Känslig mage, hjälp

Hannakristina82

Trådstartare
Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där han står nu, har han fått ”special hösilage” och då torr fin andraskörd, hyfsat magert. Magen har mått toppen och jag har kompenserat det magra med lite lucern och kraftfoder. Jag har även fått tag på en del småbalshö så han får ett par kilo av det dagligen.

Nu i Fredags fick jag hux flux veta att de nu köpt in andraskörd till alla hästar, och då av ett annat parti. Detta hösilage är helt bedrövligt. Det är så blött, halvbrunt och smetigt.. inte dåligt, men oaptitligt skulle jag beskriva det, kan inte vara ts på mer än 50%. Därtill skall det vara väldigt kraftigt med en proteinhalt på 70-80g per kilo. Vi kommer få analys i dagarna.
Har börjat blanda och även tagit bort allt kraftfoder utom en liten skvätt müsli för att han skall få i sig sina mineraler..märker redan att magen är liiite lös.
Han äter idag 10kg hösilage och 2 kg hö, vill absolut ej dra ner på grovfodret, och särskilt inte när det är så blött.. men han kommer ju få enorm överskott av protein!!
Jag kan få tag halm eller mer hö i småbal, men jag kan inte ersätta hela grovfodergivan, det går inte rent praktiskt.. hade ni gett hösilaget för att fylla upp behöver av protein/MJ och sedan lagt på halm resterande kilon, för att han skall få tillräcklig tuggtid och TS. eller bytt ut så mkt som möjligt av hösilaget mot hö. Kan tillägga att höet ej är analyserat, så vet inte hur innehållet är i det.

Blir så ledsen och less. Han har blivit så fin i kroppen efter att ha tappat massor i sommar och sedan en kort period med superdålig mage innan han fick sitt special hösilage, är så rädd att han skall bli dålig igen.
Känns som att stallägarna skiter fullständigt i hur äckligt detta hösilage är, och därtil får vi bara en vecka på oss att byta över.
 
Att vi människor tycker att ett hösilage ser oaptitligtut behöver inte betyda ett dugg för hästarna. Min erfarenhet är att det är bra med ett ganska blött foder på vintern så man vet att de får i sig vätska. Vi har just nu två olika sorts grofoder - ett torrhö med låga värden på ffa protein och ett lite blötare silage med bra värden, min häst som är känslig i magen mår toppen på det blöta och hans hagkompis som är en gammal häst fick kolik av det torra, men mår finemang han också på det blöta.

Så mitt tips - döm inte ut fodret på hur det ser ut.
 
Att vi människor tycker att ett hösilage ser oaptitligtut behöver inte betyda ett dugg för hästarna. Min erfarenhet är att det är bra med ett ganska blött foder på vintern så man vet att de får i sig vätska. Vi har just nu två olika sorts grofoder - ett torrhö med låga värden på ffa protein och ett lite blötare silage med bra värden, min häst som är känslig i magen mår toppen på det blöta och hans hagkompis som är en gammal häst fick kolik av det torra, men mår finemang han också på det blöta.

Så mitt tips - döm inte ut fodret på hur det ser ut.

Så sant ändå!
Men hur skall jag tänka med det höga proteininehållet? Måste ju ge fler kilon för att han skall få tillräcklig TS också
 
Så sant ändå!
Men hur skall jag tänka med det höga proteininehållet? Måste ju ge fler kilon för att han skall få tillräcklig TS också

Jag hade inte varit särskilt bekymrad iom att proteinöverskott från grovfoder gör de sig av med. För att få i honom mer ts kanske du kan ge lite foderhalm?
 
Jag hade absolut bytt ut fodret till ett du vet han funkar på. Min ena är också extremt känslig i magen. Under några år när vi fick ok hösilage kunde hon äta 3 kg av det till lunch i hagen (hon går med andra hästar, alla andra i stallet äter bara hösilage). Man märkte dock direkt när det var en sämre bal att det rann ur henne. Hon var ganska lös då och då.

Nu i höst fick vi en riktigt äcklig andraskörd. Bara hemsk att fodra med. Vi vande in henne på den försiktigt för att hon skulle kunna äta den i hagen med de andra, trots att det kändes jobbigt. Hon blev lös, gasig och lite grinig. Sedan en dag fick hon rejäl gaskolik och vi fick tillkalla veterinär. Det gick bra som tur var. Men nu får hon aldrig någonsin äta den skiten igen, om tre kg om dagen pajade henne så mkt. Kommer aldrig sätta henne på den bondens
hösilage igen, fyfan vad det inte är värt det
 
Jag kan definitivt ge halm/hö till viss del. Men jag kan tyvärr inte ersätta hela grovfodergivan. Jag har en liten plats att förvara hö/halm på och rent praktiskt skulle jag behöva åka och hämta mer varje vecka isåfall. Tyvärr får jag inte ihop det. Varannan vecka- var tredje vecka kan funka.
 
Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där han står nu, har han fått ”special hösilage” och då torr fin andraskörd, hyfsat magert. Magen har mått toppen och jag har kompenserat det magra med lite lucern och kraftfoder. Jag har även fått tag på en del småbalshö så han får ett par kilo av det dagligen.

Nu i Fredags fick jag hux flux veta att de nu köpt in andraskörd till alla hästar, och då av ett annat parti. Detta hösilage är helt bedrövligt. Det är så blött, halvbrunt och smetigt.. inte dåligt, men oaptitligt skulle jag beskriva det, kan inte vara ts på mer än 50%. Därtill skall det vara väldigt kraftigt med en proteinhalt på 70-80g per kilo. Vi kommer få analys i dagarna.
Har börjat blanda och även tagit bort allt kraftfoder utom en liten skvätt müsli för att han skall få i sig sina mineraler..märker redan att magen är liiite lös.
Han äter idag 10kg hösilage och 2 kg hö, vill absolut ej dra ner på grovfodret, och särskilt inte när det är så blött.. men han kommer ju få enorm överskott av protein!!
Jag kan få tag halm eller mer hö i småbal, men jag kan inte ersätta hela grovfodergivan, det går inte rent praktiskt.. hade ni gett hösilaget för att fylla upp behöver av protein/MJ och sedan lagt på halm resterande kilon, för att han skall få tillräcklig tuggtid och TS. eller bytt ut så mkt som möjligt av hösilaget mot hö. Kan tillägga att höet ej är analyserat, så vet inte hur innehållet är i det.

Blir så ledsen och less. Han har blivit så fin i kroppen efter att ha tappat massor i sommar och sedan en kort period med superdålig mage innan han fick sitt special hösilage, är så rädd att han skall bli dålig igen.
Känns som att stallägarna skiter fullständigt i hur äckligt detta hösilage är, och därtil får vi bara en vecka på oss att byta över.

Jag har liknande problem av och till - det som funkar för mig är att blanda in halm i hösilaget så att hästen inte äter för fort av foder med mycket protein/lite fiber. Min häst är lättfödd och får inte så himla mycket, så det funkar bra att ge i finmaskigt hönät. Det är skittrist att stå och blanda om man ska vara noga, men det har lönat sig ganska bra. Jag ger hösilage så att det täcker protinbehovet, och fyller på med energi i form av halm.
 
Min häst åt gladeligen det bruna blöta geggiga men inte torrt finstråigt hö som inte luktade nånting. Inte de andra heller så vad som var fel fattade vi aldrig.
 
Jag har berättat om det förr och gör det igen.
Förr då även jag trodde på skrönan om att torrt foder var bättre för hästar med känslig mage än vått, hade jag en häst med mycket känslig mage.
Hästen hade bott i olika stall utan förändring och vi vågade inte ens tänka tanken på att ge honom ensilage.
Ett år med dålig tillgång hö fick hästen det torraste ensilage vi kunde få tag i, lös i magen men för övrigt bra. Så hände det värsta som kunde hända, det torra ensilaget tog slut innan vintersäsongen. Var bara att välja på pest eller kolera, inte ge hästen grovfoder eller ge det riktigt blöta övriga hästar fick.
Jag var helt övertygad om att oavsett vad jag valde skulle hästen dö av sin dåliga mage. Tänkte att det nog var bättre att den blev mätt om det nu ändå skulle gå åt skogen.
Alltså fick hästen det våta ensilaget och jag bara väntade på katastrofen. Fast den kom inte!
Hästen blev på bara någon dag helt bra i magen.
Fattade först inget alls men började undersöka saken och hittade en person som var mycket insatt i utfodring. Den här personen förklarade att när man utesluter saker som är vanliga när hästar har dålig mage, dåliga hygieniska värden på fodret eller medicinska orsaker som magsår. Var den troliga orsaken för låg FS-halt i fodret.
FS-halt = fibersubstans
Tyvärr väljer de flesta bort att analysera sitt foderstater hygieniska värden, vilket egentligen är den viktigaste analysen. FS-halten ingår oftast inte heller i analysen. Har man en "maghäst" är det de två viktigaste sakerna och inte TS-halten på fodret.
 
Jag har berättat om det förr och gör det igen.
Förr då även jag trodde på skrönan om att torrt foder var bättre för hästar med känslig mage än vått, hade jag en häst med mycket känslig mage.
Hästen hade bott i olika stall utan förändring och vi vågade inte ens tänka tanken på att ge honom ensilage.
Ett år med dålig tillgång hö fick hästen det torraste ensilage vi kunde få tag i, lös i magen men för övrigt bra. Så hände det värsta som kunde hända, det torra ensilaget tog slut innan vintersäsongen. Var bara att välja på pest eller kolera, inte ge hästen grovfoder eller ge det riktigt blöta övriga hästar fick.
Jag var helt övertygad om att oavsett vad jag valde skulle hästen dö av sin dåliga mage. Tänkte att det nog var bättre att den blev mätt om det nu ändå skulle gå åt skogen.
Alltså fick hästen det våta ensilaget och jag bara väntade på katastrofen. Fast den kom inte!
Hästen blev på bara någon dag helt bra i magen.
Fattade först inget alls men började undersöka saken och hittade en person som var mycket insatt i utfodring. Den här personen förklarade att när man utesluter saker som är vanliga när hästar har dålig mage, dåliga hygieniska värden på fodret eller medicinska orsaker som magsår. Var den troliga orsaken för låg FS-halt i fodret.
FS-halt = fibersubstans
Tyvärr väljer de flesta bort att analysera sitt foderstater hygieniska värden, vilket egentligen är den viktigaste analysen. FS-halten ingår oftast inte heller i analysen. Har man en "maghäst" är det de två viktigaste sakerna och inte TS-halten på fodret.
Ok! Det var intressant att höra!
Vi har börjat blanda och än så länge håller sig magen fin 😊. Fortsätter det såhär, så tror jag det skall gå fint och så toppar vi upp med halm för att han skall få tillräckligt med TS, hösilaget är ju som sagt högt i protein, så kan inte ge tillräcklig med TS med det nu när det dessutom är så blött.
Men det som är konstigt är att när han går på gräs, så blir magen ALLTID dålig när det regnat och blir blötare ute. Jag har tolkat det som att hans mage vill ha torrare mat. Magen har aldrig varit så fin på gräs som i somras när det var snustorrt ute.
 
Ok! Det var intressant att höra!
Vi har börjat blanda och än så länge håller sig magen fin 😊. Fortsätter det såhär, så tror jag det skall gå fint och så toppar vi upp med halm för att han skall få tillräckligt med TS, hösilaget är ju som sagt högt i protein, så kan inte ge tillräcklig med TS med det nu när det dessutom är så blött.
Men det som är konstigt är att när han går på gräs, så blir magen ALLTID dålig när det regnat och blir blötare ute. Jag har tolkat det som att hans mage vill ha torrare mat. Magen har aldrig varit så fin på gräs som i somras när det var snustorrt ute.

Då hade jag börjat fundera på sockerhalten istället.
 
När en människa är lös i magen är rådet inte knäckebröd och torra flingor utan att på alla sätt få i sig mer vätska. Mer vätska ut kräver mer vätska in helt enkelt. Om man inte kan dricka tillräckligt mycket får man äta blötare mat som kompensation. Med lite tur blir det också enklare för mikroberna att jobba när de får lite mer vätska i tarmen. Anledningen till att en maghäst blir dålig på blött gräs är nog snarare att gräset reagerar genom att ändra sammansättning när det vattnas, eller att alla mikroorganismer som finns på grässtråna har party när deras miljö blir fuktig.
 
Det är oftast ingen fara att hästen hamnar på proteinöverskott för att man har "för bra" grovfoder. De är gjorda för att ta hand om näringsämnena i gräs.

Är det så att hästen blir "dålig" av att det regnar på maten blir den snarare dålig av det som händer i grässtrået vid regn, än själva vätskan i sig. Har aldrig hört om en häst som blivit dålig för att den druckit (friskt) vatten på betet/till högivan liksom.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 371
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst brukar bli lös i magen vid foderomställningar, som t.ex när betet är slut på hösten och man går över till hösilage och...
Svar
15
· Visningar
1 942
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 757
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 702
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp