Sen är det självklart att hantering/träning påverkar men man ser tidigt hur de är i grunden. Bara en sådan sak att jag fått ”tämja” mina föl medans fölet jag köpte själv gick fram till uppfödaren och hälsade morgonen efter att hon föddes på betet.

Jag passar helt klart mycket bättre med fölet jag köpte än någon av mina egna uppfödningar. Tur att jag inte avlar åt mig själv 😅
 
Fast stallägaren har ju rätt. Hen är ju besviken. En graviditet är inte enkelt för varken häst eller människa. Det frestar på. Kanske fick du ekonomiskt fördelaktigt också? Fick du det? Att fundera på stam innan man lånar ett sto och betäcker tillhör väl grundkursen i hövlighet. Blup och bedömningsiffror är öppen information som inte kostar något.

Det är klart att du behöver prata med stallägaren och kanske erbjuda stallägaren att köpa fölet förmånligt för att betala för hens och stoets tidsförluster. Tid är också pengar. Prat med stallägaren för att lära dig förstå och få någon slags förlikning.
Men på vilket sätt skulle det kompensera stallägaren för dennes eventuella "tidsförluster" att TS behåller hästen?? "Förlusterna" är ju precis desamma för stallägaren vare sig TS behåller eller säljer.
Det verkar ju inte vara avtalsmässigt villkorat på något vis, då kan ju TS göra precis vad hen vill.
 
Men på vilket sätt skulle det kompensera stallägaren för dennes eventuella "tidsförluster" att TS behåller hästen?? "Förlusterna" är ju precis desamma för stallägaren vare sig TS behåller eller säljer.
Det verkar ju inte vara avtalsmässigt villkorat på något vis, då kan ju TS göra precis vad hen vill.
Jag instämmer, och nu spekulerar jag fritt vidare. Det är ju väldigt bekvämt för en stallägare att en inackoderad/ medryttare (?) som tar föl på en häst man ändå vill ha föl på. Då slipper man stå för diverse kostnader men ändå ha bestämmande rätt..?
Inte första gången jag ser det tyvärr.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 315
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 453
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 408
Senast: Skye
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 765
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp