Känslig mage

Karin&Jagger

Trådstartare
Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi fått honom haft problem med känslig mage. Efter sex veckor blev han inlagd hos veterinär pga inflammation i tjocktarmen. Han fick behandling i fem dagar innan vi såg någon bättring och han blev jättesmal eftersom han bara var 6 månader. Efter det åt han bara Hills I/D sensitive under ungefär ett halvår och magen stabiliserade sej. Han var dock fortfarande underviktig - vad hundfolk sade till mej var därför att denna typ av Hills består av sönderslagna proteinmolekyler. Det är jättebra för hundar med överkänslighet, eftersom de inte reagerar på denna proteinkälla. I längden dock så kan det vara svårt för hunden att lägga på sej vikt, eftersom molekylerna inte liknar det som hundars kroppar sedan generationer är vana vid. Detta ledde till att jag bytte foder. Jag har sedan bytt ännu en gång till Arcana Wild Pacific, som bara innehåller fisk. Anledningen till att jag bytte till detta foder är att det innehåller mycket näring och protein (min hund var fortfarande något underviktig vid denna tid och ofta kass i magen). Det innehåller inte något rött kött, eftersom min hund verkar vara allergisk mot allt rött kött. Diagnosen är oklar: först trodde man IBD men senare hoppas man på allergi eller bara känslig mage eftersom IBD behöver livslång behandling. Vi har accepterat att hans mage alltid kommer vara känslig, men viktigast är att han är normalviktigt och mestadels OK när det gäller avföring/uppstötningar. Vi är såklart i kontakt med veterinärer, men han är något av ett komplicerat fall.

Lång historia kort, idag (lite mer än 2 år) är han normalviktig, men han är fortfarande inte bra i magen. Bajsar tre ggr om dagen oftast (vilket är ok men inte toppen) och mot slutet av dagen lösare. Han äter sina portioner men inte med stor entusiasm, och så fort han äter något annat, förutom frukt och grönsaker, pajar magen igen.

Mitt största problem i dagsläget är: vad kan jag använda för att träna min hund? Han har aldrig varit speciellt matdriven, och allt som han gillar gör honom kass i magen. Min senaste idé var laktosfri räkost på tub, men inte heller det verkar funka. Jag har testat en mängd grejer (hans vanliga torrfoder funkar inte alls) som high value treats: anka, kycklingbacon, kalkong, chips, kex och ost. Men han tröttnar alltid efter ett tag om han ens är intresserad (eller kräks) eller så blir magen dålig. Jag har såklart också testat att träna honom med leksaker, men det är mycket svårare för även om han kan få ha en leksak ett tag, så måste man alltid ta den ifrån dom. Så det är mycket svårare än godis, iallafall enligt min erfarenhet.

Jättetacksam för tips eller råd!
Mvh
Karin & Jagger
 
Reagerar han även på sådana torkade delar av nötdjur som t.ex vom? Och hur är det med torkad fisk? Torkat viltkött kanske också kan vara nåt att prova?
 
Vad menar du med att "även om han kan få ha en leksak ett tag, så måste man alltid ta den ifrån dom"?

Om jag laser det ratt sa skulle du kanske ta honom till brukshundsklubben for traning. Dar far du lara dig hur du ska anvanda leksaker i traning. Det faktum att det ar svart att ta en leksak fran honom gor att jag tror att det skulle vara en bra tranings sak ... nar du lart honom att slappa och ge tillbaka leksaker.
 
Jag har såklart också testat att träna honom med leksaker, men det är mycket svårare för även om han kan få ha en leksak ett tag, så måste man alltid ta den ifrån dom. Så det är myck
Den här biten förstår jag inte heller?
Belöna med leksaken, lek lite kort och sedan ta den och börja om träningen? Svårare än så är det väl inte.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har en ragdoll kattunge (född i feb) och hennes mage mår verkligen inte bra.. Hon är lös i magen och fiser väldigt mycket. Hon är...
Svar
0
· Visningar
1 322
Senast: Sofie.S
·
Hundhälsa Väntar på att vet ska ringa upp, måste slänga ut en tråd för att kolla era erfarenheter... I korthet tror vi att hunden är...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 192
Senast: skuggi
·
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 361
Senast: TantEster
·
Hundhälsa Skrev en tråd för en månad sen om att min hund varit dålig i magen av och till hela hösten...
Svar
6
· Visningar
3 068
Senast: mkh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Dejtingtråden del 37
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp